1 387 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
vettig spikpistol 2009?
Det blev en kompressor tillslut och jag fick luftat bromsarna på bilen, fast sen tog det roliga slut, tills grannen påpeka att det vore ju inte så ansträngande att spika fast de lösa brädorna som hänger lite överallt...
Men spika för hand, nehehe inte när jag har en dyr kompressor så nu måste jag ju få tag på en bra spikpistol till rimliga kostnader.
Ifall man letar begagnat vilka fabrikat är då bra grejer?
Om jag letar nytt vilka är då prisvärda och problemfria?
Detta med grader hit och dit, vad har det för betydelse, och grader på vadå förresten? jag har märkt att spikmatningen kan ha olika vinklar är det det dom menar och vad ska man stärva efter?
IFall man köper en super duper är de enklare då att ställa in, hörde en berätta hur han upplevde det svårt att ställa in rätt tryck, spikarna kom sällan rätt...

Men spika för hand, nehehe inte när jag har en dyr kompressor så nu måste jag ju få tag på en bra spikpistol till rimliga kostnader.
Ifall man letar begagnat vilka fabrikat är då bra grejer?
Om jag letar nytt vilka är då prisvärda och problemfria?
Detta med grader hit och dit, vad har det för betydelse, och grader på vadå förresten? jag har märkt att spikmatningen kan ha olika vinklar är det det dom menar och vad ska man stärva efter?
IFall man köper en super duper är de enklare då att ställa in, hörde en berätta hur han upplevde det svårt att ställa in rätt tryck, spikarna kom sällan rätt...
Ditt inlägg passar nog bättre i verktygskategorin. 
Dock kan ja rekommendera Biltemas 50-90mm pistol. Har spikat halva mitt garage med en sådan funkar fint.
Graderna är lutningen på spiken/magasinet. 21gradig är vanligt förekommandet, och även 34 om jag minns rätt.
Dock kan ja rekommendera Biltemas 50-90mm pistol. Har spikat halva mitt garage med en sådan funkar fint.
Graderna är lutningen på spiken/magasinet. 21gradig är vanligt förekommandet, och även 34 om jag minns rätt.
Jag skulle vilja sticka ut hakan lite och säga tvärt emot vad andra säger.
Båda sorternas spik 21 och 34 grader finns numera överallt i sverige, så den enda skillnaden är att 34 grader varianten kommer då åt bättre med på trånga ställen. Sedan är det skillnad i balansen.
Båda sorternas spik 21 och 34 grader finns numera överallt i sverige, så den enda skillnaden är att 34 grader varianten kommer då åt bättre med på trånga ställen. Sedan är det skillnad i balansen.
34 Grader har "ulempen" med at hode er D formet. Så utendørs skal man etterboka passe på at Hode kommer riktig.....tallmilan skrev:
Det var inte dumt. Min rackare måste ha ca 7 bar för att säkert banka ner 90mm hela vägen, lite jobbigt då min kompressor inte slår på motorn förrn 6,5 bar ca.Nimajneb skrev:
Kan man även justera spikdjupet med en grej på nosen? Det kan jag göra.
Fast du kanske bara har mjukt och dåligt virke, egentligen. Balsa typ.
Har inte kollat om spikdjupet går att justera i nosen, var så ivrig med att komma igång o spika ihop en ny trapp.Mikael_L skrev:Det var inte dumt. Min rackare måste ha ca 7 bar för att säkert banka ner 90mm hela vägen, lite jobbigt då min kompressor inte slår på motorn förrn 6,5 bar ca.
Kan man även justera spikdjupet med en grej på nosen? Det kan jag göra.
Fast du kanske bara har mjukt och dåligt virke, egentligen. Balsa typ.![]()
![]()
Virket var knappast ek utan vanliga tryckta 45x XX reglar, lite balsa stuk.....
För att skråspika fick man dra på för fullt.
Klicka här för att svara