11 825 läst ·
45 svar
12k läst
45 svar
Vet någon vad det här är???
Jag missförstod dig. Trodde du menade att kallvattnen blivit "förorenat" med varmvatten, och att varmvattnet ofta innehåller legionellabakterier. Och att legionellabakterierna då var farliga för att man dricker kallvattnet, något som många tror är skälet till att man inte bör använda varmvatten till te och liknande.
Men som sagt, jag missförstod dig, sorry. Glöm vad jag skrev.
Men som sagt, jag missförstod dig, sorry. Glöm vad jag skrev.
Lite kuriosa:
Det förekommer enstaka fall där man smittats via dryck. För att detta ska ske måste man "sätta i halsen".
Legionella - Wikipedia, den fria encyklopedin
Det förekommer enstaka fall där man smittats via dryck. För att detta ska ske måste man "sätta i halsen".
Legionella - Wikipedia, den fria encyklopedin
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Kan chansa lite på varför det skulle kunna vara det endera eller andra för att få in lite mer info men jag har eg. ingen aning.
1. En mätsond för extern påkoppling. Förklaring:
Av nån anledning ser det ut som man vill göra flödet mer turbulent, därav cirkulära formen och att man roterar in lösningen (vattnet). Detta är vanligt för att få bättre noggrannhet vid tryckmätning. Påkopplingen skulle då kunna ske genom att man kopplar på manometer på den centrerade 6-kantsmuttern (som ev har ett cirkulärt membran ligande i sig). Bor du högst upp i huset? Ökar chansen för att det skulle kunna vara en mätaranslutning.
2. Tryckreducerare. Förklaring: Den centrerade 6-kantsmuttern (som ev har ett cirkulärt membran ligande i sig) fungerar som reduceringsregulator. Vrider du den kanske reduktionsgraden ändras. Men jag ser inte riktigt varför den skulle vara så stor eller varför den skulle sättas ihop på det här viset.
3. Backventil: Förklaring: Ja? Vet inte om den skulle kunna hjälpa till för att bibehålla trycket i vattenledningarna då det finns många anslutna. är vattensystemet mindre så ser jag nog endas att sista användaren eventuellt skulle kunna ha en backventil för återmatning...
1. En mätsond för extern påkoppling. Förklaring:
Av nån anledning ser det ut som man vill göra flödet mer turbulent, därav cirkulära formen och att man roterar in lösningen (vattnet). Detta är vanligt för att få bättre noggrannhet vid tryckmätning. Påkopplingen skulle då kunna ske genom att man kopplar på manometer på den centrerade 6-kantsmuttern (som ev har ett cirkulärt membran ligande i sig). Bor du högst upp i huset? Ökar chansen för att det skulle kunna vara en mätaranslutning.
2. Tryckreducerare. Förklaring: Den centrerade 6-kantsmuttern (som ev har ett cirkulärt membran ligande i sig) fungerar som reduceringsregulator. Vrider du den kanske reduktionsgraden ändras. Men jag ser inte riktigt varför den skulle vara så stor eller varför den skulle sättas ihop på det här viset.
3. Backventil: Förklaring: Ja? Vet inte om den skulle kunna hjälpa till för att bibehålla trycket i vattenledningarna då det finns många anslutna. är vattensystemet mindre så ser jag nog endas att sista användaren eventuellt skulle kunna ha en backventil för återmatning...
Min gissning är att det där är en del av en vattenmätare från en tid då varmvatten inte var något självklart i varje hus. Man betalade extra för sin egen förbrukning av varmvatten. Tidigare hade man ju fått koka vatten på gasspisen, som man betalade för, så det var helt logiskt.
Är till 90% säker på att det är en backventil.
Varför den sitter just på varmvattnet vet jag inte.
Men i villor med egen hydrofor sitter alltid en sådan efter pumpen för att trycket inte skall försvinna,
och vattnet rinna tillbaka i brunnen.
Varför den sitter just på varmvattnet vet jag inte.
Men i villor med egen hydrofor sitter alltid en sådan efter pumpen för att trycket inte skall försvinna,
och vattnet rinna tillbaka i brunnen.
Kvalificerat struntprat, det finns inte alls Legionella i allt kranvatten. Dessutom så har du som det nämnts fel på trivseltemperaturen också.snajdis skrev:
Jag gissar också på backventil, inbyggnadshuset är för litet för ett filter och en tryckslagsdämpare utformar man inte på det sättet.
En av backventilerna kanske är trasig eller så är grannens det?
ett tag sedan man var inne och läste här...
Än har ingen kommit på någon lösning på mitt varmvattensproblem... och snälla, om någon VET vad det är så skriv gärna det, så att jag kan ge mig in i ännu en diskussion med fastighetsskötaren!
/Kalle
Än har ingen kommit på någon lösning på mitt varmvattensproblem... och snälla, om någon VET vad det är så skriv gärna det, så att jag kan ge mig in i ännu en diskussion med fastighetsskötaren!
/Kalle