Jag lyckas inte lägga in en länk från Swedol´s hemsida, men den ser ut såhär;

Lite fakta:

DAMMSUGARE 1400W 50 L
Grovdammsugare som klarar vått och torrt i garage och hobbyrum. Utrustad med 50 liters metallbehållare. Dammsugaren har 2 st stora hjul och 2 st svängbara hjul - rullar lätt. Tömningsslang för bekväm tömning av uppsuget vatten. Levereras med sugrör, 2.6 m sugslang, våt- och torrmunstycke, dammfilter samt filterpåse. IP X4. Sugeffekt (vacuum) 180 mbar. Tankvolym 50 liter. Effekt 1400W 230V. Mått 475 x 465 x 655 mm. Vikt 11.9 kg.

Art.nr Beskrivning Pris
VT-85860 Dammsugare 1400w 50 L 1059,00 st
VT-85861 3 st dammfilterpåsar och 1 st filter 90,00 st

• VT-85860.jpg
B6304S1 skrev:
Jag lyckas inte lägga in en länk från Swedol´s hemsida, men den ser ut såhär;

Lite fakta:

DAMMSUGARE 1400W 50 L
Grovdammsugare som klarar vått och torrt i garage och hobbyrum. Utrustad med 50 liters metallbehållare. Dammsugaren har 2 st stora hjul och 2 st svängbara hjul - rullar lätt. Tömningsslang för bekväm tömning av uppsuget vatten. Levereras med sugrör, 2.6 m sugslang, våt- och torrmunstycke, dammfilter samt filterpåse. IP X4. Sugeffekt (vacuum) 180 mbar. Tankvolym 50 liter. Effekt 1400W 230V. Mått 475 x 465 x 655 mm. Vikt 11.9 kg.

Art.nr Beskrivning Pris
VT-85860 Dammsugare 1400w 50 L 1059,00 st
VT-85861 3 st dammfilterpåsar och 1 st filter 90,00 st
230 mbar kan du få på ett antal dammsugare.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
230 mbar kan du få på ett antal dammsugare.

--- Mats ---
Vilka då ?
Bara hittat Kärcher med de siffrorna (om de inte skall kosta överdrivet mkt pengar) och jag är tveksam till att Kärcher och dess konkurrenter mäter "vakum" på samma sätt. Mäts det vid slangmynning, slanginfästning i maskin eller teoretiskt maxvärde baserat på motoreffekt ?
//Peter

om ni bara använder den stöt vis, hyr skiten.

annars kostar kvalitet ca 5000

froven skrev:
Vilka då ?
Bara hittat Kärcher med de siffrorna (om de inte skall kosta överdrivet mkt pengar) och jag är tveksam till att Kärcher och dess konkurrenter mäter "vakum" på samma sätt. Mäts det vid slangmynning, slanginfästning i maskin eller teoretiskt maxvärde baserat på motoreffekt ?
//Peter
Vet inte var de mäter det, men Alto, Nilfisk, Festool, Electrolux har jag sett med de värdena. Rimligen innebär det att kända märken har modeller som har de värdena.

Alton får jag för mig har blivit köpta av Nilfisk, men de har haft rimligare priser än Festool (alla har rimligare priser än Festool).

--- Mats ---

tack för att du varnar för Kärcher A2004 ,vilket jävla skit !
synd att du inte gjorde det före jag köpte min.
men 500 kr borde ju vara en liten varning,men alla resonerar väl att den måste ju funka...eller skratt

yxet skrev:
tack för att du varnar för Kärcher A2004 ,vilket jävla skit !
synd att du inte gjorde det före jag köpte min.
men 500 kr borde ju vara en liten varning,men alla resonerar väl att den måste ju funka...eller skratt
Alltså våran innedammsugare brann upp förra vintern så iväg till Felgiganten som hade annons på nån electrolux. Väl där finns den naturligtvis inte, så jag tjötar mig blå i ansiktet och lyckas få storebror till den för annonspriset om jag samtidigt köper "demoexet" av Kärchern för typ 500:-. Aldrig startad innan, endast avsaknad av kartong.
Såhär i efterhand ångar jag mig såklart, hade det varit en Best tools hade jag väntat mig denna prestandan men Kärcher LÄT bra i mina öron tills detta......

//Peter

froven skrev:
Alltså våran innedammsugare brann upp förra vintern så iväg till Felgiganten som hade annons på nån electrolux. Väl där finns den naturligtvis inte, så jag tjötar mig blå i ansiktet och lyckas få storebror till den för annonspriset om jag samtidigt köper "demoexet" av Kärchern för typ 500:-. Aldrig startad innan, endast avsaknad av kartong.
Såhär i efterhand ångar jag mig såklart, hade det varit en Best tools hade jag väntat mig denna prestandan men Kärcher LÄT bra i mina öron tills detta......

//Peter
jaha, vem är så dum att han förväntar sig kvalitetsdammsugare för 500kr m :D:D:D:D:D:D

känner faktiskt att kvalite är mer märkesbundet än prisbundet. Alltså själva märket brukar stå fär kvaliten inte priset företaget ska ha!

Synd att Kärcher /Nilfisk m.m säljer krafs bland sitt annars vanliga fina sortiment!

morty81 skrev:
känner faktiskt att kvalite är mer märkesbundet än prisbundet. Alltså själva märket brukar stå fär kvaliten inte priset företaget ska ha!

Synd att Kärcher /Nilfisk m.m säljer krafs bland sitt annars vanliga fina sortiment!
Som jag har fått lära mig har Kärcher två "typer" av serier. Plastserien och metallserien. Maskiner i metallserien har hög kvalitet. de andra är en risk.

--- Mats ---

Mikael_L
Kan konstantera att det är inte mycket till instruktionsbok som följer med till Nilfisk alto aero 20-21. :o

Endast ett antal illustrativa bilder som förhoppningsvis inte misstolkas alltför mycket.

Jag undrar över en sak.
Över motorns insug, inne i "hinken" sitter det ett sådant här filter
Fliterelement-til-AERO-serien-203889.jpg

Detta byts ut mot nån slags påse, som sätts fast med gummisnodd när det ska sugas vatten.

Sen finns det en sådan här filterpåse
066a3ef9-ce15-4132-839d-e9b801bd2910.jpg

Ska man alltid använda denna filterpåse? (förutom vid vattensug).
Eller ska man hoppa påsen och klara sig med cylindern då man t.ex. har kopplat maskinen till kap/ger eller cirkelsågen. Jag tycker påsen måste bli full med sågspån fortare än kvickt i så fall... :confused:

Mikael_L skrev:
Kan konstantera att det är inte mycket till instruktionsbok som följer med till Nilfisk alto aero 20-21. :o

Endast ett antal illustrativa bilder som förhoppningsvis inte misstolkas alltför mycket.

Jag undrar över en sak.
Över motorns insug, inne i "hinken" sitter det ett sådant här filter
[bild]

Detta byts ut mot nån slags påse, som sätts fast med gummisnodd när det ska sugas vatten.

Sen finns det en sådan här filterpåse
[bild]

Ska man alltid använda denna filterpåse? (förutom vid vattensug).
Eller ska man hoppa påsen och klara sig med cylindern då man t.ex. har kopplat maskinen till kap/ger eller cirkelsågen. Jag tycker påsen måste bli full med sågspån fortare än kvickt i så fall... :confused:
Jag har 840an så andra kna kanske hjälpa dig bättre. Jag har motsvarande filterhink, som skyddar motorn från damm, och dessutom en dammsugarpåse, västenligt större att döma av bilden, som är den som fylls med sågspån.

--- Mats ---

har en 25-21 och kör i princip alltid med påsen då det är lättare att tömma. Då påsen är typ stor som en ICA kasse så räcker den länge så länge man inte har grovt spån.
Den går utmärk att köra med enbart maskinfiltret och då det har manuell självrensning så sätter det inte igen

Jag har en Kärcher A2604 och den är helt suverän. Suget är riktigt bra och det känns som att den tar allt. Jag dammsög på vinden med det smalaste munstycket och den sög i sig gamla getingbon utan problem, det var inget jag räknade med. Mycket nöjd med den och kan varmt rekommendera.

(Hade också en A2004 innan och det går inte att jämföra dem, en helt annan maskin)

I min Stihl instruksjon om 61E (som er samme som alto nilfisk aero) så står det at man kan fint kjøre uten pose, men at det er lettere å bli kvitt dammet med pose.

Så mitt tips er om det er mye fint dam, kjør med pose, og grovere spon osv kjør uten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.