Är inspirationen från blacktail? Såg att det svepte förbi någon verktygsvagn i yt-flödet just därifrån för ett tag sen..Brännis skrev:
Situationen med tre kompletta verktygsuppsättningar blir snart ohållbar: jag hade till sist tvåhundra skruvmejslar och trettiofem elverktyg. Ändå använde jag till sist mest min blå Bosch 12-voltare som man kan ha i bakfickan och orkar mer än mina kära äldsta åttiotalare, plus en Ryobi multisåg som är superlätt jämfört med de andra och kan därför användas till mycket den inte egentligen är avsedd för.S star_daddy skrev:Om du måste ha verktyg i bilen också är det svårt att råda. Mitt tips är: skaffa ett antal olika verktygslådor (olika för att du ska känna igen dem och veta vad som finns i dem) helst mjuka (och tysta). Helst stapelbara. Då behöver du egentligen bara en uppsättning verktyg för de är lätta att flytta (även flytta bort när hustrun undrar). Smådelar som borr, bits och skruv förvaras i fackinredda plastlådor med dubbla rejäla snäpplås. Elverktyg levereras oftast i plastportföljer. Om du köpt dem utan, skaffa noname sådana (du blir galen på sladdarna annars, och tillbehören kommer inte bort.) Mätdon är litet ömtåliga och bör inte blandas med övriga verktyg. Samma gäller förlängningssladdar och arbetslampor. Nu finns vrålstarka jämfört med förr, släng de gamla och byt. Jag har tre bostäder som behöver mycket omsorg, och det funkar inte att planera och ta med bara sånt du tror behövs, för du måste alltid ha med nästan allt, annars blir det ett brutalt avbrott.
Jag hade på ett ställe två rullhurtsar av plåt med massor av lådor och det tog fem minuter att leta reda på rätt tång för ett jobb som tog tio sekunder...hade jag haft den i sidofacket på en mjuk öppen verktygslåda hade jag sett och hämtat den på högst tio sekunder till...
För eljobb har jag ett midjebälte med alla verktyg på exakt plats och jag behöver inte ens titta för att hämta rätt tång eller skruvmejsel.
Det tar tid att tänka om efter många års samlande, men det är nödvändigt...
Det som inspirerat mig är "Adam Savage Tool cart". Efter att ha använt den några veckor så tycker jag den fungerar bra för mina behov. Jag har 3D-printat en topp, ja egentligen 2 st men den vänstra ska göras om för att blir mer skräddarsydd samt ha lite utrymme för det man håller på med just för stunden. Just den övre delen fungerar särskilt bra, alla småpryttlar man använder, pennor, pincett, strykmått, sax etc, etc. Jag ställer den där jag ska hålla på för tillfället och jag vet alltid var jag ska ta det jag behöver och var jag ska ställa tillbaka det.
Jag har gjort en låda längst ner och just nu är det bara hyveln där.
Ska definitivt göra något smartare åt hammarna så att man får plats med fler.
Hjulen är en bra synpunkt. Den är faktiskt mer stabil än man skulle tro men det är klart att en bredare bas eller mer tyngd därnere skulle inte ha gjort någon skada.
Jag har gjort en låda längst ner och just nu är det bara hyveln där.
Ska definitivt göra något smartare åt hammarna så att man får plats med fler.
Hjulen är en bra synpunkt. Den är faktiskt mer stabil än man skulle tro men det är klart att en bredare bas eller mer tyngd därnere skulle inte ha gjort någon skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto