@elpaco föreslog att vi inför ett taggsystem vilket vi tycker är en bra idé värd att prova. Det fanns faktiskt en färdigbyggd funktion för det i vår programvara, som vi enkelt kunde införa direkt. Nu är den funktionen inte fulländad, men vi tänkte att vi provar att lägga upp den som den är, känner på den och sedan kan man vidareutveckla efter det.

Så här funkar taggfunktionen:

- Du kan tagga en tråd (ett ämne) när du skapar tråden eller genom att klicka på "Lägg till tagg"-knappen längst ner under snabbsvarsformuläret.

- Du måste vara inloggad för att tagga trådar och för att se "Lägg till tagg"-knappen. Men alla besökare kan se och klicka på alla taggar.

- När man skriver in en ny tagg så kommer det upp redan befintliga taggförslag.

Vi har över 20 000 taggar sedan tidigare. De 100 populäraste taggarna går att hitta här: https://www.byggahus.se/forum/tags/

(Man kan inte tagga direkt inne i ett svarsinlägg tyvärr.)

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
BirgitS
Vad är det meningen att taggarna ska användas till?
I andra forum har jag sett att det används för rutor typ Liknande ämnen.
För mig verkar det lite konstigt att kunna ändra taggar som TS har tyckt passar till trådens innehåll.

elpaco elpaco skrev:
Jag kommer med förslag på en teknisk forumförbättring som fungerar på allt, även artiklar - inför taggar. Det möjliggör snabb filtrering på ämnen utöver att särskilda ord finns i titlar eller text.

Om man gör det på ett smart sätt kommer det nog även användas. Jag föreslår en lista med inlagda taggar som man kan bläddra i, eller som ger autoförslag när man börjar skriva. Då drabbas man inte av problem med synonymer och olika stavningar.

Man gör även lämpligen så att man kan tagga fritt personligt, och på så sätt märka upp trådar man vill hålla koll på. Det är då även lätt att läsa ”bra” trådar man sparat inom specifika ämnen.

Hur man lägger till taggar kan man fundera på. Dels TS och moderatorer, men kanske även andra via förslag på tillägg och även radering.

Tex kanske denna artikel taggas med #marlen #byggahus.se #sajtförbättring #tävling. Jag kanske har lagt till de personliga taggarna #läs_igen_juli och #vinn_mixer
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det meningen att taggarna ska användas till?
I andra forum har jag sett att det används för rutor typ Liknande ämnen.
För mig verkar det lite konstigt att kunna ändra taggar som TS har tyckt passar till trådens innehåll.
Taggarna är bara ytterligare ett sätt att hitta innehåll på. Om en forumtråd är taggad med ett ord så kan man klicka på det ordet och se andra trådar som också är taggade med samma ord. Systemet är inte perfekt eller fullständigt men det är värt att ge en chans för att se hur väl det fungerar.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror det är bättre att fria än fälla och låta alla hjälpas åt med taggningen. Vissa gillar att tagga saker, andra bryr sig inte om det alls. Men detta bör testas och utvärderas så klart så att det inte spårar ut.

Jag skulle tycka det var intressant om vi kunde visa upp taggar som trendar, liknande taggar, nya taggar och vanligaste taggarna men också att man kan se hur vanliga taggarna är när man taggar och att man kan skriva en tagg direkt i inlägget.

Våra 20 vanligaste taggar är:

badrum - 799 ämnen
isolering - 642 ämnen
kök - 512 ämnen
golv - 472 ämnen
källare - 418 ämnen
golvvärme - 418 ämnen
ventilation - 407 ämnen
tak - 374 ämnen
fukt - 368 ämnen
fönster - 310 ämnen
altan - 307 ämnen
avlopp - 303 ämnen
garage - 277 ämnen
betong - 272 ämnen
renovering - 267 ämnen
dränering - 251 ämnen
veckanstävling - 248 ämnen
bygglov - 222 ämnen
kakel - 190 ämnen
krypgrund - 189 ämnen

• Gilla
Fredric L och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.