D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Att jag gjorde uträkningen och sen jämförde med elbilars batterier var ju bara för att visualisera mängderna.
Det säger 99,99% av befolkningen ingenting om man nämner någon siffra som slutar med TWh.
Nästan ingen, inte ens de allra flesta ingenjörer, lyckas visualisera storleken på problemet, om man inte översätter det till någon greppbart från vardagen.

Här snackade jag nu alltså korttidslagring, ett dygn, kanske några få dygn.

Hur ska det bli med årstidslagring, som kanske behövs i de nordligaste delarna av världen?

Men korttidslagring med batterier ser jag åtminstone som tekniskt möjligt, om det kanske handlar om 12-24 timmar typ, dvs tills när solen går upp igen.

Kommer genombrottet för Na-ion-batterier, och det är faktiskt möjligt, så blir det lättare.
Om man lyckas produktifiera dessa som än så länge bara finns i forskningslabben, så får vi kanske fram ett batteri som har potential att vara billigare att tillverka och som inte använder några sällsynta problemmineraler.
Dess enda nackdel mot Li-ion kommer vara att de är större och tyngre för samma lagringskapacitet, och det är ju rätt överkomligt för denna uppgift.

Men den optimism jag nu andades är fortfarande hårt pressad av verkligheten.
Vi har inte dessa batterilager nu, de kommer behöva tillverkas och installeras, det är en uppgift som kommer ta tiotals år, och det råder ju som sagt dessutom bara bot på den mycket korta lagringen.

Och batterierna kommer ju även att slitas, behöva bytas ut, det blir ju en indirekt kostnad ovanpå elpriset.
När vi kommit en 10-20% kanske 30% in i omställningen kommer alltmer av batteriproduktionen att gå till utbyte av gamla celler.
Nä ingenting är ju gratis, vare sig i inköp eller underhåll så absolut finns det kostnader, sen ska dessa ställas mot andra lösningar såklart.

Ett litet, litet urklipp ur en sådan vision här under, nu är ju New England ganska litet (15 miljoner invånare) men med liknande väder och vind som vi har.

Tabell över kostnader och kapacitet för energisystem i New England, inklusive solsystem, vindkraft och batterier, samt elpriser vid olika investeringar.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, det blir många bilar och stora parkeringsplatser.

Sen tror jag inte att en så homogen elproduktion blir verklighet någonstans, det finns däremot rätt mycket studier som pågår där man simulerar mot verkligt väder och man visar att även på nordiska breddgrader är SWB (solar/wind/battery) mycket konkurrenskraftigt redan idag med mycket få tillfällen där stöttning behövs. Reservkraft kommer fortsätta behövas men om man kan nästan helt radera fossilbränningen så tycker jag att det skulle vara bra, även om det skulle användas gas vid några få tillfällen

Jag tycker det är spännande diskussioner eftersom man också traskar in i okända vatten, det skulle innebära en elproduktion med nära noll i marginalkostnad och långa perioder med nästan oändligt med el, detta skulle såklart förändra näringsliv osv, vilka möjligheter kommer uppstå om det går åt det hållet, intressant.
Jo nu är det ju ett flertal åtgärder mer än batterier som fossilgaskraftverk, vätgas samt kraftledningar genom Tyskland som kostar hundratals miljarder.

Regeringskris blev det och Energiewende har nog hårt tvärnitat.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/uppgifter-tysklands-regering-nara-att-falla

Mer än 600 miljarder SEK saknas då i den tyska statsbudgeten och det här får man inte ihop!

D
P paralun skrev:
Jo nu är det ju ett flertal åtgärder mer än batterier som fossilgaskraftverk, vätgas samt kraftledningar genom Tyskland som kostar hundratals miljarder.

Regeringskris blev det och Energiewende har nog hårt tvärnitat.
[länk]

Mer än 600 miljarder SEK saknas då i den tyska statsbudgeten och det här får man inte ihop!
Ja, det är ju nedsidan med dessa regnbågsregeringar, det krävs oftast ett mycket suicidalt självförakt hos något av partierna om det ska hålla ihop, så ser det ut i Sverige också, finns det minsta självkänsla hos dessa partier så spricker det.

D djac skrev:
Ja, det är ju nedsidan med dessa regnbågsregeringar, det krävs oftast ett mycket suicidalt självförakt hos något av partierna om det ska hålla ihop, så ser det ut i Sverige också, finns det minsta självkänsla hos dessa partier så spricker det.
Jo men i sak så har då Tyskland dikterat mycket av energipolitiken inom EU och nu finns det nog stort hopp att det kan bli en förändring och då synen på kärnkraft. Kostnaderna har ju blivit synliga nu för Energiewende och ett antal SMR reaktorer är nog klart kostnadseffektivare.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo men i sak så har då Tyskland dikterat mycket av energipolitiken inom EU och nu finns det nog stort hopp att det kan bli en förändring och då synen på kärnkraft. Kostnaderna har ju blivit synliga nu för Energiewende och ett antal SMR reaktorer är nog klart kostnadseffektivare.
Allt som krävs oavsett vilken sakfrågan gäller är ett offer, ett parti måste offras i såna här regeringar, om inget är berett att lägga sig på slaktbänken så spricker gruppen. Det är så himla enkelt och som tur är finns det alltid någon som helt passivt lägger sig där, glada att få ha varit med en liten stund iaf.

D djac skrev:
Allt som krävs oavsett vilken sakfrågan gäller är ett offer, ett parti måste offras i såna här regeringar, om inget är berett att lägga sig på slaktbänken så spricker gruppen. Det är så himla enkelt och som tur är finns det alltid någon som helt passivt lägger sig där, glada att få ha varit med en liten stund iaf.
Jo men nu vet vi ju att S-regeringar går med på allt för att behålla makten. Jag ser väl stora likheter med Löfvenregeringen, vad som saknas i Tyskland är att de gröna begår politisk harakiri som MP i Sverige.

Sen helt klart är det ett komplicerat politiskt läge i Tyskland och en återstart av kärnkraft borde vara möjlig med annan majoritet och Scholz kan sitta kvar till val nästa år.

D
P paralun skrev:
Jo men nu vet vi ju att S-regeringar går med på allt för att behålla makten. Jag ser väl stora likheter med Löfvenregeringen, vad som saknas i Tyskland är att de gröna begår politisk harakiri som MP i Sverige.

Sen helt klart är det ett komplicerat politiskt läge i Tyskland och en återstart av kärnkraft borde vara möjlig med annan majoritet och Scholz kan sitta kvar till val nästa år.
Allt är möjligt med en annan politisk majoritet, de mest minnesvärda perioderna i europas historia påminner oss ständigt om detta.

D djac skrev:
Allt är möjligt med en annan politisk majoritet, de mest minnesvärda perioderna i europas historia påminner oss ständigt om detta.
Njou, jag kan väl tänka mig att alla röd-gröna i Europa har stora problem just nu med sin argumentation.
De grönas ledning i Tyskland avgick ju sedan.

D
P paralun skrev:
Njou, jag kan väl tänka mig att alla röd-gröna i Europa har stora problem just nu med sin argumentation.
De grönas ledning i Tyskland avgick ju sedan.
Och det gjorde de kanske rätt i, jag är inte så insatt i detaljerna att jag har en bestämd åsikt där men kan förstå att man kommer i lägen där det inte går att kompromissa.

D djac skrev:
Ett litet, litet urklipp ur en sådan vision här under, nu är ju New England ganska litet (15 miljoner invånare) men med liknande väder och vind som vi har.
New England ligger på samma breddgrader som södra Frankrike och Boston har 2600 soltimmar/år mot Stockholms 1900 och Göteborgs 1760. I december har Boston 142 soltimmar mot Stockholms 33 och Göteborgs 32. Genomsnitts-UV-index för Boston är 5 medan vi har 2 här.

Att utgå från deras siffror överskattar solcellernas effektivitet rejält.

Jag kollade även https://globalsolaratlas.info , och om man letar rejält kan man hitta någon bergssida i Vermont som är sämre än Sveriges bästa solläge, men i allmänhet är det rätt mycket bättre.

• Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
När man gräver i sånt här, samt lägger på en el-teknisk och en el-fysisk aspekt på allt, så blir man vördnadsfull mot elektronen.

I alla fall jag.
Plötsligt blir det alltmer uppenbart vilka energier det finns lagrade i våra vattenmagasin, vilka energier det finns våra 70 ton tunga reaktorhärdar (och sen nyttjar vi dessutom bara ett par procent av den tillgängliga energin), och vilken otrolig energibärare elektronen är. Trots att den är så liten och rör sig så otroligt långsamt så transporterar den dessa energier och effekter.
Yes, samtidigt förklarar det också alla satsningar på att utveckla batterier. Många forskare, företagare och investerare hoppas att just deras teknik ska vara ett genombrott. Efterfrågan och marknaderna för bra och effektiva batterier är ju enorm.

D djac skrev:
Jag tror att mångfald är bra och att ha alla som ska sköta landet boendes i samma kvarter, gått i samma klass och går på samma kalas (jag vet att jag brer på) är sämre än en mer representativ sammansättning.
Exakt. Fast det är nog inget speciellt bra med mångfald i sig. Någon form av flerfald absolut och definitivt inte dagens "vi i kvarteret"-enfald. Att undvika enfalden är snarare nyckeln. Därför är Stockholmscentreringen av myndigheter skadlig.

Mikael_L Mikael_L skrev:
När man gräver i sånt här, samt lägger på en el-teknisk och en el-fysisk aspekt på allt, så blir man vördnadsfull mot elektronen.

I alla fall jag.
Plötsligt blir det alltmer uppenbart vilka energier det finns lagrade i våra vattenmagasin, vilka energier det finns våra 70 ton tunga reaktorhärdar (och sen nyttjar vi dessutom bara ett par procent av den tillgängliga energin), och vilken otrolig energibärare elektronen är. Trots att den är så liten och rör sig så otroligt långsamt så transporterar den dessa energier och effekter.
Vet inte hur du tänker här. Det är inte riktigt elektronerna i vattenmolekylen som står för lägesenergin. Det som får turbinbladen att röra sig är de andra delarna i vattenmolekylerna.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Här snackade jag nu alltså korttidslagring, ett dygn, kanske några få dygn.
Det är flera år sedan som det var billigare att använda batterier än att starta upp gasturbiner, för en viss driftstid t. Och med åren har denna tid t bara blivit längre och längre.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur ska det bli med årstidslagring, som kanske behövs i de nordligaste delarna av världen?
Vet inte om någon rekommenderar batterier för säsongslagring. Har inget minne av det iaf.

Med 5000 laddcykler och veckolagring kommer ett batteri räcka i ca 100 år. Än mer vi månadslagring.
En möjlighet blir väl att använda batterier för längre tid än ett dygn när de börjar bli få laddcykler kvar.

Tack vare att kapitalism råder delvis så finns ju incitament att fortsätta att investera i förbillganden. Därför kan man utgå ifrån att kostnaden för att lagra 1 kWh sjunker och sjunker. Och det talar mot att använda batterier för längre tids lagring.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men korttidslagring med batterier ser jag åtminstone som tekniskt möjligt, om det kanske handlar om 12-24 timmar typ, dvs tills när solen går upp igen.
Det är som sagt inte bara tekniskt.

Det är inte för att det är kul som alla dessa batterilager byggs världen över.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Kommer genombrottet för Na-ion-batterier, och det är faktiskt möjligt, så blir det lättare.
Om man lyckas produktifiera dessa som än så länge bara finns i forskningslabben, så får vi kanske fram ett batteri som har potential att vara billigare att tillverka och som inte använder några sällsynta problemmineraler.
Dess enda nackdel mot Li-ion kommer vara att de är större och tyngre för samma lagringskapacitet, och det är ju rätt överkomligt för denna uppgift.
Na-ion finns i allra högsta grad i verkligheten. Och används i produkter. Tom mobila produkter. Finns någon liten elbil som använder sådan. Finns även batterilager med Na-ion batterier.

Men det tar tid att få upp volymproduktion. (Inte bara Northvolt som det tar tid för).
Volymerna kryper sakta upp. Och det pågår även arbete med förbilligande samtidigt. Råder nog inget tvivel om att man är under 1000 kr/kWh i inköp om ett par år.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men den optimism jag nu andades är fortfarande hårt pressad av verkligheten.
Den där optimism såg jag inte till.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi har inte dessa batterilager nu, de kommer behöva tillverkas och installeras, det är en uppgift som kommer ta tiotals år, och det råder ju som sagt dessutom bara bot på den mycket korta lagringen.
?? Batterilager finns i allra högsta grad. Och blir bara fler och fler. I verkligheten då.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och batterierna kommer ju även att slitas, behöva bytas ut, det blir ju en indirekt kostnad ovanpå elpriset.
Vill minnas en skribent som gärna räknar och har med det.

Mikael_L Mikael_L skrev:
När vi kommit en 10-20% kanske 30% in i omställningen kommer alltmer av batteriproduktionen att gå till utbyte av gamla celler.
Givet överkapaciteten hos producenterna finns iaf inget bekymmer där.

Sedan kan det ju uppstå irrationella hinder.

P paralun skrev:
Kärnfull Next lierar sig med koreanska Samsung C&T.

Mycket bra att det blir konkurrens om SMR marknaden.
Det där handlar väl om att det blir minskad konkurrens.

Att man går ihop lär vara för att man ser svårigheter i att få tillbaka investeringar. De försäljningsvolymer man ser framför sig blir för små.

Utvecklingskostnader slås ut på försäljningsvolymerna, och blir de mindre behöver man ta ut ett högre pris för att gå runt. Och när priset på en SMR stiger så blir det färre som är villiga att köpa. Och med tillräckligt få kunder så blir produkten ekonomiskt omöjligt.

Går två företag ihop med sina satsningar så kan man se det som att var och en av dom plötsligt behöver halva försäljningsvolymen. Eller att deras utvecklingskostnader halveras. Och det är väl det som sker här.
SMR marknaden i världen kanske bara räcker för 2-3 producenter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.