Jag vet inte vad det är, men du har en avstängning på vänster sida. Är det därifrån vattnet kommer in?
Då kan du bara stänga till den och skruva på mojängen och titta innuti hur det ser ut. Skulle tro att det är någon reglering på hur mycket varmvatten som kommer, den kanske är full med skit. Rensa ur den och se hur det blir efteråt.

Olof

Om jag får gissa så är det en tryckregulator, den justerar trycket på vv. bara för att trycket är olika när man värmer vattnet. Detta gör man för att undvika att varmvatten går baklänges i blandaren (Mod ä).

kommer det kallvatten när blandaren står på "max" varmvatten? är det lika kallt som "kallvattnet" (kranen står vriden till max på kallvatten). Gäller detta både kök och badrum m.m.
Då låter det som det är fel i fastigheten.

Testa att ställa kranen på varmvatten, stäng sedan kranen på varmvattenledningen, då bör det inte komma något vatten. Och det innebär att vattnet är kallt i rören.

Bara för att vara säker, det är inte flera i huset som har problem med varmvattnet??

Tänkte på det som kommer från växlaren/Pannan.

Kan det vara ett hus till en vattenmätare? Ser ut som vattnet skall cirkulera i denna mojäng.. som vid senare tillfälle blivit pluggad istället. Fast det borde varit smidigare att ta bort den helt kan man tycka.

är det inte en tryckslagdämpare??

Kan det inte vara så att om detta är en tryckdämpare, att den då är anpassad för hur värmesystemet var tidigare, det kanske är ombyggt i fastigheten nu? Ditt varmvatten kanske tack vare dämparen har för lågt tryck nu och trycks tillbaka, därmed dominerar kallvattnet och du får dåligt varmvatten?

Isåfall kunde man tänka att genom att ta bort denna mojäng kanske man kunde få likvärdigt tryck från båda sidor och därmed lösa problemet. Problemet kanske var det omvända en gång i tiden, dvs varmvattnet dominerade och gav dåligt kallvatten och att det var därför apparaterna sattes dit...

Varmt vatten ger ofta högre tryck på grund av att det värms och expanderar då. Att det skulle vara tvätom tvivlar jag på. Jag skulle ta och fundera över om någon i porten eller dess närhet nyligen kopplat in en tvättmaskin eller bytt en blandare.

johanfa skrev:
Kan det inte vara så att om detta är en tryckdämpare, att den då är anpassad för hur värmesystemet var tidigare, det kanske är ombyggt i fastigheten nu? Ditt varmvatten kanske tack vare dämparen har för lågt tryck nu och trycks tillbaka, därmed dominerar kallvattnet och du får dåligt varmvatten?

Hur menar du, trycks tillbaka av vadå? Det är ju inte hopkopplat med kallvattnet, så det finns ju inte en möjlighet att det kan tryckas tillbaka på något sätt. Den där prylen, oavsett vad den är för något, har inte något med varmvattnets försvinnande att göra.

På vilket sätt påverkas mitt varmvattet av att granner har kopplat in tvättmaskin eller bytt blandare? Precis så sa nämligen en vaktmästare för ett tag sedan. Sen skulle ha han höra sig för med grannar och kom aldrig tillbaka igen...

Men jag fattar inte kopplingen med grannarna. Tvättmaskin kopplar man väl till kallvattnet? och hur kan det hänga ihop med att någon bytt blandare?

jävligt bra det här forumet! Är det något man undrar över så skriver man in - tre minuter senare har man fyra svar. Ett par dagar senare har man 25 svar!!! SVINBRA!!!

Tack för hjälpen allihopa
/Kalle

Det som kan hända är att om en granne kopplar ihop varm- och kallvatten så kan det varma vattnet tryckas tillbaka väldigt långt i ledningen, så att det tar jättelång tid för det att rinna till igen när du spolar varmvatten. Om man kopplar in en tvättmaskin på vanligt vis blir det inga sådana problem såklart, men det har hänt att folk kopplat ihop varm- och kallvatten men en blandare före tvättmaskinen för att spara el, och då kan vattnet gå bakvägen via denna blandare.

Men om ditt varmvatten inte kommer tillbaka oavsett hur länge du spolar så tror jag inte det är det som hänt.

Jag skulle satsa mina pengar på att det är ett hus för en mätare för förbrukningen av varmvatten. Angående ditt ursprungliga problem, har du kollat att ev. silar på blandaranslutningarna inte är igensatta?

Egen erfarenhet från tiden som fastighetsskötare. Felanmälan: Dåligt med värme på vattnet. Det visar sig så att det kommer lite varmvatten men desto mer vi spolar så blir det kallare. Det blev till att hälsa på grannar. Nu hade Johansson bytt termostatblandare, en beg. Blandare som sonen haft i sommarstugan. Den saknade backventiler vilket orsakade att vattnet kunde blandas, kallt med varmt. När det blev tryckfall på varmvattnet så strömmade kallvattnet genom termostatblandaren och ner till grannen som bara fick kallvatten. Som tur var så blev det inga sjukdomsfall (legionella) för även varmvattnet kunde strömma över i kallvattnet.

Det blev en dyr historia så tänk på vad ni gör i va nätet.

Tussee, legionella får man inte av att dricka varmvatten med legionellabakterier, utan när man andas in dem i små vattendroppar när man duschar till exempel. Så där finns ingen fara. Sannolikt fanns det inga legionellabakterier i vattnet ändå, om inte folk blev sjuka av att duscha och bada.

Det vet jag för bakterien angriper lungorna och vart skrev jag att man ska dricka vattnet. Legionella bakterier kan bildas i dåligt värmt varmvatten vilket det blev när kallvattnet blandades med varmvatten. Hur stor risken var är jag inte mannen att bedömma utan det räcker att risken fanns.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.