Hej!
Har kollat runt i landet på lite tomter. Ultimata skulle vara att hitta nån stuga vid nån sjö. I många fall är det gamla sommarstugor. Finns det något sätt att gissa om man kan få bygglov för permanentboende utan att söka förhandsbesked? Tänker ett ”vanligt” hus i 1-2 plan.
Ibland kommer tex nån sommarstuga/torp ut som ligger på bra plats där inget förhandsbesked finns. Skulle vara fint att bygga ett hus på platsen. Visst går det att söka förhandsbesked, men rent taktiskt skulle man troligen skjuta upp värdet på tomten/stugan. Man vill inte heller köpa en fastighet som man sedan inte får bygglov på.
Finns det några sätt att få information om vad som kan hindra ett bygglov? Det brukar allt som oftast vara utanför detaljplanerat område.
Har kollat runt i landet på lite tomter. Ultimata skulle vara att hitta nån stuga vid nån sjö. I många fall är det gamla sommarstugor. Finns det något sätt att gissa om man kan få bygglov för permanentboende utan att söka förhandsbesked? Tänker ett ”vanligt” hus i 1-2 plan.
Ibland kommer tex nån sommarstuga/torp ut som ligger på bra plats där inget förhandsbesked finns. Skulle vara fint att bygga ett hus på platsen. Visst går det att söka förhandsbesked, men rent taktiskt skulle man troligen skjuta upp värdet på tomten/stugan. Man vill inte heller köpa en fastighet som man sedan inte får bygglov på.
Finns det några sätt att få information om vad som kan hindra ett bygglov? Det brukar allt som oftast vara utanför detaljplanerat område.
Du får helt enkelt chansa, i vissa av våra projekt så skriver vi in villkor i kontraktet att förhandsbesked för permanentbostad ska erhållas 6 månader efter köp.
Det är omöjligt att svara på din fråga, vid förhandsbesked så tittar på man flera olika delar som gör att det är aktuellt med en permanentbostad på platsen. Är det ett område med endast fritidshus/mindre stugor så är chansen väldigt liten att du skulle få igenom ett permanentboende.
Tänk också på att strandskyddet är oftast också en utmaning nära vatten.
Det är omöjligt att svara på din fråga, vid förhandsbesked så tittar på man flera olika delar som gör att det är aktuellt med en permanentbostad på platsen. Är det ett område med endast fritidshus/mindre stugor så är chansen väldigt liten att du skulle få igenom ett permanentboende.
Tänk också på att strandskyddet är oftast också en utmaning nära vatten.
Spelar det någon roll om det bara är en stuga/tomt i området eller fler?
De fastigheter jag sett ligger inom strandskydd.
Den säljare jag talat med var inte intresserad av att lägga in förbehåll i kontraktet. Man vill inte riktigt köpa grisen i säcken heller.
De fastigheter jag sett ligger inom strandskydd.
Den säljare jag talat med var inte intresserad av att lägga in förbehåll i kontraktet. Man vill inte riktigt köpa grisen i säcken heller.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Förhandsbesked är nog enda sättet att ”veta”. Om det är inom strandskyddat område så bör man nog förutsätta att du inte får bygga. Oftast får du riva och bygga nytt med samma yta, höjd osv. Utöver det så blir det ofta strul med avloppslösning om det är nära vatten.
Men man kan lyckas få bygga större, se det som bonus/jackpot.
Men man kan lyckas få bygga större, se det som bonus/jackpot.
Jag tror du blandat ihop begreppen.S saltet skrev:
Ett förhandsbesked är bindande och är giltigt i två år. Inom den tiden måste du söka bygglov. Bygglovet ska följa de villkor som finns i förhandsbeskedet. Bygglov och förhandsbesked prövas enligt Plan- och bygglagen. Dessa beslut kan överklagas av berörda (bl a grannar) och första instans är Länsstyrelsen. Länsstyrelsen granskar inte bygglov och förhandsbesked per automatik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I strandnära läge kan strandskyddsdispens krävas och det prövas utifrån Miljöbalken, dvs en annan lagstiftning än PBL. Alla beslut i byggnadsnämnden tar i strandskyddsärenden granskas av Länsstyrelsen och de kan ändra nämndens tidigare beslut. Denna hantering har inget med bygglov att göra. Strandskyddsdispens är också giltig i två år.
I och med att det är parallell lagstiftning skulle det kunna bli så att man får bygglov för en åtgärd men inte dispens från strandskyddet för samma åtgärd.
Det TS kan göra är att kontakta den aktuella kommunen och höra deras syn på saken. Kommunen kan inte ge dig ett definitivt svar, men du kan få viss info om hur ”landet ligger”.
Annars är ett förhandsbesked och strandskyddsdispens du behöver för att vara säker. Du kan söka detta, det måste inte vara fastighetsägaren som gör detta.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Jag förstår inte riktigt. Om man får förhandsbesked, inom strandskyddsområdet, och beslutet vinner laga kraft. Innebär det att länsstyrelsen accepterat dispens? Eller kan man ändå nekas dispens sedan?M MetteKson skrev:Jag tror du blandat ihop begreppen.
Ett förhandsbesked är bindande och är giltigt i två år. Inom den tiden måste du söka bygglov. Bygglovet ska följa de villkor som finns i förhandsbeskedet. Bygglov och förhandsbesked prövas enligt Plan- och bygglagen. Dessa beslut kan överklagas av berörda (bl a grannar) och första instans är Länsstyrelsen. Länsstyrelsen granskar inte bygglov och förhandsbesked per automatik.
[bild]
I strandnära läge kan strandskyddsdispens krävas och det prövas utifrån Miljöbalken, dvs en annan lagstiftning än PBL. Alla beslut i byggnadsnämnden tar i strandskyddsärenden granskas av Länsstyrelsen och de kan ändra nämndens tidigare beslut. Denna hantering har inget med bygglov att göra.
Det skulle kunna bli så att man får bygglov för en åtgärd men inte dispens från strandskyddet för samma åtgärd.
Strandskyddsdispens prövas inte i förhandsbeskedet, så ett beviljat förhandsbesked (FB) innebär per automatik inte dispens från strandskyddet. Om kommunen ser i en ansökan om FB att det ligger inom strandskyddsområdet brukar de informera om detta så den sökande får välja hur de vill gå vidare.H hempularen skrev:
Redigerat:
Tack för ditt förtydligande.M MetteKson skrev:
Tack för alla svar.M MetteKson skrev:Jag tror du blandat ihop begreppen.
[bild]
I strandnära läge kan strandskyddsdispens krävas och det prövas utifrån Miljöbalken, dvs en annan lagstiftning än PBL. Alla beslut i byggnadsnämnden tar i strandskyddsärenden granskas av Länsstyrelsen och de kan ändra nämndens tidigare beslut. Denna hantering har inget med bygglov att göra. Strandskyddsdispens är också giltig i två år.
I och med att det är parallell lagstiftning skulle det kunna bli så att man får bygglov för en åtgärd men inte dispens från strandskyddet för samma åtgärd.
Det TS kan göra är att kontakta den aktuella kommunen och höra deras syn på saken. Kommunen kan inte ge dig ett definitivt svar, men du kan få viss info om hur ”landet ligger”.
Annars är ett förhandsbesked och strandskyddsdispens du behöver för att vara säker. Du kan söka detta, det måste inte vara fastighetsägaren som gör detta.
Efter vad jag fått fram känns det inte omöjligt, åtminstone inte bygglovet och troligen inte strandskydd heller. Men när jag läst runt verkar det vara lite lotteri och när Länsstyrelsen kan överklaga det hela känns det lite vanskligt.
Tyvärr verkar säljaren inte vilja ha med några förbehåll i ett eventuellt kontrakt.
Finns det en byggnad på tomten får du bygga ett nytt hus oaktat hur nära vattnet huset ligger. Det som avgör husets storlek och höjd eller utformning är topografi, vilken plan som finns i området eller vilka byggnader som finns nära. Det får inte bli för avvikande - varken mot natur eller byggnader i närheten.
Jag råder dig att kolla aktuell kommuns protokoll från byggnadsnämnden då kan du få en hint om hur de tänker. Protokollen finns på nätet.
Jag råder dig att kolla aktuell kommuns protokoll från byggnadsnämnden då kan du få en hint om hur de tänker. Protokollen finns på nätet.
Jag menar om det befintliga huset ligger inom strandskyddet område!H hajjen53 skrev:Finns det en byggnad på tomten får du bygga ett nytt hus oaktat hur nära vattnet huset ligger. Det som avgör husets storlek och höjd eller utformning är topografi, vilken plan som finns i området eller vilka byggnader som finns nära. Det får inte bli för avvikande - varken mot natur eller byggnader i närheten.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur säljer jag cumaru trä som vi inte får använda till en uteterrass?
Lösvirke & Timmerhus -
Flagnad färg golvlister (och snickerier dörrkarm) (ommålade höst 2023)
Färg, Måla & Tapetsera -
Är det någon som har erfarenhet av höga skjutglaspartier för uterum?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Fönsterfärg inomhus och utomhus
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken info om färg behöver man veta?
Färg, Måla & Tapetsera