Byggahus.se
Använder du en vertikalskärare på gräsmattan så blir gräset friskare och grönare. Vi berättar hur maskinen funkar och hjälper dig välja rätt maskin, eller kanske är det att hyra en proffsmaskin som är det smartaste.

Du kan läsa artikeln här: Vertikalskärare för grönare gräsmatta
 
Finns det ingenstans man kan hyra vertikalskärare? Det verkar ju vara en sällananvändningsprodukt som tar upp ganska mycket plats under större delen av säsongen...
 
osiris skrev:
Finns det ingenstans man kan hyra vertikalskärare? Det verkar ju vara en sällananvändningsprodukt som tar upp ganska mycket plats under större delen av säsongen...
Finns på ditt närmaste uthyrningsställe för tex bygg & entreprenadmaskiner mm.
Mitt närmaste statoil har vertikalskärare för uthyrning under säsong!

Tänk bara på att det blir MÄNGDER med gräs att kratta upp. På mina ca 600m2 gräsmatta blev det 12 proppade säckar.

Kör med fördel med åkgräsklippare med uppsamlare efter, det är mkt smidigt jämfört med att kratta.
Se även upp med slingor för eventuell robotgräsklippare när du vertikalskär.
 
  • Gilla
Otsef
  • Laddar…
Jag minns att vi hyrt en vertikalskärare på Bauhaus en gång. Men jag tror aldrig jag vill köpa en eftersom jag tror den bara kommer användas typ en gång om året och sedan bara stå och ta plats. Jag har redan en massa andra prylar som bara står och tar plats. Som t ex en sådan där stroller och en massa ogräsupptagarverktyguppfinningar som knappt används.
 
Det står i artikeln att det är bättre att hyra en proffsmaskin en gång om året, särskilt om du har stor gräsmatta. Fetade texten nu så att det blir lättare att läsa.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Den huvudsakliga uppgiften för en vertikallärare är att ta bort gräsmattefilten, som man på golfspråk kallar "thatch". Det är samlingen med organiskt material som nämns i texten som gamla gräsrötter. Växer den till sig får gräsmattan problem, då det kväver mattan och till och med kan tvinga upp grästillväxtszonen hit, med brun matta som följd.

Det kostar drygt 500:- att hyra en proffsmaskin för ett pass, så det lönar sig i allmänhet att hyra. En elektrisk för 1000:- orkar inte att vertikalskåra en gammal matta. Mossrivningen blir en bieffekt, men helst skall man ändå ta hand om mossa kontinuerligt och alltså inte ha någon när man skär.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vi har en elektrisk variant från Stiga som används till en gräsmatta på några tusen kvadrat och det funkar fint. Kanske lite störande med sladden ibland men samtidigt används den en gång om året.
Den kan gnälla lite om marken är riktigt hård eller om man kör över en knöl, annars surrar den på fint. Behöver jag gå djupare finns borde jordfräs och traktor med plog. :p
Uppsamlaren är dock värdelös till ytans storlek och fylls direkt. Det brukar bli några varv med uppsamlaren bakom sittklipparen istället.
 
Någon som testat biltemas som man kan dra efter åkklipparen?

41-360_xl_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G
Tittade förbi hyravdelningen på Bauhaus lite snabbt när jag ändå var där igår. Känner att vertikalskärning hade varit på sin plats. Maskinen väger ca 40kg och hade ett handtag som en gräsklippare. Det verkade som att handtaget inte gick att demontera. Det stod också att maskinen måste stå upprätt och det är klart eftersom bensin och olja hamnar där de inte ska. Men att köra hem denna maskin med en v70 verkade inte helt lätt. De rekomenderade att hyra ett släp på lappen som satt på maskinen. Då tillkommer ju ännu mer kostnader och helt plötsligt känns det enklare att köpa en egen maskin än att hålla på med släp och grejer varje år. Tyckte detta var så meckigt så jag började inte ens forska i hur mycket den skulle kosta att hyra.
 
Squall Leonhart skrev:
Vi har en elektrisk variant från Stiga som används till en gräsmatta på några tusen kvadrat och det funkar fint. Kanske lite störande med sladden ibland men samtidigt används den en gång om året.
Den kan gnälla lite om marken är riktigt hård eller om man kör över en knöl, annars surrar den på fint. Behöver jag gå djupare finns borde jordfräs och traktor med plog. :p
Uppsamlaren är dock värdelös till ytans storlek och fylls direkt. Det brukar bli några varv med uppsamlaren bakom sittklipparen istället.
Vilken modell av Stiga har ni?
 
En proffsvariant är säkert att föredra, men jag skulle inte döma ut enklare konsumentprodukter. För några år sedan köpte jag en Bosch AVR1100 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=555548) och har sedan dess använt den ungefär 1 gång per år. Det är mycket som samlas upp, och en stor del av arbetet går åt att tömma behållaren. Det gör mig inte så mycket - det är ju trots allt "skräpet" man vill få bort. Visst innebär det en extra pryl att förvara, men ihopvikt så tar den upp ungefär lika mycket plats som en bananlåda.

Fördelar:
+ den gör ett bra jobb (tycker jag som är amatör)
+ bra pris (tror jag gav ca 1500 kr för den, vill minnas att det var då K-rauta hade rabatt)
+ kan fällas ihop och tar då inte så mycket plats

Nackdelar
- uppsamlaren blir snabbt full, den kunde varit större
- känns ganska "plastig" (men har inte gått sönder)
- har fått mig att klippa av slingkabeln till robotgräsklipparen några gånger (men det skall jag knappast skylla på vertikalskäraren...)
 
Vet någon hur detta fungerar på tät utrullad (för två år sedan) gräsmatta?
Vår gräsmatta är så löjligt tät så jag undrar hur/om en vertikalskärare tillför något...
 
  • Gilla
J.perzzon
  • Laddar…
Perik skrev:
Vilken modell av Stiga har ni?
Stiga VE32

243300.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Perik
  • Laddar…
anders07 skrev:
Vet någon hur detta fungerar på tät utrullad (för två år sedan) gräsmatta?
Vår gräsmatta är så löjligt tät så jag undrar hur/om en vertikalskärare tillför något...
Den huvudsakliga uppgiften för en vertikalskärare är inte att dela rötterna för en tätare matta, även om det är välkommen tilläggseffekt. Utan det är att ta bort gräsfilten (thatch). Denna filt utvecklas alltid förr eller senare, men lite beroende på arter. År två är det högst tveksamt att du skall behöva detta. Du kan gräva ett rakt prov och mäta lagret.
 
elpaco skrev:
Den huvudsakliga uppgiften för en vertikalskärare är inte att dela rötterna för en tätare matta, även om det är välkommen tilläggseffekt. Utan det är att ta bort gräsfilten (thatch). Denna filt utvecklas alltid förr eller senare, men lite beroende på arter. År två är det högst tveksamt att du skall behöva detta. Du kan gräva ett rakt prov och mäta lagret.
Här hos oss har vi haft stora problem med sork som lämnat fina jordhögar i gräset.
Efter vad jag läst så vill man ha denna gräsfilten för att det är svårare för sorken att ta sig igenom.
Eller har jag fattat fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.