Vet någon vilken typ av vevaxeltätning som sitter i denna kompressor, och hur man i så fall enklast byter den?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ta loss remhjulet. Lossa på kåpan som lager och packbox sitter i. Knacka ut packboxen från baksidan. Läs vad det står för mått på den gamla, googla nummret och beställ en.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Kanske går att göra knepet att borra små hål, och skruva i två plåtskruvar, och sen dra ut den..
Men det är svårt att se innan remskivan är borta...
Men det är svårt att se innan remskivan är borta...
Det är ju såklart lättast att mäta yttre diameter för packboxen när axeln inte är i vägen.
Jag ska pröva lirka ur den med kåpan kvar, och om det inte lyckas får jag lossa kåpan och se hur det sitter ihop. Men det blir först nästa vecka. Det är alltid bra att ha lite info innan man sätter igång så minimeras risken att man gör bort sig.
Jag ska pröva lirka ur den med kåpan kvar, och om det inte lyckas får jag lossa kåpan och se hur det sitter ihop. Men det blir först nästa vecka. Det är alltid bra att ha lite info innan man sätter igång så minimeras risken att man gör bort sig.
Lagret lär sitta i kåpan.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Lagret bör bara ha presspassning i kåpan eller axeln.
Lossa skruvarna till kåpan, går den inte bara att ta loss enkelt kan du knacka axeln försiktigt "innåt" samtidigt som du sätter spänn mellan kåpan och huset, med två skruvmejslar.. var försiktig så du inte skadar tätningsytan...
Lossa skruvarna till kåpan, går den inte bara att ta loss enkelt kan du knacka axeln försiktigt "innåt" samtidigt som du sätter spänn mellan kåpan och huset, med två skruvmejslar.. var försiktig så du inte skadar tätningsytan...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Definitivt..
Det ser ju inte ut som det läckt överdrivet mycket, varför ska du plocka isär det?
Det ser ju inte ut som det läckt överdrivet mycket, varför ska du plocka isär det?
Nja, det blir en pöl på golvet under kompressorn, men jag torkade bort så mycket jag kunde för att kunna se bättre. Jag fyllde olja i höstas eftersom det var i minsta laget i siktglaset. Jag hade bara motorolja att fylla med, men jag tänkte att det kanske inte skadar eftersom jag ibland kör kompressorn i nollgradig temperatur.
Kanske får ta och köpa en liter kompressorolja och byta ut all den gamla oljan. Kan hända blev det för lättflytande för den gamla trötta tätningen.
Kanske får ta och köpa en liter kompressorolja och byta ut all den gamla oljan. Kan hända blev det för lättflytande för den gamla trötta tätningen.
Redigerat:
Ang olja, kompressorn är ju uppbyggd på samma vis som en motor, så en motorolja är ju lämpligt.
Jo, kompressorn spinner som en katt med denna olja. Men kanske blev den för tunn för den gamle trotjänaren. En teori som jag har är att den lättare tar sig förbi tätningen, och att även kolvringarna kanske tätar sämre med resultat att mer luft tar sig förbi och ner i vevhuset, och därför ökar trycket mot tätningen.
Jag bytte ut den svarta sörjan som fanns i kompressorn (såg ut som coca cola) mot ny transparent olja, och har nu kört ca en halvtimme utan att en droppe pressats ut ur tätningen. Ska byta en gång till eftersom jag ändå har så pass mycket oanvänd olja kvar.
Lärdom som jag tar med mig : Man bör följa tillverkarnas rekommendationer. 😏
Lärdom som jag tar med mig : Man bör följa tillverkarnas rekommendationer. 😏
Klicka här för att svara