Vilken typ av färg ska du måla med?

• Gilla
ArkitekturViktor
  • Laddar…
Det där är precis den väggkonstruktion jag tänkt bygga med. Köldbryggan blir punkter på ytan och väldigt liten i procent. Om man dessutom lägger inre iiggande 45:or lite offset så kan man undvika köldbryggor rakt igenom, utom kanske längst ner.
För att stärka upp diagonalen så bör man nog kryssa spikband för att vara på säkra sidan.

• Gilla
ArkitekturViktor
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilken typ av färg ska du måla med?
Hej.
Det kan bli bränd furu (shou sugi ban) utan vidare behandling, eller ev. slamfärg. Påverkar detta luftspalten? Om det gör det, hur funkar det med olika färgtyper/behandlingar? Tack för visat intresse. Mvh Viktor.

ArkitekturViktor ArkitekturViktor skrev:
Hej.
Jag har läst alla svar, tankar och funderingar. Sitter nu med eget projekt och funderar på ytterväggen.
Jag har arbetat med en hantverkare som oftast vill bygga vägg enligt nedan:

22 Fasad
28 Läkt
0 Vind
45 Regel+Iso
195 Regel+Iso (Bärande kan ändras uppåt och nedåt i dimension beroende på önskemål och krav)
0 Ångspärr
45 Installation+iso
12 Osb
13 Gips

Jag inser att det blir en köldbrygga i mötet mellan 45 i ytterkant och bärande reglar, men är inte detta försumbart i jämförelse med västkustskiva 50mm som i trådens exempel? Han menar att det tar längre tid att bygga med västkustskiva och ser inte fördelen med det. Dessutom ger väl 45 både ytter och inner stabilitet?

Luftspalten är spikläkten i de fall panelen han använder har spårat på baksidan. Han menar då att den spårningen räcker för luftflöde. Även säljare på Derome tyckte detta räckte. Jag undrar om det är för tätt? Ser att det är dubbla 28 för bra luftflöde i tråden.

Vore kul med svar då jag grubblar.
Tack på förhand, vänligen Viktor
Varför har du en 45a + isolering på utsidan av huset? :thinking:

• Gilla
ArkitekturViktor
  • Laddar…
Om du skippar dyr täckfärg är det inget att fundera på, virket torkar bra även utifrån. Med täckfärg är det så klart viktigare att luften hittar in utifrån.

• Gilla
ArkitekturViktor
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Varför har du en 45a + isolering på utsidan av huset? :thinking:
Utsidan ska väl definieras som utsida vindpapp och då får frågan omformuleras till "varför 45a utanför bärande stående reglar?"
Svaret är minimering av köldbryggor.
Många hustillverkare har idag dubbla 45:or på insida stående bärande regel, vilket motiveras på samma sätt.
Skillnaden är om man vill ha stående reglar närmast vindpapp eller ångbroms/diffspärr.

• Gilla
ArkitekturViktor
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.