Snyggt

• Gilla
Saelen
  • Laddar…
S Saelen skrev:
Seså mina vänner. Klart att den är flyttbar och att jag vet att det inte är riktigt enligt konstens alla regler att bygga såhär...

Men ok då, behöver jag flytta på den så tar jag två garagedomkrafter och lyfter upp den i bakänden, tar bort plasten kring hjulen och tar bort de bakre 6-8 plintarna. Plintarna är, som jag skrev i det första inlägget, betongplattor och sten samt terrasstöd så att de lätt kan demonteras eller justeras vid behov.

Så sänks ekipaget ner för att därefter lyftas i framänden där kvarvarande lösa plintar tas bort. Bilen backas ner och så lägger man ut två OSB-skivor så att man får rull. Ergo = flyttbar.

Tyvärr kan jag inte bjuda på vare sig hundar eller katter men däremot en bild på lite framsteg...
Självklart den är ett efterfordon som används på många platser ;)

Ser bra ut (y)

• Gilla
Saelen
  • Laddar…
S
En liten uppdatering kanske?

Fönstren är på plats. Alla väggar är klara, bara några småbitar som ska smygas in vid tillfälle.

Sedan har det blivit en välbehövlig första målning också. Nästa blir nog på lördag.

Därefter allt pyssel med gavelfoder, vindskivor, vattbrädor osv

Det går framåt...

• Nyinstallerade fönster och nymålat träfasad på ett litet skogsstuga under uppbyggnad med omgivande träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AnnJepp och 4 till
  • Laddar…
Snyggt. då jag är inne på samma idé, vad har du för golv? Isolerat? Funderar på att köra tryckat virke i golv för å tåla fukten.

S
Inget golv inlagt än.

Men i bastun blir det obehandlad sibirisk lärk med 4 mm glipa.

I relaxen lägger jag nog vindpapp under och så råspont med finsidan upp. Kör nog obehandlat där också. Rengöring med såpa och så två trasmattor eller så.

Ingen isolering alls = inget som teoretiskt kan mögla

• Gilla
7891Frasse och 2 till
  • Laddar…
S
Nu blir det inte så mycket gjort som är synligt. Men, jag har lovat mig själv att bli klar med utsidan innan jag börjar inne.

Handen på hjärtat mina vänner, hur ofta är det inte en list som saknas, en kabel som ska klamras osv... där man säger ’sen’ ?

Och vad är gjort sedan sist?

Taket är klart med vindskivor, vattbrädor och plåt. Det stora fönstret är flyttat så att det ligger i linje med ytterväggen. Har börjat med hjulhusen... Samt målat en massa...

• Nyinstallerat fönster i linje med yttervägg under renovering, synliga träreglar och byggmaterial.
    Skapa konto
  • Nyrenoverat stugtak med vindskivor, brunmålad träfasad, och stort fönster i linje med ytterväggen, omgivet av skog.
    Skapa konto
  • Gilla
lahja och 5 till
  • Laddar…
S
Nu är dörren på plats...

• Nyinstallerad dörr på en liten trästuga i skogsmiljö med ett fönster och takutsprång.
    Skapa konto
  • Gilla
VolvoBm218 och 3 till
  • Laddar…
S
Utsidan blev ’nästan’ klar igår innan regnet. Alla foder ska få sig en strykning till och så ska de längsgående vindskivorna monteras.

Så besökte jag herr Frunck idag också och köpte en Harvia M3, skorstenspaketet och så skyddsplåten runt aggregatet.

Det blir bra det här... ;-)

• Liten stuga med träbeklädnad nästan färdigställd i skogsmiljö, väntar på ytterligare målning och vindskivor.
    Skapa konto
  • Nästan färdigställd timmerstuga med rödmålad panel och mörk taklist i skogsmiljö, skyddsplåten synlig vid hörn.
    Skapa konto
  • Gilla
Stocktaub
  • Laddar…
S
Hjulhusen klara. Ska bli panel utanpå sedan och en spikregel.

Byggde temporärt golv i relaxen av den gamla garderoben.

Började med bastugolvet. Dold skruvning och insektsnät under.

Harvian ska brännas ur nästa gång och då blir nog golvet klart. Sibirisk lärk 28x120. Obehandlat. Möjligen kommer jag att såpa det ett varv...

• En del av en bastubyggnad med påbörjat trägolv och stående reglar för väggkonstruktion.
    Skapa konto
  • Delvis konstruerat trägolv i en relaxavdelning med synliga bjälkar och isolering.
    Skapa konto
  • Gilla
Stocktaub
  • Laddar…
Släpat upp vagnen till Dalarna. Nu ska jag bara bestämma storlek på bastun innan bygger kanske sätter igång.

• Tom släpvagn parkerad på grusunderlag med registreringsskylt synlig och bastumaterial fastsäkrat.
    Skapa konto
  • Gilla
Anna Björklund och 1 till
  • Laddar…
S
Väldigt lik ramen som jag har. Polar 550?

Polar 535 Liknande vagnen i ”vi hade iallafall tur med vädret ”

• Gilla
Saelen
  • Laddar…
S
Dags för en uppdatering kanske?

Golvet lagt (sibirisk lärk). Ska vara obehandlad, bara såpskuras ibland.

Ny lagt golv av sibirisk lärk i ett pågående bastubygge med verktyg och reglar synliga.
Skapa konto

Börjat med bastupanelen. Lägger 5 cm tjocka stenar under ugnen. Går att ta bort ’ifall att’...

Pågående renovering av en bastu med nytt golv av sibirisk lärk, väggar med påbörjad bastupanel och reglar för framtida installation av bastulav och skydd.
Skapa konto

Två sidor klara. Panel på ovansidan av hjulhuset. Svarta väggskydd väntar på att bli monterade. Jag har köpt en Harvia M3 med skyddsplåten WK17 (heter den väl) + väggskyddsplåt.

Varför? För att jag tycker det blir snyggast så... ;-) Ja, det är overkill...

Nybyggt basturum under konstruktion med lärkgolv, omonterade bastupaneler och stenplatta under framtida ugn.
Skapa konto

Ventil isatt högt upp diagonalt mot ugnen.

Halvfärdig bastuinteriör med träreglar och isolering samt påbörjad bastupanel på väggar.
Skapa konto

Slutligen så är tre väggar klara (i stort sett).

Varför så konstigt reglat? Dels en regel för ryggen och ev ryggskydd och dels en regel så att jag har något att fästa regelverket för den övre laven. Kommer att bli runt 90 cm upp.

Har även förberett på gaveln för den nedre laven på 45 cm höjd.

Djup då? Just nu lutar det åt 45 cm uppe och 55 cm nere men tar gärna emot era tankar där...

Inredningen av en bastu under konstruktion med ljust trägolv och bastupanel på väggarna, en röd stege syns i hörnet.
Skapa konto

Nästa steg blir att bränna ur ugnen utanför, montera väggskydd, sätta klart panelen runt hjulhusen, lyfta in ugnen och montera skorstenen. Sedan bygger jag mellanväggen.

• Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
S Saelen skrev:
Dags för en uppdatering kanske?

Golvet lagt (sibirisk lärk). Ska vara obehandlad, bara såpskuras ibland.

[bild]

Börjat med bastupanelen. Lägger 5 cm tjocka stenar under ugnen. Går att ta bort ’ifall att’...

[bild]

Två sidor klara. Panel på ovansidan av hjulhuset. Svarta väggskydd väntar på att bli monterade. Jag har köpt en Harvia M3 med skyddsplåten WK17 (heter den väl) + väggskyddsplåt.

Varför? För att jag tycker det blir snyggast så... ;-) Ja, det är overkill...

[bild]

Ventil isatt högt upp diagonalt mot ugnen.

[bild]

Slutligen så är tre väggar klara (i stort sett).

Varför så konstigt reglat? Dels en regel för ryggen och ev ryggskydd och dels en regel så att jag har något att fästa regelverket för den övre laven. Kommer att bli runt 90 cm upp.

Har även förberett på gaveln för den nedre laven på 45 cm höjd.

Djup då? Just nu lutar det åt 45 cm uppe och 55 cm nere men tar gärna emot era tankar där...

[bild]

Nästa steg blir att bränna ur ugnen utanför, montera väggskydd, sätta klart panelen runt hjulhusen, lyfta in ugnen och montera skorstenen. Sedan bygger jag mellanväggen.
Det viktigaste är att nyttja höjden så mycket du kan. Finns det plats så har du 3 nivåer på lavar eller börjar med lavarna högre upp och gör stabil pall för att komma upp.

Kardinalfelet i 90% av alla bastun i Sverige är att lavarna är på 45 respektive 90 cm höjd.

Värmen söker sig uppåt, då ska lavarna också så högt som möjligt.

Men finns inte möjligheten är allt bättre än ingen bastu(y)

240 i takhöjd på bilden, djup ca 145, bredd ca 2 m. Liten, men höjden utnyttjas. Liten bastu med välutnyttjad höjd, tre nivåer av lavar, träpall, blå dörr halvöppen.
Skapa konto

• Gilla
Trallalaaa och 2 till
  • Laddar…
S
Tack! Hmm håller med om dina tankar om höjderna... till viss del... ;-)

I Mobiban har jag 95 cm upptill och det blir ruskigt varmt. Vill gärna ha varmt men inte för jäkligt.

Höjden i högsta delen blir cirka 220 cm och sitter man på 92 cm som jag planerar så lär det bli rejält kupsnurr när man eldar på.

Många vill ha ännu högre för att verkligen nyttja värmen men jag tror det blir lagom.

Men, det här med djupet... Jag tänkte mig 45 cm uppe med ett ryggstöd i asp. Nedtill ett djup på 50 eller 55 för att kunna luta sig och njuta...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.