Vi äger ett fritidshus som vi är mycket glada för.
Ca 200 m från vår fastighet ligger ytterligare ett fritidshus, de båda husen tillhörde tidigare samma fastighet men den tidigare ägaren styckade av grannens fastighet för ca 10 år sedan och sålde den fastigheten.
Ca 4 år senare köpte vi vår fastighet.
Vi har en djupborrad brunn som efter avstyckningen ligger på vår fastighet men som alltså innan avstyckningen låg på den gemensamma fastigheten och försörjer bägge husen.
Jag hade inte tänkt så mycket på det förrän grannen skulle installera en dusch till sin sjöstuga och grannens rörläggare skulle ansluta vattnet.
Vi upptäckte då att vattnet från brunnen går till vår vatteninstallation med reningsverk (inte så förvånande), men sedan går det uppumpade och rena dricksvattnet vidare via en slang till grannhuset.
Det finns ytterligare en slang ut som vi inte vet var den tar vägen.
Vi har en väldigt god relation med grannen och jag tror inte att dom är medvetna om denna lösning.
Det finns ingen dokumentation om existerande lösning.
Vi vill gärna ha en fungerande lösning över tid, alternativ är som vi ser det:
Servitut där vi klargör lösningen och delar på kostnader för el o vatteninstallation.
Finns det någon annan lösning?

Börja med att informera grannen om att ni för närvarande betalar deras vattenförbrukning och att de från ett visst datum får betala x kronor per kubikmeter eller ordna en egen brunn.

För övrigt så borde de väl ha funderat på var deras vatten kommer ifrån när de köpte fastigheten?

Den tredje slangen är väl lämplig att stänga av och se om någon reagerar. Tänk om den går till en tredje fastighet. Eller finns det en annan granne med pool?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi är två fastigheter som delar på en borrad brunn.
Vi delar alla kostnader rakt av.
Underhåll av brunn, underhåll av filter och salt för rening.
Dessutom går något sönder delar vi på repstionskostmader.
Vi har inget skrivet men är två goda grannar.

Vad gäller el är det så lite - så den kostnaden tar jag.
Räknade på det vid något tillfälle och det är bara några hundralappar om året.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.