Efter att ha kört med fullösningar i flera år föll jag för att köpa en billig tång idag...
universalmodell så jag skulle klara mig med en.

Den klarade inte ens att få bort första låsningen!

Samma butik har även Knipextänger, icke universal, för nästan 12x så högt pris (~600:-) då jag behöver in och utvändig vilket känns som ett säkert kort. Finns det något annat vettigt märke eller är det bara att bita i det sura äpplet?

Vet inte på vilket sätt din universalmodell falerar. Har själv köpt en uppsättning raka och vinklade inner- och yttertänger på Biltema. De är verkligen inget under i kvalitet och utförande men har hittills löst alla mina låsringsproblem.

trattalask
Ja, universalmodeller har jag aldrig varit med om som funkar bra. Har använt både bachos och knipex tänger och skulle vilja påstå att båda funkar fint. Kanske finns andra märken med, med dessa två har jag använt och använt mycket.

WP_20130812_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De små piggarna klarade inte av den lite grövre låsringen, vek sig åt fel håll och tappade greppet direkt före ena gick av, sen var de lösa käftarna så glappa att de kunde hoppa ur läge..:O

Då detta är ett sällanverktyg för mig får det nog bli biltema då deras andra tänger är okej !

Rätta mig om jag har fel men den med de små pinnarna är väll till för lite mindre och lättare spårringar?

För min del känns det spontant som att du använt för litet verktyg för den spårringen som du har försökt få bort?

Hål och pigg ska matcha varandra och så ska det ju vara rätt stål i piggarna med rätt härdning.

12x högre pris men ∞ mycket bättre, typ

Protte

Dom där universal med utbytbara spetsar är mycket riktigt helt oanvänbara.

Köpte en billig tång för att se om jag kunde täcka mina behov med det, stora som små.
~50:- får man knappt kaffe och bulle för så det var mer att jag hoppades på en positiv överraskning !

Kan man skylla på att det är en hobby, och att hobbys ska kosta pengar ? haha

I
IMG_0045.GIF
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite klumpiga att använda biltemas, jag har såna som hyllvärmare. Vill man inte lägga pengar på riktiga verktyg finns ju http://www.crawfordtool.com/milbar.html med hyffsade priser, har en uppsättning segersäkringstänger helt ok.Bilden kom så klart fel, men det är typen på bilden jag har. Hittar inte den på hemsidan, har kanske utgått.

Redigerat av moderator:
mlkjhr skrev:
Dom där universal med utbytbara spetsar är mycket riktigt helt oanvänbara.
Fast jag har faktiskt en sån som jag har haft stor nytta av. Jag köpte den i och för sig för länge sen, så marknaden har kanske översvämmats av billigare och sämre versioner sedan dess. Men själva finessen, att man kan byta spetsar, tror jag inte automatiskt är dålig.

I
Ja det är ju proffsmodell, lite tveksam till att de klarar en H-segersäkring på 65mm, de brukar vara rätt styva. Men de har ju 10 års garanti så då håller de väl. Utan att vilja skryta, så har jag ganska många liknande från min nerlagda arbetsplats och visst är det en speciell känsla att arbeta med riktiga grejer. Men den jag visade tycker jag är en lagom kompromiss, 4 st i satsen, går att ändra till sege A eller H, ej skrymmande i verktygslådan. hade klarat mig med enbart de, men bjuds det gratis verktyg av bästa sort har jag svårt att tacka nej..

Kollat på Gerwitz i Tyskland? De har Knipex och vad jag kan se ligger låsringstängerna runt hundringen/st.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.