Byggahus.se

Vettig offert på eldragning?!

18k läst  110 svar

1. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 13
    Jag tycker du har en rätt konstig (och lite lätt nedvärderande) stil när du "informerar". Det här är ju knappast den första tråden som handlar om precis samma sak, och även om du säkerligen är kunnig på området så blir det ju bara löjligt när tråden ska resultera i att en (relativt ny) medlem ägnar sig åt nån form av k*kfäktning.

2. M
    Medlem · Nivå 5
    Roligt nog hittade jag ett par uttag på dollarstore en gång för cirka den prislappen. Kanske är sådana kvalitetsuttag som menas?

* https://dollarstore.se/vagguttag-2v-jordad-infalld

Det känns tryggt och säkert när varumärket är "ej tillgängligt.

• Laddar…
  3. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Tro mig, vi vet. Men det dyker alltid upp nya användare som inte vet och inte vet att vi vet...
    Jag är fortfarande mycket intresserad av att få se din firma's EKP och hur ni tolkat kravet på anläggningskännedom. Har du en länk?
    Har du några faktiska exempel på sådana försäkringsärenden?

4. L
    Medlem Nivå 3
    Här blev det mycket off-topic ser jag...

Elektrikern har varit här idag. Dragit rör, kabel och monterat dosor. Sen installerades jordfelsbrytaren. När strömmen sattes på så slog den till. Jag gick runt och drog ut lite saker. Tex brödrost och router mm. Sen funkade det. Har sedan kunnat koppla in den jag drog ut. Han var här ca halva dagen.

Nu ska jag montera isolering, tak och väggpanel. Sen kommer han hit igen och kopplar ihop det hela samt monterar tryckknapparna som ska vara på insidan av huset vid dörren ut till uterummet. Jag måste göra ett hål för detta.

/Johan

5. L
    Medlem Nivå 3
    För övrigt så erbjöd han att ta det på löpande räkning (och att det då kunde bli billigare) men jag tog hellre ett fast pris. Kändes tryggare så denna gång.

6. M
    Husägare Nivå 6

När jag läste till Eletriker så sa både våra lärare som jobbat som Eletriker i flera år innan att de inte spelar någon roll om du har högsts behörigheten du får inte köra egen installation privat till dig själv eller någon annan.

Eller vad är fullständig behörighet?
    Vilka utbildningar behöver du?

Utöver gymnasiet + lärling + allmän behörighet

7. E
    Medlem · Nivå 22
    Du kan glömma det g:a systemet för det är ändrat till en ny auktorisation. Hur det fungerar hittar du på elsäkerhetsverkets hemsida, eller söka här på forumet. Det finns troligen tusentals inlägg om det nya systemet.

8. D
    Medlem Nivå 6
    Du räknar väldigt snålt på materialet. Först borde vi kunna enas om att en apparat kostar inte 50 spänn. Skall man ha någon form av kvalitet så hamnar nog medelpriset runt en hundralapp. Sen vill man såklart ha en dosa bakom varje apparat också. Även här finns olika kvalitet, från byggmax 10:- till kvalitet för runt en 50lapp inkl regelfäste, stutsar osv. Jag skulle säga att man inte får någon form av kvalitet under 30 spänn iaf. Så nu är vi på 130:-/st för apparaterna med dosa.

Kabel kan vara räknat ungefär rätt på. Beror såklart på utrymmets storlek samt hur TS vill ha kopplat sina lampor m.m. men 50 meter går åt rätt fort och det kostar absolut över 500:-.

JFB vill vi nog också ha lite kvalitet på så säg 600 spänn + en kapsling för en tvåhundring = 800:-

Sedan tillkommer såklart allt småkraffs som oftast drar iväg lite, nån kopplingsdosa, ett antal wago, några meter lös FK osv osv. säg en 500 lapp till ungefär.

Apparater med dosa: 1700:-
    Flexslang med fördragen FK: 600:-
    JFB: 800:-
    Diverse: 500:-

Totalsumma: 3600:- i inköpspris. Sedan måste man såklart acceptera ett mindre påslag på sakerna också. Säg 10%. Då är vi på ca 4000:-

Sen har han ju minst 2 resor ToR ut till TS (vi vet inte avståndet osv). Jag tycker offerten är fullt rimlig. Dock utan att ha sett förutsättningarna så blir det självklart omöjligt att veta med säkerhet. Det kan såklart diffa en eller ett par tusenlappar upp eller ned beroende på men TS har inte behövt betala 30% för mycket eller nått iaf.

9. K
    Medlem Nivå 1
    Skönt att se ett mer sakligt inlägg som ditt till skillnad mot vissa andra här.
    Jag nämnde totalsumman 3 000 och du får det till 600 kr mer. Inte stor skillnad.
    Du säger 130 kr/ enhet. Nu är ju detta dussinmaterial för elektrikern och han betalar knappast 130 kr per enhet på för dessa. Visst han har viss materialhantering men det ingår ju samtidigt i jobbet. Påslagen på materialen är naturligtvis ett sätt att tjäna pengar. Det är ju allmän praxis. Titta på bilverkstäder där man kan ta 50 kr för en skruv eller 100 kr för en liten packning till oljeskruven.
    Jag vänder mig generellt mot de höga prisnivåerna, speciellt inom el o vvs.Nu betalar ju folk ofta snällt tyvärr och har vant sig. Och har inte förmåga att bedöma svårighetsgraden. Och kan låna friskt.. Att dra el i hemmen som i detta exempel är väldigt simpelt. Sen står ju husägare alltid ansvarig för eldragningen oavsett om man fått dit en slarver som kopplat fel. Så man kan nästan tycka (om det nu inte vore olagligt) , läs på lite och gör det själv. Straff lär dock utebli.

10. D
    Medlem Nivå 6
    Jag skulle nog tro att de flesta (iaf mindre) elektriker betalar runt 130:- inkl moms för en vettig dosa och en vettig apparat. De flesta har inte bättre pris än vad man kan få på elbutik.se och där hamnar man ungefär på de summorna.

En wagoklämma kostar dessutom mellan 3-5 spänn inkl moms. Det går fort åt sådana för en hundralapp eller så :)
    Och ett påslag för materialhantering måste man ju få ha, Jag håller med om att många har högt påslag men då får man oftast en låg timpenning också (typ som de 500 du räknade med, det blir nog svårt att få ihop det med den timpenningen).
    Det är såklart bättre med högre timpenning och lågt/inget påslag på material då vi ändå har rotavdrag.

De 500 i timpeng som du räknade med är också som sagt lågt.
    En normal månadslön (30000) ger en kostnad på närmare 300:-/tim inkl de försäkringar man behöver för en anställd. Sen ska man börja räkna med att folk är sjuka, all tid är inte debiterbar, bil, verktyg, utbildningar, försäkringar på annat än just den anställde osv osv. 500:- blir kort sagt lågt.

10000:- inkl allt för det TS ville ha utfört tycker jag inte är nått överpris på nått sätt men det går inte att säga till 100% utan att ha sett hur det ser ut.

Personligen tycker jag oftast att tjänster oftast är lite för dyra att få utförda (precis som du), jag gör i stort sett allt själv inkl el och VVS och även om det inte går lika fort så har jag nog sällan under 300:- timmen för att arbeta åt mig själv, dessutom är det ju skoj.

Men vill man nu som TS anlita någon och börjar räkna på vad kostnaden borde hamna på så tycker jag inte att offerten är ens i närheten av orimlig. Varken timmar eller materialkostnader är överdrivna och man får ju dessutom ta lite höjd när det är ett fastpris jobb. Det kan ju visa sig att matningen till uterummet inte gick att använda eller nått annat oförutsett.

• Laddar…
  11. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag har rensat lite tjafs (borde nog rensa ännu härdare).

Håll inläggen till frågan i tråden. Skippa det allmänna tjafsandet om generella överpriser. Det få man ta i en egen tråd i så fall.

/moderator

12. Rrrrr
    Medlem Nivå 13
    Ja precis.. Jag läste inte hela diskussionen tillräckligt noga.

13. Rrrrr
    Medlem Nivå 13
    Vad menar du är felaktigt i #66?

14. blackarrow
    Elektroniktokig · Nivå 12
    Jag menade inte att inlägg #66 var felaktigt, men inser att det kan tolkas så. Jag tycker jag det var utomordentligt enkelt och välformulerat och jag tvivlar inte på dess riktighet, men att det inte stämde med det lars80 skrev, så att någon av er måste ha fel. Men man ska väl inte se det så svart eller vitt.

Ville väl inte skriva för mycket heller. Kändes lite off topic. Kanske hela lars80 diskussion skulle brytas ut till en egen tråd?

15. T
    Medlem Nivå 3
    Nej, jag har hört det påståendet ett flertal gånger, så det stämmer säkert. Detta tycks det dock tas ganska lätt på, både av "vanligt folk" och elinstallatörer. Ingen har någonsin vägrat göra ett jobb där jag själv har installerat rör och dosor. Regler som saknar vett och sans och som är obegripliga för folk efterlevs inte, eller får andra olyckliga konsekvenser. Jag skulle vilja ha el installerad i en friggebod på tomten, men eftersom jag inte får göra något jobb själv (utom möjligen att gräva diket) så blir det alldeles för dyrt. Vilket får till följd att elen dit kommer genom en vanlig kabel som jag lägger på marken...