754 läst ·
4 svar
754 läst
4 svar
Vettigt komplettera säkerheten på dessa aluminiumfönster/altandörr?
Jag har aluminiumfönster och altandörr med aluminium på utsidan och aluminiumtäckt karm. På fönstren är det aluminium fram till spanjoletten. På altandörren är det endast på utsidan.
Altandörren har 3st kilkolvar och inga hakkolvar. Fönstrena har endast ändkolvar av typ kilkolv. Altandörren har låsbart handtag. Spanjoletterna är ej låsbara.
Förbättras säkerheten avsevärt genom att byta till hakspanjoletter och installera brytskydd även på?
Är det något med dessa moderna aluminiumtäckta fönster/ramar/karmar som redan gör de säkrare än äldre typer av trä?
Fönster
Insida
Undersida
Ändkolv av typ kilkolv
Altandörr utsida
Altandörr insida
Altandörr insida av karm
Altandörren har 3st kilkolvar och inga hakkolvar. Fönstrena har endast ändkolvar av typ kilkolv. Altandörren har låsbart handtag. Spanjoletterna är ej låsbara.
Förbättras säkerheten avsevärt genom att byta till hakspanjoletter och installera brytskydd även på?
Är det något med dessa moderna aluminiumtäckta fönster/ramar/karmar som redan gör de säkrare än äldre typer av trä?
Fönster
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Insida
Logga in
Skapa konto
Undersida
Logga in
Skapa konto
Ändkolv av typ kilkolv
Logga in
Skapa konto
Altandörr utsida
Logga in
Skapa konto
Altandörr insida
Logga in
Skapa konto
Altandörr insida av karm
Logga in
Skapa konto
Jag ska byta till låsbara säkerhetshandtag på de fönster som är mest utsatta. Sådana som går sönder och blir oanvändbara om man försöker vrida upp dem med våld när de är låsta alltså. Det har jag på altandörren. Det uppfattar jag som enkelt att installera. Visst kan man ta sig in ändå men jag intalar mig själv att en inbrottstjuv helst undviker att klättra igenom krossat glas.Purre skrev:
Det jag är osäker på är dock hur säkert det är mot att bryta upp istället. För att byta till hakspanjoletter blir en del jobb. För altandörren innebär det nog att fräsa ut större hål i karmen (aluminium plus inre trä förmodar jag) för att göra plats för slutbleck. För fönster kanske slutblecken måste sättas direkt på insidan av karmen för att hakarna ska nå. Eller fräsa ut ett hål men inte så djupt, så att slutblecken är insänkta bara lite. Vill förstå om det här är värt mödan. Jag uppfattar det så, och att hakkolvar inte får plats i slutbleck tänkt för kilkolvar. Det kan vara fel.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Bästa svaret
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg
Det stämmer att det är andra slutbleck till hakkolvar än kilkolvar. Om du ska byta till en spanjolett med hakkolvar, kommer du att behöva borra/fräsa nya urtag för hakkolvsslutbleck. Du kommer även att behöva bearbeta dörrbladet, för att få plats med hakkolvsspanjoletten.
Huruvida detta är värt kostnaden och arbetet är upp till dig.
Om du uppgraderar till hakkolvspanjolett, skulle jag rekommendera att du även sätter in bakkansstift.
Vad gäller fönstret föreslår jag fönsterlås, till exempel Assa 2830
Om du uppgraderar till hakkolvspanjolett, skulle jag rekommendera att du även sätter in bakkansstift.
Det var mer jobb än jag anade att byta till hakspanjoletter. Tack för informationen. Assa 2830 verkar ge visst brytskydd till skillnad från låsbara handtag. Då har jag bestämt mig för 2830 och yttre brytskydd C-profil. Det får duga.Stefan Bengtsson skrev:
Det stämmer att det är andra slutbleck till hakkolvar än kilkolvar. Om du ska byta till en spanjolett med hakkolvar, kommer du att behöva borra/fräsa nya urtag för hakkolvsslutbleck. Du kommer även att behöva bearbeta dörrbladet, för att få plats med hakkolvsspanjoletten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden