Vi har problem med varmvattnet i vårt badrum. För tillfället håller jag på att felsöka. Varmvattnet försvinner titt som tätt och fastighetsskötaren bara kliar sig i huvudet och säger att han skall kolla på detlite senare, så jag tänkte ta saken i egna händer... Nu går jag igenom alla tänkbara och otänkbara anledningar till problemet. Kan någon häjlpa mig med att förklara vad det är för knepig mojäng som sitter på varmvattenröret i badrummet?

Tacksam för svar
/Kalle

• varmvatten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Försvinner hurdå? Kommer det inte något vatten genom varmvattenledningarna, eller kommer det bara inte varmt vatten?

Det kommer kallt vatten. Vi bor alltså i hyreshus, så det är inget trassel med vv-beredare eller liknande

Men som sagt - i nuläget är jag mest intresserad av vad för mojägn som sitter på röret (resten får hyresvärden fixa)
/Kalle

Jag kan inte svara på vad det är för något, men jag kan garantera att den inte kyler ner ert varmvatten till kallt medan det rinner, om du nu var orolig för det..

Ett sladdlöst peltierelement kanske?

Vilken knepig grej. Har aldrig sett nåt liknande. Kan det vara en ventil för avlufning?

Spontant skulle jag gissa på ett filter men varför man skulle ha det på en vattenledning...:confused:

Skulle kunna vara en backventil. Fast de jag sett brukar vara mindre.

Jag tycker det påminner om en sådan där vakuumklocka det satt på fördelardosan i bilarna förr i tiden. Man kan väl tänka sig ett stort runt membran därinne, och så en fjäder som håller emot där bakom skruven. Trycksensor? Tryckslagsdämpare?
Vad är det som sticker upp där snett uppåt höger?

Om det kan vara till någon hjälp så har jag noterat att det sitter en likadan på varmvattenröret under diskbänken också.

/Kalle

Då kanske den ena har haft med en tvättmaskin att göra, och den andra med en diskmaskin?

...fast man tappar väl kallvatten till både disk- och tvättmaskin? eller?
/Kalle

Kan du inte slänga in en bild uppifrån?

här är en bild uppifrån. Själv tycker jag att det ser ut som om vattnet leds i en cirkel innan det går vidare i röret. kan det vara så att muttern reglerarflödet på vattnet?

/Kalle

• varmvatten2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.