Y
Det blev en kompressor tillslut och jag fick luftat bromsarna på bilen, fast sen tog det roliga slut, tills grannen påpeka att det vore ju inte så ansträngande att spika fast de lösa brädorna som hänger lite överallt...

Men spika för hand, nehehe inte när jag har en dyr kompressor så nu måste jag ju få tag på en bra spikpistol till rimliga kostnader.

Ifall man letar begagnat vilka fabrikat är då bra grejer?
Om jag letar nytt vilka är då prisvärda och problemfria?

Detta med grader hit och dit, vad har det för betydelse, och grader på vadå förresten? jag har märkt att spikmatningen kan ha olika vinklar är det det dom menar och vad ska man stärva efter?

IFall man köper en super duper är de enklare då att ställa in, hörde en berätta hur han upplevde det svårt att ställa in rätt tryck, spikarna kom sällan rätt...

:)
 
Ditt inlägg passar nog bättre i verktygskategorin. :)

Dock kan ja rekommendera Biltemas 50-90mm pistol. Har spikat halva mitt garage med en sådan funkar fint.
Graderna är lutningen på spiken/magasinet. 21gradig är vanligt förekommandet, och även 34 om jag minns rätt.
 
Jag skulle vilja sticka ut hakan lite och säga tvärt emot vad andra säger.
Båda sorternas spik 21 och 34 grader finns numera överallt i sverige, så den enda skillnaden är att 34 grader varianten kommer då åt bättre med på trånga ställen. Sedan är det skillnad i balansen.
 
Jag köpte en hos classe i veckan då dom har halva reapriset just nu.
Går som tåget, 90mm spiken måste taggas ner till 5,5bar för att inte gå för djupt.
 
tallmilan skrev:
Jag skulle vilja sticka ut hakan lite och säga tvärt emot vad andra säger.
Båda sorternas spik 21 och 34 grader finns numera överallt i sverige, så den enda skillnaden är att 34 grader varianten kommer då åt bättre med på trånga ställen. Sedan är det skillnad i balansen.
34 Grader har "ulempen" med at hode er D formet. Så utendørs skal man etterboka passe på at Hode kommer riktig.....
 
B
smidigt med 21 graders... finns spik pä mänga ställen. kan dock lämna lite plastrester... är riktigt nöjd med min hitachi, inte en enda miss än....
 
Mikael_L
Nimajneb skrev:
Jag köpte en hos classe i veckan då dom har halva reapriset just nu.
Går som tåget, 90mm spiken måste taggas ner till 5,5bar för att inte gå för djupt.
Det var inte dumt. Min rackare måste ha ca 7 bar för att säkert banka ner 90mm hela vägen, lite jobbigt då min kompressor inte slår på motorn förrn 6,5 bar ca.
Kan man även justera spikdjupet med en grej på nosen? Det kan jag göra.

Fast du kanske bara har mjukt och dåligt virke, egentligen. Balsa typ. :) ;)
 
Mikael_L skrev:
Det var inte dumt. Min rackare måste ha ca 7 bar för att säkert banka ner 90mm hela vägen, lite jobbigt då min kompressor inte slår på motorn förrn 6,5 bar ca.
Kan man även justera spikdjupet med en grej på nosen? Det kan jag göra.

Fast du kanske bara har mjukt och dåligt virke, egentligen. Balsa typ. :) ;)
Har inte kollat om spikdjupet går att justera i nosen, var så ivrig med att komma igång o spika ihop en ny trapp.
Virket var knappast ek utan vanliga tryckta 45x XX reglar, lite balsa stuk.....:p
För att skråspika fick man dra på för fullt.
 
Jodå, det går att justera, så man kan ställa den djupt nog att skråa utan att vålda den med trycket...........
 
Mikael_L skrev:
... lite jobbigt då min kompressor inte slår på motorn förrn 6,5 bar ca.
Kan gå att reglera tryckströmbrytaren. Brukar sitta justerskruvar innanför kåpan till brytaren.

Inget jag gjort själv, bör nämnas. Bara något jag läst mig till.
 
Mikael_L
sandhall skrev:
Kan gå att reglera tryckströmbrytaren. Brukar sitta justerskruvar innanför kåpan till brytaren.

Inget jag gjort själv, bör nämnas. Bara något jag läst mig till.
Jodå, det har jag tänkt att titta på, ... vilket år som helst ... :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.