Byggahus.se

Vi bygger en mobil bastu

1. S
    Medlem Nivå 4
    Jaha, svårt inspirerad av andras bastubyggen är det väl dags att bjuda tillbaka.

Lite bakgrund; jag får inte bygga fler hus på tomten och kommer eventuellt att behöva flytta undan bastun när föreläggande om att fixa till avloppet för gråvattnet kommer. Det kan gå utan att flytta bastun också.

Med dessa parametrar så bestämde jag mig för någon slags trailer som i teorin borde vara flyttbar.

Jag har idag en tältbastu av typen Mobiba som funkar utmärkt så tex tjocka timmerväggar har sina fördelar och nackdelar. Vet att tunna väggar funkar men att man får elda mer.

Vill därför göra en riktg flyttbar vagn och hålla ner vikten men med möjlighet att komplettera efteråt.

Vill även undvika all form av isolering utan vill att bastun värmer... och torkar ur...

OK, då åker vi...

Först; hitta en trailer att bygga på. Efter en hel del letande slog jag till snabbt på ett husvagnchassi som fortfarande var reggat som husvagn = fick köras i 80 km/h. Resan från Eskilstuna till Roslagen tog ett antal timmar men till slut var den på plats.

2. Dheri
    Husägare · Nivå 10
    Spännande, det har vill jag följa. Det är en gammal dröm jag har att göra ett liknande bygge.

• Laddar…
  3. S
    Medlem Nivå 4
    OK, trailern på plats och är nu avregistrerad till ett LGF-fordon...

Som sagt, bastun ska kunna flyttas. Gör därför fulplintning och höjer upp trailern så att hjulen hänger i luften. Då kan jag plasta in och skydda dem.

Fulplintningen i detta fall består av att krafsa lite i mon under, i med stenmjöl och torrbetong. Så i med 1-2 35x35-plattor, trumlad sten och slutligen terasstöd för att kunna väga in allt.

Det kommer att sätta sig men då är det bara att skruva lite på terasstöden (är tanken).

Längdmåttet mellan balksrna är 347 cm och bredden 200 cm. Bara jag tar mig över hjulen. Men, jag vill ha en balk till så att måtten blir 400x200. Efter ett besök hos plåtis så plockar vi ihop så att det blir 8,5 cm högt. Ska dra fast med vinkeljärn inom kort men med najning och invändig balksko så ligger det still... just nu...

4. S
    Medlem Nivå 4
    Del 3 vilket är så långt vi har hunnit nu.

Balken är på plats men som sagt bara temporärt najad. Ska borra fast vinklar i den galvade plåten inom kort. Svetsa? Nja, dels har jag ingen svets och galvad plåt är väl inte det lättaste att svetsa i...

Så byggde vi ramverk i liggande tryckade reglar 45x95. Virket tog slut så det saknas ett tiotal kortlingar + att vi ska förstärka extra under ugnen i det högra bortre hörnet.

Vi kör med liggande tryckat så att det stående ramverket (45x70) tar den yttre delen och så kan vi fästa golvet i den inre delen av regeln.

Nu lär det ju inte bli så mycket fukt jär, förutom vattenkastandet i bastun så vi har lagt asfaltspapp mellan ramen och trailerns balkar. Bara för att...

Nu finns mer virke på plats så nästa steg är att göra klart bottenramen med allt tryckat. Därefter börjar vi regla för väggar.

Fönster hoppas jag få tag i från rivningar, det får bli lite olika färg osv. Blir billigare i alla fall.

5. S
    Medlem Nivå 4
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    7C9F790A-0415-41EA-82B0-FFA01737EF0A.jpeg

Ok, det har hänt lite mer... Ramverket börjar bli klart.

8A7D4938-91BC-46E4-A860-C7A043997986.jpeg

Reglar och takstolar börjar komma på plats. Byggs det i konstig ordning? Japp, helt medvetet...

FCA42F66-179D-4616-AE73-3BA81F1D8C5B.jpeg

Regelverket börjar bli klart. Placering av fönster och dörr bestämda. Så hotades det med hårda vindar under torsdag och fredag så jag åkte ut i måndags för att få på taket. Kom det snö och hårda vindar då också? Jajemän!

E8B417B2-083D-43DB-8EBC-345E0BA385E4.jpeg

Nu börjar det likna något. Vindpapp ett varv och så spont som drar ihop allt. Blir riktigt stabilt...

6. T
    Medlem · Nivå 8
    Spännande projekt!

• Laddar…
  7. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · Nivå 16
    Blir kul att följa :)

• Laddar…
  8. maflax
    Medlem Nivå 4
    Ser ut att bli tung..

• Laddar…
  9. S
    Medlem Nivå 1

Ett roligt och annorlunda projekt....spännande att se när bastun är klar. Har du ritat bastun själv med mått, fönster och väggar?

• Laddar…
  10. S
    Medlem Nivå 4
    Tung? Ja jo, men jag har ju gått ner i dimensionerna så mycket jag kan och följt vad andra har skrivit här på Byggahus. Om jag gissar så pratar vi om 700 kg... ish... En spontlängd på sidan väger 4 kg, det är 80 kg per sida, hälften på gavlarna. Det är 240 kg. Bastuugn och sten mm är 60 kg. Ramverket är ju grövre tryckat virke, cirka 60 kg. Reglar 80 kg, taket 80 kg. Dörrar och fönster 75 kg. Golv 70 kg. Så lavar och bänkar på det, takpapp, foder osv. Lägger vi till ett par bastanta herrar och lämplig mängd öl så spränger vi Mach 1.

Den blir flyttbar om jag måste.

Har inte gjort mer än en slarvig ritning för att räkna på virket. Placering av dörrar och fönster gjorde jag på plats utifrån vad som kändes bäst med tanke på kommande lavar, hjulhus, ugnsplacering och egna erfarenheter.

Påsken kommer lämpligt så att man får några dagar att pyssla vidare... :)

• Laddar…
  11. T
    Medlem · Nivå 6
    Kul projekt! Men kommer den att kunna flytta, ja om det verkligen krävs?

• Laddar…
  12. Stocktaub
    Medlem Nivå 1
    • Laddar…
  13. B
    Medlem Nivå 3
    Detta skulle troligen tolkas som en ny byggnad på fastigheten om du får en tillsyn på platsen....

Exempelvis så är en husvagn eller ett tält som står för länge på samma plats (en normal semesterperiod brukar nämnas) en byggnad som kräver bygglov... Iom att den pallas upp så talar det ännu mer för att det är en byggnad.

Bara en vänlig varning så att du inte råkar illa ut...

• Laddar…
  14. M
    Medlem Nivå 1
    Åååååhhh
    Min gamla polarvagn....

15. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 9
    Man kan ju också riva ut allt i en husvagn och göra den till bastu så kommer det inte vara några bygglovsproblem.

• Laddar…