D
Höghus Höghus skrev:
Uppfattningen där beror på vilka referensramar man har. Är man yngre och inte upplevt annat är 11e rikast jättebra. Är man äldre och levde i det som då var ett av världens absolut rikaste länder är det rent vansinne att vi slösat bort det försprånget.
Att koka grodan med propaganda om att minskad välfärd egentligen är bra minskar inga spänningar.
Jag är optimist och vill tro att låsningarna inom politiken kan lösas, och som tekniker ser jag ingen annan lösning än kärnkraft.

Må 2025 bli året för samsyn och en bred energiöverenskommelse, lagändringar som snabbar upp processen och beslut om kärnkraft!

/Höghus
Kanske det men det lär inte ge något i den här frågan.

Man får nog isf kika på de länder som är rikare och se varför de är det och om det är något man kan/vill anamma, det är helt klart inte alls de sakerna som tog oss högre upp förra gången som behövs idag. Så att ta de gamla ritningarna, som det snackas om nu, behöver inte vara dåligt men något högre välstånd bygger det absolut inte.

Mikael_L
RoTe RoTe skrev:
Det mest fantastiska är ändå att Tyskland stängde all kärnkraft pga ett hot om tsunamis... Hade Tyskarna många kärnkraftverk längs kusten och hur många tsunamis har träffat den tyska kusten?
Jag är ganska säker på att du har fel.

Energiewende hade redan sjösatts innan Tsunamin träffade Fukushima, bara det ...

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
det är helt klart inte alls de sakerna som tog oss högre upp förra gången som behövs idag.
Du menar ett världskrig som lägger Europa i ruiner men skonar Sverige.
Men borde väl gå att ordna, behövs ju bara lite politisk vilja.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag delar inte uppfattningen att det är mästerlig politik att lyckas med dåliga saker. Tvärtom faktiskt, i min bok.

Ja, det gör det förstås lättare. Men jag dömer inte bara henne. Även svenska politiker som Stefan Löfven och Reinfeldt ska ha ovett för sin oförmåga att se saker komma.

En central del i beslutsfattande är att hantera osäkerheter. Politikers eviga oförmåga att göra det är ett gott skäl att inte ge dem för mycket makt.

Det kan jag hålla med om, men vi måste jämföra mot en bättre standard än så.
Njau, vi måste ju lära oss utifrån vår historia.... och svenska politiker har inte mycket att göra med det som sker i världen, är väl mest en ankdamm.

Sen är det ju en kvartett sossar som möjliggjorde det hela i mer nutid och totalt elkaos.
Magda, Störe, Norge, Mette Fredriksson, Danmark samt Scholz, Tyskland.

Vi får se om Europa kan ta sig samman och historia är mycket viktigt isf idiotförklar varandra.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det mest fantastiska är ändå att Tyskland stängde all kärnkraft pga ett hot om tsunamis... Hade Tyskarna många kärnkraftverk längs kusten och hur många tsunamis har träffat den tyska kusten?
Jo men det började mycket tidigare men med Tsunamin som skäl kunde man slå till.
https://en.wikipedia.org/wiki/Energiewende

Sen tror många att det var Siemens VD, Joe Kaeser som var det stora arkitekten

"12 fördömda män/kvinnor"
https://www.politico.eu/article/blame-germany-russia-policy/

Siemens la då ner sin stora kärnkraftsdivision innan Tsunamin.

Sedan fick Angela Merkel ordna politiken som med facit slutade i ett blodigt-uselt krig och elkaos.

• Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du menar ett världskrig som lägger Europa i ruiner men skonar Sverige.
Men borde väl gå att ordna, behövs ju bara lite politisk vilja.
Ja precis, det krävs nog om vi ska göra om samma resa, bygga upp tung industri med okvalificerade arbeten, om inte de andra länderna krossas så lär det annars ge oss en placering på nedre halvan.

Länderna ovanför oss har tagit sig dit genom att fokusera högre upp i värdekedjan, kvalificerade tjänster och genom finansmarknaderna. För att komma dit så är det helt andra medel och insatser som krävs, att tex som idag dränera utbildningsväsendet till förmån för industrin är inte en bra sak i det sammanhanget.

Nej, vill folk ha det bättre så får man nog ta av offerkoftan och börja studera.

Att ett företag lägger ner sin kärnkraftsdivision är knappast förvånande när det inte har byggts något nytt på >20 år och mängden regler bara ökar.

Inom den svenska kärnkraften blir det svårare och svårare att få tag på utrustning som uppfyller alla krav och den utrustning som finns blir bara dyrare och dyrare. De svenska och finska kärnkraftverken betalar mångmiljonbelopp varje år för att ABB skall upprätthålla produktionen av särskilda reläer och kretskort som används i styrsystemen. Hade man inte gjort det hade de försvunnit ur sortimentet för många år sedan...

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja precis, det krävs nog om vi ska göra om samma resa, bygga upp tung industri med okvalificerade arbeten, om inte de andra länderna krossas så lär det annars ge oss en placering på nedre halvan.

Länderna ovanför oss har tagit sig dit genom att fokusera högre upp i värdekedjan, kvalificerade tjänster och genom finansmarknaderna. För att komma dit så är det helt andra medel och insatser som krävs, att tex som idag dränera utbildningsväsendet till förmån för industrin är inte en bra sak i det sammanhanget.

Nej, vill folk ha det bättre så får man nog ta av offerkoftan och börja studera.
Jo nog ser det mörkt ut just nu....
https://www.politico.eu/article/ursula-von-der-leyen-mission-europe-economy/

Sätter en guldpeng på att vi inte kan ta oss samman i Europa, röd-grönt unisont "singing in the rain".

Sen verkar det ju som enbart radikala partier kan göra att det blir förändring och Afd i Tyskland och nyvalet blir intressant.

D
P paralun skrev:
Jo nog ser det mörkt ut just nu....
[länk]

Sätter en guldpeng på att vi inte kan ta oss samman i Europa, röd-grönt unisont "singing in the rain".

Sen verkar det ju som enbart radikala partier kan göra att det blir förändring och Afd i Tyskland och nyvalet blir intressant.
Jo en AfD-anhängare gjorde ju en insats på julmarknaden igår, det tycker du är intressant.

Att EU och Ursula skulle ha åsikter om Sverige väljer att studera lite hårdare och satsa på kvalificerade jobb vetefan, jag köper inte det.

Mikael_L
Filmen Brassed off såg jag på den tiden när den kom.

Och härmomveckan gick den på SVT, och finns att se någon månad till på SVT-play
https://www.svtplay.se/video/jE4BpkB/brassed-off

Jag satt i alla fall uppe halva natten och såg den, och insåg idag tydligare, än vad jag insåg det för 20 år sedan, vilket England i kraftig omvandling som beskrevs.
En replik "Kol är historia !!"
Var ju såklart ingen tröst för de gruvarbetare som blev av med jobbet, men nu, såhär 20 år senare så kan man ju inse att det faktiskt var så.
De som verkade så hårdhjärtade, de som satt folk i arbetslöshet och elände, de hade trots allt rätt.

England hade inte alls kunnat ha kolgruvor igång idag, av en massa skäl.

Men England klarade sig ändå, de tjänar nya pengar på andra sätt, i andra branscher, förhoppningsvis också på sätt som folk inte tar lika mycket stryk av, som att jobba i kolgruva.

Det är väl den utvecklingen som djac beskriver, vi kan inte backa bak dit, det finns inga möjligheter eller ens önskemål.
Svensk varvsindustri kommer inte att återuppstå, inte heller hundratals små järnbruk som konkurrerades ut under 1900-talet, vi kommer inte heller börja sy T-shirts i Västsverige igen.
Utan framtiden, ja den ligger helt enkelt framför oss, inte bakom oss.

Och detta gäller även energiområdet, inte för att jag räknar ut kärnkraften än, men man måste inse att den har andra utmaningar idag än den hade för 50 år sedan.

• Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jo en AfD-anhängare gjorde ju en insats på julmarknaden igår, det tycker du är intressant.

Att EU och Ursula skulle ha åsikter om Sverige väljer att studera lite hårdare och satsa på kvalificerade jobb vetefan, jag köper inte det.
Nej nu skrev jag uttryckligen nyvalet. Sen har ju Sverige samma nedåtgående spriral trots räntesänkningar.

Sen för att hålla oss till topic så har jag själv stora förhoppningar att Tyskland återstartar minst fem stora kärnreaktorer så stabiliserar man direkt den volatila elmarknaden.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nivån anpassa efter den ursprungliga avsändare, inte efter dig då. Jag tycker jag håller mig ganska konsekvent skeptisk till möjligheten att hitta investerare till nya kärnkraftverk, som ska vara del av dagens elmarknad, och det bevisar sig konstant, tyvärr, vara rätt.

Om det är omöjligt att hitta pengar till ett, så är det ju 10 x omöjligt att hitta pengar till 10 stycken.

Jag ser detta som rena populistiska utspel för att behålla den lilla gruppen väljares uppmärksamhet som redan är inlurade i fållan där det är ständigt kaos och elbrist, något som våra ministrar har blivit tillsagda att säga.
tror du fått det hela om bakfoten om du tror att privat kapital är finansieringskällan, självklart behöver samhället ta huvudansvaret för denna typ av långa investeringar liksom vi gör i dagsläget för t ex nya ubåtar, militära flygplan m m.

att det skulle vara populistiska utspel att vi har förestående elbrist torde du vara ganska ensam om att tro, eller tror du att svenskt näringsliv och dess ledande industrialister skulle försöka påverka debatten enkom för, ja vad är anledningen enligt dig?
https://www.tn.se/ekonomi/39438/kar...-satsar-pa-karnkraft-sverige-maste-valja-vag/

• Gilla
  • Haha
GlennB och 2 till
  • Laddar…
D
L Lasse Holmström skrev:
tror du fått det hela om bakfoten om du tror att privat kapital är finansieringskällan, självklart behöver samhället ta huvudansvaret för denna typ av långa investeringar liksom vi gör i dagsläget för t ex nya ubåtar, militära flygplan m m.

att det skulle vara populistiska utspel att vi har förestående elbrist torde du vara ganska ensam om att tro, eller tror du att svenskt näringsliv och dess ledande industrialister skulle försöka påverka debatten enkom för, ja vad är anledningen enligt dig?
[länk]
Tja, vad skulle näringslivet kunna ha för skäl fär att vilja komma åt skattepengar nu och 40-årig stadig ström av såna, ofattbart va?

Om vi ska ha en en industri som både kapitalfinansieras och intäktsfinansieras av skattepengar så byter vi samtidigt den ekonomiska samhällsmodellen och det vill inte jag, det finns länder som har provat den och det har gått dåligt.

Man ska inte tro på såna debattartiklar heller, ett antal såna har diskuterats här och de har alltid varit grovt vinklade, ibland även direkt felaktiga, inget att lägga tid på.

D djac skrev:
Tja, vad skulle näringslivet kunna ha för skäl fär att vilja komma åt skattepengar nu och 40-årig stadig ström av såna, ofattbart va?

Om vi ska ha en en industri som både kapitalfinansieras och intäktsfinansieras av skattepengar så byter vi samtidigt den ekonomiska samhällsmodellen och det vill inte jag, det finns länder som har provat den och det har gått dåligt.

Man ska inte tro på såna debattartiklar heller, ett antal såna har diskuterats här och de har alltid varit grovt vinklade, ibland även direkt felaktiga, inget att lägga tid på.
På vilket sätt skulle näringslivet komma åt skattepengar?
Det är väl sannolikt vattenfall som det gäller, plus någon till,

Att vi skulle byta ekonomiska modellen för att samhället tar investeringar såsom vi redan gör för vägar, sjukhus m m ter sig minst sagt frågande,

Jo, det är dessa företag som bygger vårt välstånd,

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Franska Flamanville producerar el!

EPR-reaktorerna är då skälet att jag inte tror på stora reaktorer längre i väst, OL3 är av samma typ.

France's Flamanville EPR starts supplying power
Saturday, 21 December 2024

The long-delayed Flamanville 3 EPR reactor in Normandy in northern France has begun delivering electricity to the grid, EDF announced.
France's Flamanville EPR starts supplying powerThe Flamanville EPR (Image: EDF)
The utility said the 1630 MWe (net) pressurised water reactor was connected to the grid for the first time at 11:48 (local time) on Saturday.

https://www.world-nuclear-news.org/articles/french-epr-starts-supplying-power

Det ser sedan mycket bra ut i Frankrike och en urstark elenergiförsörjning. (flera reaktorer nedreglerade just nu)
https://www.rte-france.com/en/eco2mix/power-generation-energy-source

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.