D daVinci skrev:
Det där handlar väl om att det blir minskad konkurrens.

Att man går ihop lär vara för att man ser svårigheter i att få tillbaka investeringar. De försäljningsvolymer man ser framför sig blir för små.

Utvecklingskostnader slås ut på försäljningsvolymerna, och blir de mindre behöver man ta ut ett högre pris för att gå runt. Och när priset på en SMR stiger så blir det färre som är villiga att köpa. Och med tillräckligt få kunder så blir produkten ekonomiskt omöjligt.

Går två företag ihop med sina satsningar så kan man se det som att var och en av dom plötsligt behöver halva försäljningsvolymen. Eller att deras utvecklingskostnader halveras. Och det är väl det som sker här.
SMR marknaden i världen kanske bara räcker för 2-3 producenter.
Nej nu ser man tydligt flera SMR alternativ.

Sen jobbas det stenhårt med att få ihop "leverenskedjor" för allt som behövs.

Svenska Alleima är ett bra exempel som hade en hel produktionsenhet i malpåse i Sandviken.

"“Det här är en unik möjlighet att relativt snabbt kunna utöka vår kapacitet för att möta efterfrågan från våra kunder inom kärnkraftssegmentet. Vi har nyligen levererat den första kommersiella ordern på ånggeneratorrör för små modulära reaktorer (SMR), och vi förväntar oss att den här teknologin kommer att växa i takt med att behovet av fossilfri energi fortsätter att öka. Genom denna anläggning kommer vi att kunna leverera till både konventionella kärnkraftverk och framväxande teknologier som SMR”, säger Göran Björkman, VD och koncernchef."

https://www.alleima.com/se/news-med...-för-ånggeneratorrör-för-kärnkraftssegmentet/

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Man förefaller att ha tagit sig samman med Hinkley Point C och nu monterades reaktortanken.
Reaktorn är alltså av samma typ som OL3 i Finland och är en EPR som levereras av franska EDF.

https://www.energinyheter.se/202412...kley-point-c-forsta-reaktorkarlet-installerat

Jag misstänker att skulle vi börja bygga en stor reaktor oavsett leverantör så blev det "rena rama röran" och sönderräknat av kalkylnissar.

Jo mer "sakta men säkert" så går norska Halden vidare med ett ingenjörsavtal om en SMR-reaktor.

"USA-baserade ingenjörsföretaget Amentum och det norska konsultföretaget Multiconsult Norge AS har utsetts av Halden Kjernekraft AS för att utvärdera potentialen för att bygga en liten modulreaktor i Halden i sydöstra Norge, där en forskningsreaktor en gång var i drift."

https://world-nuclear-news.org/articles/firms-selected-to-evaluate-smr-deployment-in-halden

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Hur går det egentligen med nuvarande regerings vallöfte?
Tror ni att det blir nån ny kärnkraft inom mandatperioden?

• Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Dan1891 Dan1891 skrev:
Tror ni att det blir nån ny kärnkraft inom mandatperioden?
Det tror väl inte ens dom som tror på tomten. Löftet är ett första spadtag, men jag tror det inte blir mer än så, det blir ingen kärnkraft.

Hinner dom ens med ett spadtag undrar man ju då?

Ossian K Olsson
Dan1891 Dan1891 skrev:
Hinner dom ens med ett spadtag undrar man ju då?
De hinner inte ens få ihop en projektorganisation som ska börja ta fram utredningarna som krävs under den här mandatperioden om de så gjorde allt i deras makt! Det är så sjukligt orimligt att tro annat.

”Sverige ska bygga ny kärnkraft på mindre än 10 år även om vi inte byggt någon kärnkraft på 50 år och för alla andra tar det 20 år”

Hör man inte hur det låter?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe
Högst troligt blir det maktskifte innan någon kärnkraft är så långt gången att den inte kan stoppas.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
”Sverige ska bygga ny kärnkraft på mindre än 10 år även om vi inte byggt någon kärnkraft på 50 år och för alla andra tar det 20 år”

Hör man inte hur det låter?
Ja, det beror ju på vad det är man hör. Det är bara vi här i väst som inte klarar av att bygga reaktorer längre. I länder där man inte låter överklagandena växa till stora högar så går det fortare.

Sydkorea ligger t ex runt åtta år med sin nyaste reaktor, och har legat på fem år för inte så många år sedan. Även när man bygger utomlands så ligger man på åtta år.

Så vi skulle nog kunna få några APR-1400 på liknande tid om vi bara fick tummen ur. Det är den reaktorn som Polen har beställt, så vi kommer snart att få se om det fungerar här med.

• Gilla
och en till och 5 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det beror ju på vad det är man hör. Det är bara vi här i väst som inte klarar av att bygga reaktorer längre. I länder där man inte låter överklagandena växa till stora högar så går det fortare.

Sydkorea ligger t ex runt åtta år med sin nyaste reaktor, och har legat på fem år för inte så många år sedan. Även när man bygger utomlands så ligger man på åtta år.

Så vi skulle nog kunna få några APR-1400 på liknande tid om vi bara fick tummen ur. Det är den reaktorn som Polen har beställt, så vi kommer snart att få se om det fungerar här med.
Njau, jag är mycket skeptisk till stora reaktorer och vi är inte heller på topp kompetensmässigt som man ser i alla större projekt nuförtiden.

Barakah, Förenade arabemiraten är nog det närmsta exemplet och de använde tusentals med gästarbetare.
4st APR-1400
https://en.wikipedia.org/wiki/Barakah_nuclear_power_plant

SMR reaktorer skulle passa oss perfekt och "proppen" släpper nog samt att licensieringar är avklarade.

BWRX-300 borde vara klart men det ryktas om oendighet mellan NRC och GE-Hitachi
https://www.nrc.gov/reactors/new-re...ties/pre-application-activities/bwrx-300.html

P paralun skrev:
Njau, jag är mycket skeptisk till stora reaktorer och vi är inte heller på topp kompetensmässigt som man ser i alla större projekt nuförtiden.
Ja, personligen så ser jag en enda fördel med SMR och den är politiskt. De är nya, och mindre och skulle därför kunna smyga under radarn på ett annat sätt än traditionella tryckvattenreaktorer.

Men när det kommer till ekonomi och att de faktiskt finns och fungerar så finns det inget som slår stora tryckvattenreaktorer. Och vi vet att det går att bygga snabbt och effektivt. Det enda som saknas är den politiska viljan.

Jag använde APR-1400 och Barakah (andra länken i mitt inlägg) just som exempel på att sydkoreanerna lyckas att bygga dem snabbt och på rimlig tid även när de inte är på hemmaplan.

Man måste inte misslyckas med att bygga ny kärnkraft, även om vi i Europa gör allt vi kan för att lyckas med att misslyckas idag.

Men Polen har som sagt tecknat avtal på APR-1400 så vi kommer snart få se hur väl de lyckas i Europa.

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Ja, personligen så ser jag en enda fördel med SMR och den är politiskt. De är nya, och mindre och skulle därför kunna smyga under radarn på ett annat sätt än traditionella tryckvattenreaktorer.

Men när det kommer till ekonomi och att de faktiskt finns och fungerar så finns det inget som slår stora tryckvattenreaktorer. Och vi vet att det går att bygga snabbt och effektivt. Det enda som saknas är den politiska viljan.

Jag använde APR-1400 och Barakah (andra länken i mitt inlägg) just som exempel på att sydkoreanerna lyckas att bygga dem snabbt och på rimlig tid även när de inte är på hemmaplan.

Man måste inte misslyckas med att bygga ny kärnkraft, även om vi i Europa gör allt vi kan för att lyckas med att misslyckas idag.

Men Polen har som sagt tecknat avtal på APR-1400 så vi kommer snart få se hur väl de lyckas i Europa.
Jo men ett kkv är mest betong, gjutformar, svetsning, kabeldragning, sanering samt ställningsbyggare som det behövs en arme av arbetare till.

Angående Polen så har de nog arbetskraft och inga problem att få ihop många gästarbetare.

Ett av de senaste stora projekten i Sverige är då Northvolt och det var kantat av arbetsrättsliga konflikter, Trafikverkets länkprojekt likaså.

Sen har vi alla dessa kalkylnissar och ekonomer som ska all sin evinnerliga redovisning på skruvnivå.

Jag tror tyvärr att bygger vi en stor reaktor så blir det "magplask".....

Det största projektet just nu i våran region är väl Akkuyu NPP i Turkiet och första reaktorn inkl turbin ska snart vara klar. Inga problem där med armen av arbetskraft som behövs, 10000-15000 personer på siten hela tiden i flera år.
https://akkuyu.com/en/news

• Gilla
RoTe
  • Laddar…

I tider som dessa skulle jag säga att en fördel de har är att stillestånd medför att mindre effekt går förlorad.
En annan fördel är att fler har råd att bygga dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.