34 602 läst ·
65 svar
35k läst
65 svar
Vi bygger lösvirke i egen regi
Det där är precis den väggkonstruktion jag tänkt bygga med. Köldbryggan blir punkter på ytan och väldigt liten i procent. Om man dessutom lägger inre iiggande 45
r lite offset så kan man undvika köldbryggor rakt igenom, utom kanske längst ner.
För att stärka upp diagonalen så bör man nog kryssa spikband för att vara på säkra sidan.
För att stärka upp diagonalen så bör man nog kryssa spikband för att vara på säkra sidan.
Varför har du en 45a + isolering på utsidan av huset?ArkitekturViktor skrev:
Hej.
Jag har läst alla svar, tankar och funderingar. Sitter nu med eget projekt och funderar på ytterväggen.
Jag har arbetat med en hantverkare som oftast vill bygga vägg enligt nedan:
22 Fasad
28 Läkt
0 Vind
45 Regel+Iso
195 Regel+Iso (Bärande kan ändras uppåt och nedåt i dimension beroende på önskemål och krav)
0 Ångspärr
45 Installation+iso
12 Osb
13 Gips
Jag inser att det blir en köldbrygga i mötet mellan 45 i ytterkant och bärande reglar, men är inte detta försumbart i jämförelse med västkustskiva 50mm som i trådens exempel? Han menar att det tar längre tid att bygga med västkustskiva och ser inte fördelen med det. Dessutom ger väl 45 både ytter och inner stabilitet?
Luftspalten är spikläkten i de fall panelen han använder har spårat på baksidan. Han menar då att den spårningen räcker för luftflöde. Även säljare på Derome tyckte detta räckte. Jag undrar om det är för tätt? Ser att det är dubbla 28 för bra luftflöde i tråden.
Vore kul med svar då jag grubblar.
Tack på förhand, vänligen Viktor
Utsidan ska väl definieras som utsida vindpapp och då får frågan omformuleras till "varför 45a utanför bärande stående reglar?"Torbjärn skrev:
Svaret är minimering av köldbryggor.
Många hustillverkare har idag dubbla 45
Skillnaden är om man vill ha stående reglar närmast vindpapp eller ångbroms/diffspärr.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Enorm adventsljusstake av spillmaterial – så bygger du din egen
Artikelkommentarer -
Nybygge lösvirkeshus i egen regi instagram
Lösvirke & Timmerhus -
Hur bygger jag en egen diskbänk i tvättstugan
Tvättstuga -
Hur bygger jag kök av egensågat virke?
Lösvirke & Timmerhus -
Finns det fler som bygger lösvirkeshus helt på egen hand?
Lösvirke & Timmerhus