Hej alla,
I samband med bygge av staket såg jag att det även fanns behov av att renovera en gammal stödmur som är ca 8m lång och 40cm över markytan. Muren är där för att skapa en plan passage mellan garage och slänt upp mot grannfastigheten. Slänten har en lutning på ca 45 grader och höjdskillnaden mellan vår och grannens tomt är ca 2,5-3m. Fram tills nyligen har det funnits en rejäl tuja-häck precis uppe vid krönet av slänten men denna har åkt till förmån för staket. Uppe hos grannen finns även ett rejält plommonträd.
Renoveringen av muren görs då jag ändå ska göra en grind och tänker att det är lika bra att få till en mur som håller i många år istället för att den ska fortsätta utåt (har en U-form nu) och på sikt påverka grinden. Hade tänkt återanvända stenen som ligger och försöka hålla det så billigt/prisvärt som möjligt. Har läst diverse guider men de flesta verkar rikta sig mot fler rejäla stödmurar med högre krav på hållfasthet. Ny som man är på markarbeten blir det lite svårt att resonera kring vad som är rimliga åtgärder i mitt fall.
Så tar därför tacksamt emot tips och tankar kring hur jag kan tänka med dränering, stöd under muren med mera. Hur hade du gjort i mitt läge för att renovera nämnda mur?