357 572 läst ·
9 455 svar
358k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Ja eller inte, de kan ju också ha en åsikt och vilja påverka opinionen, risken att de ska bli synade är ju minimal.. omöjligt att veta för mig/oss och rena spekulationer.Mikael_L skrev:
Jo, så kan det vara.
Dock var ju de Svenska reaktorerna som stängdes trots allt 45 år gamla (O2 var iofs bara 40 år).
En del av de tyska är nog betydligt yngre, jag kan tänka mig att någon var bara runt 30 år gammal, och då kan man på ett annat vis chansa att vindarna vänder och att den kanske kan kickas igång igen.
Personalen har förstås flugit vidare, men är det "bara det", så är det kanske billigt med en återstart jämfört med att bygga en ny reaktor.
Men jag har absolut noll koll på hur läget är med de tyska reaktorerna, men tänker att ifall ägarna meddelat att de kan starta upp igen så borde det ligga någon liten substans bakom.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Frågan är då bara vilka de ska sätta i deras ställe. Det var ju Merkels CDU som i allt väsentligt drev igenom kärnkraftsnedläggningen i Tyskland, så vänder sig folket mot de politiker som försatt dem där de är sitter hela det tyska etablissemanget löst.P paralun skrev:
En i sanning otrevlig röra.
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Frågan är väl kanske inte vad elen ska kosta i stort i framtiden, utan vad olika komponenter i elsystemet kommer vara värda.Ossian K Olsson skrev:
Många av oss ser framför sig en tredje elektrifieringsvåg, där vi kommer förbruka 2–3 gånger mer el än idag, eller ännu mer. Då behöver vi, utöver ett visst antal TWh/år (gärna rimligt fördelade mot efterfrågan i tid) även ett antal stödtjänster, som svängmassa. Något systemet är svältfött på redan idag i delar sv landet.
Bara att lova ett stabilt utbud är ju som företagsrekonstruktionen av Markbygden Ett visar något som exempelvis vindkraft i sig inte klarar. Att leverera nätnytta som svängmassa klarar den inte heller. Det finns alltså saker dagens billigaste produktion inte duger till.
Så kanske är ett rimligt systempris i framtiden bara 30–40 öre. Men om 10–15 % av det priset är systemtjänster som det räcker att en mindre fraktion av elproduktionen har så kan det mycket väl bli så att vatten- och kärnkraften som kan tillhandahålla den typen av systemtjänster får mer betalt än sol- och vindkraft som bara kan leverera el.
Det ”vi” (om jag får göra mig till tolk för den obestämda massa du vänder dig emot) är nämligen inte en viss sorts produktion, utan ett fungerande system.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 330 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 330 inlägg
Ja svängmassa är ju det viktigaste för alla som lyssnat på han Jan Bylund eller vad han heter.Nötegårdsgubben skrev:
Frågan är väl kanske inte vad elen ska kosta i stort i framtiden, utan vad olika komponenter i elsystemet kommer vara värda.
Många av oss ser framför sig en tredje elektrifieringsvåg, där vi kommer förbruka 2–3 gånger mer el än idag, eller ännu mer. Då behöver vi, utöver ett visst antal TWh/år (gärna rimligt fördelade mot efterfrågan i tid) även ett antal stödtjänster, som svängmassa. Något systemet är svältfött på redan idag i delar sv landet.
Bara att lova ett stabilt utbud är ju som företagsrekonstruktionen av Markbygden Ett visar något som exempelvis vindkraft i sig inte klarar. Att leverera nätnytta som svängmassa klarar den inte heller. Det finns alltså saker dagens billigaste produktion inte duger till.
Så kanske är ett rimligt systempris i framtiden bara 30–40 öre. Men om 10–15 % av det priset är systemtjänster som det räcker att en mindre fraktion av elproduktionen har så kan det mycket väl bli så att vatten- och kärnkraften som kan tillhandahålla den typen av systemtjänster får mer betalt än sol- och vindkraft som bara kan leverera el.
Det ”vi” (om jag får göra mig till tolk för den obestämda massa du vänder dig emot) är nämligen inte en viss sorts produktion, utan ett fungerande system.
Den systemtjänsten är jag övertygad om kommer lösas med batterierna som sitter i elbilarna. Eventuellt att vissa elområden kommer att ha batteripack vid nätstationerna. Så jag är rätt övertygad om att det som förr löstet på ett sätt kommer lösas på ett annat sätt imorgon. Men absolut att det kommer behöva betalas för.
Appropå elsystemsstödtjänster från elbilars batteripack skulle det krävas någon form av dels otroligt bra batterier, men även ordentlig kompensation för de som ställer upp på detta.
Batterier brukar inte klara hur många i- och urladdningar som helst utan att tappa i kapacitet / funktion.
Själv är jag ingen elbilsägare, men var jag det skulle jag inte vilja riskera att sabba batterikapaciteten i onödan på en bil där inköpspriset ofta tickar upp mot + 800000kr.
Mvh
Stefan
Batterier brukar inte klara hur många i- och urladdningar som helst utan att tappa i kapacitet / funktion.
Själv är jag ingen elbilsägare, men var jag det skulle jag inte vilja riskera att sabba batterikapaciteten i onödan på en bil där inköpspriset ofta tickar upp mot + 800000kr.
Mvh
Stefan
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Man kan ta vilken timme som helst, vilken dag som helst och exempelvis fråga sig: Is Germany cleaner than France today? och alltid få svaret nej (det skulle man förstås även få om man jämförde med Sverige). Länken går till ett Twitterkonto som gör just det. Det är ganska tråkig läsning, så här kommer en plottad graf för 2022.Mikael_L skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyskland eldar med berått mod hellre med kol än använder kärnkraft. Det är ett smutsigt skitland på det viset, med oerhört mycket att bevisa.
Det finns inget skäl att ursäkta dem för att de har rosa drömmar.
Svängmassa är nog inte någon tjänst som elbilarnas batterier någonsin kommer bidra med.Ossian K Olsson skrev:
Ja svängmassa är ju det viktigaste för alla som lyssnat på han Jan Bylund eller vad han heter.
Den systemtjänsten är jag övertygad om kommer lösas med batterierna som sitter i elbilarna. Eventuellt att vissa elområden kommer att ha batteripack vid nätstationerna. Så jag är rätt övertygad om att det som förr löstet på ett sätt kommer lösas på ett annat sätt imorgon. Men absolut att det kommer behöva betalas för.
De kan på sin höjd bidra med tjänsten balansansvar.
Det är dock något som idag är pålagt endast producenterna och köparna i form av elhandelsbolag, så det blir ett helt nytt tänk i elnätet, och frågan är verkligen hur man ska mäta och belöna detta.
En vindkraftspark skulle kunna bidra med svängmassa, det enklaste (men nog inte billigaste) är att vindkraftparken driver en stor elmotor som i sin tur driver en stor synkrongenerator mot elnätet.
Att istället göra det elektroniskt, med kraftelektronik är nog teoretiskt möjlig, men då vi har delvis samma brister med våra HVDC-förbindelser, så finns samma svårigheter med vindkraftsparker.
Redigerat:
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Jag är (av de skäl @Stefan.o nämner ovan) inte intresserad av att sälja från min elbil (och ja, jag har en). Är du?Ossian K Olsson skrev:
Det tror jag också kan ske. Jag har också sen jag gick i skolan på 1900-talet hoppats på fusionskraft (och gör fortfarande).Ossian K Olsson skrev:
Men oavsett vad man hoppas på i framtiden är det oansvarigt att planera för verktyg vi inte har en aning om ifall vi kommer ha, eller när vi kommer ha dem.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 330 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 330 inlägg
Samtidigt är elbilarnas batteri rätt stora (ca 100 kWh) så det spelar rätt liten roll. Men det beror ju också på vilken form av tjänst man ser framför sig. Hade jag haft elbil hade jag inte haft några problem att dra några kWh från den på kvällen för att ladda upp på natten igen.S Stefan.o skrev:Appropå elsystemsstödtjänster från elbilars batteripack skulle det krävas någon form av dels otroligt bra batterier, men även ordentlig kompensation för de som ställer upp på detta.
Mvh
Stefan
Fast reglerkraft/stödtjänster från batteri finns och används redan idag..Nötegårdsgubben skrev:
Jag är (av de skäl @Stefan.o nämner ovan) inte intresserad av att sälja från min elbil (och ja, jag har en). Är du?
Det tror jag också kan ske. Jag har också sen jag gick i skolan på 1900-talet hoppats på fusionskraft (och gör fortfarande).
Men oavsett vad man hoppas på i framtiden är det oansvarigt att planera för verktyg vi inte har en aning om ifall vi kommer ha, eller när vi kommer ha dem.
Jag började ju mitt inlägg med att det inte är något försvar för att Tyskland lade ner kärnkraft, jag påpekade det väl t.o.m 2 gånger.Nötegårdsgubben skrev:
Man kan ta vilken timme som helst, vilken dag som helst och exempelvis fråga sig: Is Germany cleaner than France today? och alltid få svaret nej (det skulle man förstås även få om man jämförde med Sverige). Länken går till ett Twitterkonto som gör just det. Det är ganska tråkig läsning, så här kommer en plottad graf för 2022.
[bild]
Tyskland eldar med berått mod hellre med kol än använder kärnkraft. Det är ett smutsigt skitland på det viset, med oerhört mycket att bevisa.
Det finns inget skäl att ursäkta dem för att de har rosa drömmar.
Och om du läser det du citerade en gång till så kanske du ser att jag mest var ute efter att påpeka att det inte är schysst att välja ut den timme då Tyskland är sämst, och försöka få oss andra som läser det som att det skulle vara något normaltillstånd.
Jag har aldrig tyckt att Tyskland är något CO2-föredöme, varför skulle jag ens kunna tycka det.
Jag är lika irriterad som dig över att de lade ner kärnkraftverk istället för motsvarande MW kolkraft.
Men självklart är Tyskland sämre än Frankrike, Sverige, Norge och Island - ALLA länder i Europa är sämre än dessa 4, för att dessa 4 har speciella förutsättningar.
Sverige + Norge - vattenkraft, Island - termisk energi, Frankrike - satsade stort på kärnkraft och kärnvapen (i sin iver att bli den 3'e stormakten i Världen).
Ossian K Olsson skrev:
Vi har ju dessa stödtjänster.Mikael_L skrev:
Svängmassa är nog inte någon tjänst som elbilarnas batterier någonsin kommer bidra med.
De kan på sin höjd bidra med tjänsten balansansvar.
Det är dock något som idag är pålagt endast producenterna och köparna i form av elhandelsbolag, så det blir ett helt nytt tänk i elnätet, och frågan är verkligen hur man ska mäta och belöna detta.
En vindkraftspark skulle kunna bidra med svängmassa, det enklaste (men nog inte billigaste) är att vindkraftparken driver en stor elmotor som i sin tur driver en stor synkrongenerator mot elnätet.
Att istället göra det elektroniskt, med kraftelektronik är nog teoretiskt möjlig, men då vi har delvis samma brister med våra HVDC-förbindelser, så finns samma svårigheter med vindkraftsparker.
https://www.svk.se/aktorsportalen/bidra-med-reserver/om-olika-reserver/
Vilka tycker du passar för elbilar?
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Jag vet att det var lite orättvist att skriva som jag gjorde i ett svar till dig då jag vet att du inte heller är någon vän av det jag argumenterade mot.Mikael_L skrev:
Jag började ju mitt inlägg med att det inte är något försvar för att Tyskland lade ner kärnkraft, jag påpekade det väl t.o.m 2 gånger.
Och om du läser det du citerade en gång till så kanske du ser att jag mest var ute efter att påpeka att det inte är schysst att välja ut den timme då Tyskland är sämst, och försöka få oss andra som läser det som att det skulle vara något normaltillstånd.
Jag har aldrig tyckt att Tyskland är något CO2-föredöme, varför skulle jag ens kunna tycka det.
Jag är lika irriterad som dig över att de lade ner kärnkraftverk istället för motsvarande MW kolkraft.
Men självklart är Tyskland sämre än Frankrike, Sverige, Norge och Island - ALLA länder i Europa är sämre än dessa 4, för att dessa 4 har speciella förutsättningar.
Sverige + Norge - vattenkraft, Island - termisk energi, Frankrike - satsade stort på kärnkraft och kärnvapen (i sin iver att bli den 3'e stormakten i Världen).
Men på motsvarande vis träffade ditt inlägg också delvis bredvid målet då som sagt valfritt vald timme ställer Tyskland i dålig dager.
Med det sagt håller jag egentligen med om att man inte ska plocka fram sämsta möjliga exempel, utan beskriva fakta bättre än så.
Skogsägare
· 23 299 inlägg