Så ser den ut

• Takarmaturinstallation med exponerade kablar och en Malmbergs MD-34 transformator vid ett takuttag med skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den transformatorn räcker till bara en halogen spot max 35 W. Måste alltså sitta en sådan på varje till varje halogen spot. När man byter till LED har man en LED-transformator som matar alla LED-spots om de inte är väldigt många. Man måste undersöka och kanske göra om ledningsdragningen ovanför innertaket. Vilken transformator sitter först från matningen sett och hur är följande transformatorer inkopplade?

Om det är en transformator till varje lampa så är det väl konstigt att alla fyra slocknade samtidigt? Låter som det är nåt annat fel?

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Finns det en dimmer också?

ClasOhlson skriver tyvärr inte i klartext ut om deras LED spot's GU5,3 är för 12 V AC eller DC men rekommenderade drivdon hos ClasOhlson ger 12 V DC. Det kan vara så att du behöver prova med andra LED spots gjorda för 12 V AC för att också med lite tur fungera med de drivdon ni har idag. Annars finns det gott om andra drivdon som ger 12 V AC.

Visade sig sitta en på varje

• Tak med öppningar för lampor och synliga sladdar, fyra lampplatser över en duschkabin i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det bara en blå och en svart till varje drivdon nu? Inget tyder då på att de är kopplade i en kedja vilket skulle vara det bästa med LED spot's. Köper man ett LED drivdon till varje kostar det en slant men ClasOhlsons billigaste drivdon kostar bara en bit över hundra kronor. Kina-prylar men ett alternativ är ni byter till fyra sådana och har ClasOhlson LED spots. https://www.clasohlson.com/se/LED-driver-12-V,-Cotech/p/36-8573

• Gilla
Natali Karlsson
  • Laddar…
Purre
Lossa skruven och öppna en för att se om det bara är kopplingsplint där eller om det verkligen är en transformator. Jag skulle kunna gissa det bara är kopplingsplint eftersom alla fyra gav upp samtidigt.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Det vore ju en riktig luring i så fall. Men var sitter transformatorn då? Ledningarna till sekundäranslutningen brukar ju inte tillåtas vara mer än 2 m vid 12 V med tanke på spänningsfallet etc.

Jag har sån okunskap så jag vet inte vad jag ska leta efter eller vart .

Purre Purre skrev:
Lossa skruven och öppna en för att se om det bara är kopplingsplint där eller om det verkligen är en transformator. Jag skulle kunna gissa det bara är kopplingsplint eftersom alla fyra gav upp samtidigt.
Ska jag lossa alla och titta om de är en slint ?

Nej bara en räcker, och ta en bild. Men var försiktig, badrum och elektricitet inte bra, bryt huvudströmmen för säkerhets skull innan du skruvar om det nu är 230 V fram till den

Sitter ju en skruv i kanten på nuvarande "drivdonet". Skruva ur den och öppna locket. Givetvis med strömmen till badrummet avslagen.

Billiga just nu, kanske alla vill gå över till LED nu när elen bara blir dyrare. Oavsett så ansluts den via separat placerad skyddstrafo. Om det finns en sådan för alla så har nog den en inbyggd finsäkring tror jag. Kanske den som gått?

• Downlight MD-34, 12V, satin/silver, IP21 från Malmbergs, visas med prissänkning till 29 kr och krav på separat skyddstrafoanslutning.
  • Gilla
MrTTT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.