Nej, jag vet. Jag var ironisk. Jag blir däremot bemött som om jag lägger mig i sånt som jag inte förstår mig på. :( Det kanske är en effektiv försäljningsteknik men den fungerar inte på mig.

Men det är ju riskfritt och tillochmed lönande för värmepumpsförsäljaren att överdimensionera:
1. Man får sälja en större pump
2. Kunden tror att man tjänar mer pengar eftersom den överdimensionerade kalkylen ser bättre ut
3. Om pumpen får en förkortad teknisk livslängd så får man ju snart sälja en ny

Alla är nöjda och glada... eller?

Nu står jag nog generellt på din sida, men att säga att en överdimensionerad pump automatiskt innebär fler start o stopp och således kortare livslängd är att överförenkla. Om pumpen jobbar mot en rejäl acctank så kommer det slita mindre på en stor pump än en liten. Dessutom kommer du med större sannolikhet klara DUT utan tillskott med en större pump!
Sen finns det ju invertersryrda pumpar nu för tiden och då gäller ju inte heller start/stopp resonemanget!

Som jag skrev i ett tidigare inlägg; ökad volym i systemet=acktank
Förutom att investeringen blir högre (vilket jag också skrev) så har jag inte en naturlig plats för acktanken.

Acktanken säljer dom på dig vid kommande pumpbyte...

Men det finns ju ett beräknad förbrukning på 17000 kwh den går att använda för att beräkna storlek på vp och borrhål. Toppeffekten ska beräknas så man som användare blir nöjd med dimensioneringen vissa väljer att dimensionera med 120% effekt täckning andra med 70% och båda är egentligen rätt beroende på förutsättningarna och vad det får kosta

Vi installerade bergvärme i våras (vi har således inte facit på förbrukningen ännu). Vi har en 8kwh Nibe 1245 för att värma hus (132kvm i två våningar, byggt 1945, tillbyggt samt tilläggsisolerat 1985 med treglasfönster) och garage (70 kvm byggt 1987). Alla vi pratade med var samstämmiga i att det borde vara rätt att välja en 8kwh med de förutsättningarna.

Edit: Vi bor i Umeå.

smurfen72 skrev:
Men det finns ju ett beräknad förbrukning på 17000 kwh den går att använda för att beräkna storlek på vp och borrhål. Toppeffekten ska beräknas så man som användare blir nöjd med dimensioneringen vissa väljer att dimensionera med 120% effekt täckning andra med 70% och båda är egentligen rätt beroende på förutsättningarna och vad det får kosta
Nu är det ju precis det jag retar mig på. Ingen av leverantörerna använder energiberäkningen utan hävdar att deras högre "schablonvärde" är bättre. Den ene nissen menade att hans beräkning minsann var bättre än husleverantören eftersom han hade exakta temperaturdata från mitt postnummer. Jamen tack... han skall skilja på postnummer men mitt hus är precis exakt likadant som vilket annat hus som helst. Helt tossigt egentligen...

Den ene försökte dessutom sälja på maken en 10kW pump. Men där fick jag iallafall säga stopp och belägg. Den skall hellre gå optimalt och så får elpatronen gå in på toppbelastningen. Jag har inte plats för acktank och ser ingen som helst anledning att göra den investeringen. Anläggningen är svår att räkna hem som det är....

Du behöver ju inte ange husdata endast förbrukning. Om man behöver arbetstank eller inte har mycket med hur stort flöde rörsystemet klarar men på ett nybygge ska det inte var några problem med rören samt om man vill ha termostater på elementen eller klarar sig utan. Om du anger var huset ska byggas samt framledningsbehov ska jag orda en kalkyl från Bosch vilket är samma grejer som ivt man kryssar helt enkelt i befintligt hus i kalkylen så går den efter tidigare förbrukning vilket du vill ha till 17000kwh antar jag.

Med 17000kWh borde väl en Luft/vatten vara mest ekonomiskt.....

Enk Projektet skrev:
Med 17000kWh borde väl en Luft/vatten vara mest ekonomiskt.....
Det har du förmodligen helt rätt i. Det är svårt att räkna hem bergvärmen. Men jag har dåliga erfarenheter av den typen av pumpar och dess tekniska livslängd. Samt att man får en ful brummande låda på utsidan på vår mycket lilla tomt.

Men borrhålet lär fungera även för nästa pump... så i långa loppet tror jag det blir bra ändå.

Skickar 2 st kalkyler enligt 17000kwh inkl värme samt vv men exklusive hushålsel som är beräknad till 6500kwh la in 35 grader som max framledning tjörn.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tjörn2.JPG

• Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Jag passar på att fråga vidare utan att skämmas. :o Borrdjupet i kalkylen - är inte det lite snålt?

Jo jag tycker det men det är vad programmet rekomenderar men tänk på att ska du ha kyla i huset lär ni behöva borra bra mycket djupare och jag skulle borra djupare i alla fall.

Jag kommer absolut att ta i. Preliminärt hade jag tänkt ca 160-180m. Men det är räknat i tillståndet. Vet inte hur många meter aktivt det blir. Berg har vi med en gång (det är det enda som finns) men grundvattennivån kan vara en bit ner.

Behöver man fundera över risken för saltvattensprickor i en energibrunn? I vilket material gör man rören?

Lägger in en ny kalkyl med varmare brine det är max som går att ställa in i programmet 98 meter aktivt. tjörn3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.