Hej,

Vi har ganska nyligen flyttat in i vårat nyköpta hus. I pannrummet hittade jag denna spiral och har ingen aning om vad det är för något. Någon som vet? :-)

• Svarta spiralformade objekt som hänger på en vägg i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle gissa på hängampel.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Ta en bild när du har hängt isär dom, det ser ut som 2.st

Det ser ut som turbulatorer. Titta inuti pannan och se om det finns några rökrör där man kan stoppa i de där. De är i så fall till för att öka värmeavgivningen från röken till vattnet i pannan.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
V
Dom där är från tortyrkammaren.
Annars tror jag också på ampel.

• Gilla
  • Haha
Automationsingenjören och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar! Jag kan ta ett bättre foto på dem när jag kommer hem ikväll. Jag ska kolla i pannan också. :D

• Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Här kommer en närmare bild på en utav dem.

• Svart spiralskruvad hängjärnskrok på träunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
Det ser ut som turbulatorer. Titta inuti pannan och se om det finns några rökrör där man kan stoppa i de där. De är i så fall till för att öka värmeavgivningen från röken till vattnet i pannan.
Håller med dej: Turbulatorer för en eldrörspanna.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Z Kimbj skrev:
Här kommer en närmare bild på en utav dem.
Jag är ytterligare styrkt i turbulator-idén. Vad har du för fabrikat på pannan? Hur ser den ut innuti? Det kan finnas en lucka på ovansidan där man sätter in de där, eller framifrån beroende på konstruktion.

ylven ylven skrev:
Jag är ytterligare styrkt i turbulator-idén. Vad har du för fabrikat på pannan? Hur ser den ut innuti? Det kan finnas en lucka på ovansidan där man sätter in de där, eller framifrån beroende på konstruktion.
Sorry att jag har varit dålig på att svara. Jag har inte kollat än. Jag tänkte titta på pannan i helgen. Återkommer

Jag tror att dom en sotareredskap. Man släpper ned dom i rökkanalen från skorstenstoppen. På nedre ringarna hänger man en järnkula för att få ned dom.

Det är turbulatorer för en eldrörspanna. Fick det bekräftat av den förra ägaren :-)

Tack för era gissningar!

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Fast de ser ju ut att kunna användas som ampelhängare :D

• Gilla
zzxxyy och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Fast de ser ju ut att kunna användas som ampelhängare :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.