D
Mikael_L Mikael_L skrev:
...med en annan modell, kanske något sådant där, kan det vara möjligt. Men då ska som sagt dagens elmarknadsmodell skrotas.
Är det vettigt, den har väl tjänat oss och Europa rätt väl i över 25 år, bara för att det blev dåligt 2 år behöver ju inte betyda att den är helt galen.
Alla observationer är nog riktiga men slänger in ett frågetecken ändå, ja elmarknaden har kanske tickat på i 25år men första gången den stresstestades så blev det problem, det är ett något annat sätt att se på samma fakta.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Och hur hade du tänkt att elmarknaden borde reagerat när naturgaspriset skenade till 25ggr så högt pris?

Att den som var vaken tidigast på morgonen skulle fått köpa vindkraftsel för 10 öre/kWh och de som försov sig, eller missade auktionen fick betala 20kr/kWh...?

• Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man ska inte sova på lektionerna, då missar man en del basic kunskap.
Tänk om du kunde köra det i retrospektiv på många av skribenterna i dina två trådar som upprepar och återtuggar i stort samma enkelspåriga tankar och texter. För egen del skulle jag gärna se en liten verklighetskontroll på all denna hjärnkrafts skapelser. Ser alltid det gamla verket från tror jag 70-talet "Blir du lönsam lille vän?" lätt transponerat till "Blir (är) ni lönsamma små vänner?" för denna typen trådar.

tommib
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men trådens fråga var vad som krävs för att bygget av ny kärnkraft ska komma igång, inte hur mycket mark som vindkraftverk tar.
Det har redan nämnts i tråden, lite i förbifarten, men tål att nämnas igen.

Kärnkraftverk har såpass lång avskrivningstid och såpass lång planerad livslängd att det är omöjligt att kalkylera någon rimlig risk för dem. Risken är egentligen i första hand politisk, att man helt enkelt bestämmer att de inte får drivas vidare. Privata investerare kommer inte ta en sådan risk. Med vind och sol får man igen pengarna snabbare och ligger inte ute med lika mycket. Att dessa bara levererar vid vissa yttre förutsättningar är inte ett problem för investerarna, de har inte som uppgift att säkerställa att det alltid finns el (om de inte avtalar om långa kontrakt då, men det är mest en avtalsteknisk grej).

Jag tror inte att det kommer byggas kärnkraft i privat regi i närtid, eller ens långt i framtiden. Möjligen, möjligen SMR, men troligen inte det heller. Ska det bli kärnkraft måste det byggas i statlig regi och med en annan målsättning än explicit billig el. Man måste helt enkelt se energiförsörjningen som en beredskapsfråga som måste få kosta.

Apropå klimat så har det ju flaggats för vattenbrist som nästa stora grej. Vatten är inte en bristvara, det är bara en fråga om energi. Har man tillräckligt med energi kan man framställa vatten ur tomma luften (men det är enklare att avsalta havsvatten). På samma sätt kan man göra med konstgödsel. Man kan också fånga in CO2. Allt detta är bara en fråga om energitillgång.

Detta leder till frågan, hur får vi fram dessa mängder energi? Jag vet vad jag föredrar och det är kärnkraft.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men hur man än vrider och vänder på det så är priset för en producerad kWh kärnkraftsel väldigt avgörande.
Kan man få ner produktionspriset tillräckligt kommer reaktorutbyggnaden av sig självt, det finns alltid folk som satsar på goda affärsmöjligheter.

Tyvärr ser ju alla prognoser över priser på nybyggd kärnkraft rätt dystra ut.
Så vad kan man göra åt det?

Ett alternativ är ju att man skiter i detta, och bygger med skattepengar, t.ex. Det tvingar på oss medborgare dyrare el, dvs den är dyrare för att en del av kostnaden är gömd i andra skatter.

Lite som med TV/Public service, man får betala för det vad man än tycker, vare sig man använder det eller inte.

Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Tänk om du kunde köra det i retrospektiv på många av skribenterna i dina två trådar som upprepar och återtuggar i stort samma enkelspåriga tankar och texter. För egen del skulle jag gärna se en liten verklighetskontroll på all denna hjärnkrafts skapelser. Ser alltid det gamla verket från tror jag 70-talet "Blir du lönsam lille vän?" lätt transponerat till "Blir (är) ni lönsamma små vänner?" för denna typen trådar.
Jag har länge tänkt att svara på ett inlägg du gjorde i en annan tråd.

Men du ser det när jag kommer till skott... ;)

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Men är den verkligen så dyr. Med nätavgifter på runt kronan är ju även el till kärnkraftspris mindre än hälften av total kostnaden.
Kan man då får ner kostnaderna för nätet med bättre placerad produktion så känns det som kalkylen inte behöver vara så dålig för konsumenten

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
tommib
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men hur man än vrider och vänder på det så är priset för en producerad kWh kärnkraftsel väldigt avgörande.
Håller med. Blir det för högt är det lättare att köra på med olja.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan man få ner produktionspriset tillräckligt kommer reaktorutbyggnaden av sig självt, det finns alltid folk som satsar på goda affärsmöjligheter.
Nja, jag tror inte det av skälet jag angav ovan. Kärnkraft har en så otroligt lång planeringshorisont att jag tyvärr tror att det inte är realistiskt i dagens samhälle. Det svänger helt enkelt för fort för att man ska vilja ta risken. Speciellt när det finns pengar att hämta på mycket kortare sikt med mindre risk.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Som sydkoreanerna. Serieproduktion som inte tolererar några avvikelser eller speciallösningar. Nackdelen med det är att om man bygger in ett fel i verket så uppstår samma fel i hela flottan. Det är obra. Problemet är dock hanterbart och inte ett supertungt argument mot serieproduktion. Detta är också faktorn som talar för SMR även om KKV helst ska byggas så stora som möjligt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett alternativ är ju att man skiter i detta, och bygger med skattepengar, t.ex. Det tvingar på oss medborgare dyrare el, dvs den är dyrare för att en del av kostnaden är gömd i andra skatter.
Ja, jag tror ju som sagt att det är vägen framåt. Vi måste bara få folk att fatta det.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Om man skulle förstatliga all nationell kraftproduktion vore allt lätt.
Då skulle staten kunna bygga kärnkraftverk så det står härliga till, sälja el till Nordpoolspriser och tjäna multum på dyra priser i utlandet, och betala återbäring för elkostnader inom landet.
Då blir det ingen transferering av skattepengar till privata bolag, som det annars skulle bli.

Detta skulle åtminstone fungera hyggligt fram tills Europa har ordning på sin egen elproduktion, för när Europas el kostar mindre än den kärnkraft vi byggt, så börjar statens kärnkraftverk gå med förlust - och bör stängas för att inte dränera onödiga pengar.

Alltså när/om Europas produktion blir bra och billig, alltså fortfarande en osäkerhet.

Sen kommer naturligtvis ett sådant förstatligande inte hända, så det var ju bara en tankelek oavsett.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

Lite som med TV/Public service, man får betala för det vad man än tycker, vare sig man använder det eller inte.
Havsbaserad vindkraft har varit ännu dyrare och fått stora bidrag per MWh utanför Sverige. Inget fel i det, det är en bra energikälla och priserna sjunker stadigt.

Statlig kärnkraft kan bli billig. Riktig billig om den levererar fjärrvärme också.

Om vi antar att siffrona jag skrev ovan stämmer så blir investeringskostnaden 20 öre/kWh om man antar en livslängd på 25 år. Får man lika energi mycket till som fjärrvärme blir det 10 öre/kWh.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A ajn82 skrev:
Men är den verkligen så dyr. Med nätavgifter på runt kronan är ju även el till kärnkraftspris mindre än hälften av total kostnaden.
Kan man då får ner kostnaderna för nätet med bättre placerad produktion så känns det som kalkylen inte behöver vara så dålig för konsumenten
Ja vad kommer nybyggd kärnkraft kosta?
Jag läser ju vilda gissningar på allt mellan 50öre kilowatten till flera kronor kilowatten.
Finns det någon koncensus över något lite smalare prisområde?

edit:
Och nyss läste jag nedåt 10 öre/kWh. 😉
Varför står det inte kö med investerare redan nu?

edit2:
Det var investeringskostnaden, inte produktionskostnaden, dvs inkl bränslet, personalen, underhållet skatter osv.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja vad kommer nybyggd kärnkraft kosta?
Jag läser ju vilda gissningar på allt mellan 50öre kilowatten till flera kronor kilowatten.
Finns det någon koncensus över något lite smalare prisområde?

edit:
Och nyss läste jag nedåt 10 öre/kWh. 😉
Varför står det inte kö med investerare redan nu?

edit2:
Det var investeringskostnaden, inte produktionskostnaden, dvs inkl bränslet, personalen, underhållet skatter osv.
Här hävdar de att man i Asien ligger runt 50öre/kWh och spekulerar att man i Europa borde kunna nå 75 öre/kWh, men att man i dagsläget ligger runt 115 öre/kWh
https://energiforsk.se/program/karn...adsutveckling/hur-mycket-kostar-ny-karnkraft/

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag hade utan tvekan tecknat 10 års fastpris avtal på 75 öre/kWh med garanterad kärnkraft om det gick

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var ju brist på fungerande marknad där.
Hade de haft en fri marknad så hade det poppat upp nya bilfabriker som hade ordnat folkets behov, tills att den sista fabriken inte byggs och startas för att den är på marginalen för dyr, bygger bilar som på marginalen blir lite för dyra.

Det är precis som i Europa, vi har en brist på bilar här, det är alltid någon som är beredd att köpa en billigare bil än vad de egentligen kostar nu, men ingen är beredd att köpa en dyrare bil än de kostar nu, så det är en brist på bilar - fastän alla bilfabrikerna kan öka produktion, bara någon vill köpa.

Man ska inte sova på lektionerna, då missar man en del basic kunskap.
Ja brist på basic kunskap verkar vissa ha.

Om vi nu talar om den fria marknaden,

När kärnkraften inte var olönsam gjorde man den olönsam genom skatt. Och såg till att byta ut ledningen.

När folk inte vill ha vindkraft skall de köras över för att marknaden skall styras i rätt riktning. Och givetvis skall man subventionera anslutningen av havsbaserad vindkraft.

Och när elpriserna skenar vill ingen betala för konsekvenserna.

Och vad gäller bilar fungerar bilmarknaden. Folk köper ju bilarna. Gick det att producera billigare hade någon gjort det för det är ingen brist på vare sig bilar eller bilmärken. Ditt resonemang om brist kan ju tillämpas på precis allting om man säger att det rådet brist så fort inte priset är noll.

Samtliga bilar utvecklas flera år i förväg mot en tänkt marknad där det förutsätts råda en viss prisstabilitet. En totalt fri marknad finns inte för den fungerar inte. Därför fungerar inte marginalprissättning.. All fungerande ekonomi förutsätter någotsånär stabilitet. Vi ser detta på elmarknaden där det inte går att planera någonting och alla som vill bygga kräver prisgaranti.

• Gilla
GlennB
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Här hävdar de att man i Asien ligger runt 50öre/kWh och spekulerar att man i Europa borde kunna nå 75 öre/kWh, men att man i dagsläget ligger runt 115 öre/kWh
[länk]
75 öre/kWh är helt ok pris. Kan man komma ner till 50 öre/kWh är det jättebra, till exempel genom att ta ut fjärrvärme.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.