Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur vet du det?
Det spelar väl ingen roll. Det finns redan exempel på anläggningar där kommunen fått betala avvecklingen av konkursade företags vindkraftverk. Där räckte inte pengarna.

Jag får en osäker känsla av att du ifrågasätter att pengarna inte skulle räcka att avveckla all vindkraft som byggs/byggts..
Som jag förstår situationen saknas det pengar. Kan du visa att det finns pengar avsatta så det räcker får du gärna göra det.

Men när jag läser dina inlägg verkar du precis lika tvivlande som jag är på att pengarna skall räcka till alla. Vi verkar vara helt överens som jag ser det.

Redigerat:
Mikael_L
Jag gav dig lite exempel, dels från att mark och miljö-domstolen konstaterat att ett bolag fonderade för den framtida avvecklingen, dels en skrift som är tänkt att användas av handläggare i sådana här ärenden (ärligt talat har jag inte mer än skummat dessa lite snabbt, du kanske hittar bevis för din åsikt där, vem vet ;) )

Sen har jag tidigare funnit olika "bevis" på att vindkraftsbyggarna blir tvingade till sånt här.
Bl.a. en högskoleuppsats (kommer inte ihåg om det var doktorand eller examen) där synpunkter från vindkraftsbyggare och andra aktörer hade tagits in.
Jag orkar inte hålla på och leta reda på allt material nu, nu ska jag faktiskt ockupera sängen, vilken minut som helst nu.

edit:
Ja nu hade du editerat.
Nja, inte vet jag om jag är lika tvivlande som dig, jag vet kanske inte riktigt hur mycket tvivel du har.
Men jag vet däremot att även med de bästa intentioner och de bästa regelverk så brukar det ändå alltid bli något som slinker förbi, något som missas. Så jag tror att det visst kommer bli ett och annat vindkraftverk som slutar med att någon annan kommer få ta smällen. Och särskilt mycket tror jag det kommer drabba de som först läggs ner, ty de uppfördes innan det här med framtida garantier riktigt hade satt sig.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där som drabbar alla som köpt en värstingdator, eller värstingmobiltelefon. :)
Det kan man säga. Dessutom med typ hundra gånger högre belopp.

Mikael_L
Nu när jag skulle stänga PDF'n så såg jag att det var en bilaga i domen jag länkade till.
Det var sid 11 i bilagan som det fanns info om fonderade medel, så alltså inte sid 11 i domen, utan scrolla längre ner till sid 11 i bilagan som kommer efter.

Jo, jag editerade. Alltid lite tveksamt om man skall göra det eller inte...
Jag har ingen åsikt, bara begränsad kunskap. Vilket är ganska störande när jag vill veta vad som gäller.
Ja, jag har lärt mig en del av dina länkar. Bra!
God natt!

D daVinci skrev:
Hm, men det är väl inte betongen som dödar kostnadsmässigt?
Du kan säkert få olika svar av olika personer, men GE Hitachi anser baserat på sina tidigare projekt att betong är den dyraste delen och att den, till skillnad från stål, skalar dåligt när man gör reaktorn större. I den här videon förklarar Christer Dahlgren hur de har valt när de fokuserade på att göra BWRX-300 billig att bygga. Här är en mer ingående diskussion om tankarna bakom designen. (Hela den delen börjar redan vid ca 27:30 men vid 31:35 säger han specifikt att reaktorbyggnaden är den dyraste delen i bygget, speciellt om man behöver ha betong som har högsta hållfasthetsklass.)

Man kan också notera att deras marknadsföring har det som en huvudfeature:
In addition, reducing the building volume by about 50 percent per MW should also account for 50 percent less concrete per MW—a significant improvement in both affordability and advantageous size.
Nu har de förvisso inte byggt klart någon reaktor än, så vi kan inte säga säkert. Men de tror uppenbart på det och har spenderat en bunt miljarder på den tesen.
D daVinci skrev:
Jag har två ggr citerat vad man kommit fram till som orsakar dyra byggen. Och min uppfattning är att ett kärnkraftsbygge i Sverige uppfyller samtliga punkter.
Och så vad som ger billiga byggen. Och Sverige uppfyller ingen punkt.
Jag anser att Sverige uppfyller en del av punkterna på dyrlistan nästan garanterat (ingen nylig erfarenhet, relativt dyr personal), men vissa punkter går att göra något åt. Framför allt gäller det regler och licensiering, men även att se till att reaktorer blir billigast byggda snarare än att bli något slags arbetsmarknadsprojekt.
D daVinci skrev:
En händelse i Finland kommer jag ihåg. Vet inte vem som var ansvarig men man upphandlade en komponent med en kravspec som gäller för drift. Leverantören levererar enligt spec. När man sedan skall testa så går man utanför spec. (Enligt plan). Varvid komponenten går sönder och orsakar flera månaders fördröjning.

Ja, detta är inkompetens. Sådana här jobbiga typer som jag som kräver att beslut skall. vara välgrundade skulle ha upptäckt felet och sett till att underleverantören fått rätt krav från första början. Men vi blir nog inte involverade i den här typen av projekt.
Där kan man ju välja att göra saker enkla att upphandla genom att inte ha superspeciella krav utan försöka använda mer standardiserade komponenter och färre varianter av dem. EPR är dåligt på det, och det är en av anledningarna till att det nu finns en EPR2-design. (För den som gillar franska finns det en del info om detta i den här PDFen, från sidan 79 och några sidor framåt.)

O O skrev:
Det är bl.a. just nedskalningen som är oprövad.
Beprövad kärnteknik är teknik som funnits i drift på många platser i avsedd tillämpning under många år. SMR uppfyller inget av dessa kraven. SMR är i denna tillämpning helt oprövad.
Där kan man argumentera lite olika. BWRX-300 specifikt är inte radikalt ny teknik utan innehåller bara kända delar i en mindre storlek. (Eller kanske snarare mindre omfattning. Dvs exakt samma bränsleelement som redan produceras, men färre element per reaktor osv.) Backar man tillbaka någon minut förklarar han också att storleken på reaktorn är vald på vad som ger billigast turbiner. 300 MW är sweet spot för kostnad per MW, och GE har levererat mer än hundra exakt likadana turbiner till gaskraftverk.
Presentation slide, nuclear reactor design, components, diagram, explanatory text, corporate logos, BWRX-300 model.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Däremot håller jag med om att helt nya designer som många SMRer är har inte de här fördelarna, och därmed högre risk.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så du gillar inte franska kärnkraftverk?

För jag tycker det är en genuint rimlig kritik. Vi kan se hur kärnkraftsbyggen i Västeuropa blir vansinnigt dyra jämfört med dem som exempelvis byggs i Korea (för att jämför med ett annat fritt land).

Varför det blir så finns det förstås många kunnigare än oss som också frågar sig, men att det finns en bred folklig debatt om det också kan väl bara vara bra. För jag antar att ditt förakt för andra forumiter inte är så djupt som det framstår av det du skrev.
Det är ganska sällan fransktillverkade tåg fungerar också, kan det vara ett mönster?

Redigerat:
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Och jag ägde en Renault en gång i tiden, en upplevelse jag gärna slipper göra om. ;)

• Haha
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är ganska sällan fransktillverkade tåg fungerar också, kan det vara ett mönster?
De misslyckades med covidvaccin också, så absolut. Allt franskt är kasst. Punkt.

Men vill man förstå snarare än missförstå söker man motpartens bästa, inte sämsta argument.

• Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Där kan man argumentera lite olika. BWRX-300 specifikt är inte radikalt ny teknik utan innehåller bara kända delar i en mindre storlek. (Eller kanske snarare mindre omfattning. Dvs exakt samma bränsleelement som redan produceras, men färre element per reaktor osv.) Backar man tillbaka någon minut förklarar han också att storleken på reaktorn är vald på vad som ger billigast turbiner. 300 MW är sweet spot för kostnad per MW, och GE har levererat mer än hundra exakt likadana turbiner till gaskraftverk.
[bild]

Däremot håller jag med om att helt nya designer som många SMRer är har inte de här fördelarna, och därmed högre risk.
Jo men mycket viktigt så måste vi noga skilja på gen 3 samt gen 4 SMR reaktorer. Med Gen 3 SMR reaktorer så är det en nedskalning som sker. Sen ser det då mycket lovande ut med gen 4 reaktorer i framtiden, salt eller torium.

Sen tror jag huvudskälet med SMR gen 3 är att det är enklare att hitta underleverantörer i världen som är kapabla att tillverka komponenter inkl att man måste hitta dessa i västländer. Kina och allierade kör sitt eget race med sin tillverkning.

O O skrev:
Det är bl.a. just nedskalningen som är oprövad.
Beprövad kärnteknik är teknik som funnits i drift på många platser i avsedd tillämpning under många år. SMR uppfyller inget av dessa kraven. SMR är i denna tillämpning helt oprövad.
Vet du vad en atomubåt är för något?

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.