13 133 läst ·
54 svar
13k läst
54 svar
Verktygsdjungel och OCD
Jag har sladd verktyg, batteriverktyg från DeWalt, Panasonic och en salig röra med div skräp från Jula mfl. Måste säga att sladdverktyg är något jag gillar mer och mer. Kanske börjar bli gammal, men min gamla blåa Bosch vinkelslip är odödlig. Tycker inte sladden stör speciellt i mitt ringa användande. För skruvdragare så är en DeWalt som inte tillhör någon toppserie dagens mest brukade. Har även en riktigt gammal Panasonic, 12v NiCa batterier. Den vägrar dö, ett av två batterier är så där numera, men den har varit med om allt. Bara går och går.
Letar en värdig elhyvel nu, vet inte vad jag borde/vågar köpa.
Lillebror glömde en liknande Panasonic ute över vintern. Så fort den kom in i våras och fick torka upp så gick den igen. Men dom är stora tunga och klumpiga dessa gamla Panasonic.
Letar en värdig elhyvel nu, vet inte vad jag borde/vågar köpa.
Lillebror glömde en liknande Panasonic ute över vintern. Så fort den kom in i våras och fick torka upp så gick den igen. Men dom är stora tunga och klumpiga dessa gamla Panasonic.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
Det fanns faktiskt ett meec verktyg som jag än idag saknar…
De hade en 220v skruvdragare i storlek med min min Bosch GSR-12v-15.
Den var fantastisk och med den skruvade jag flera altaner. Den var riktigt kraftfull och man kunde skruva trall i timmar utan avbrott.
tyvärr efter många år så försökte jag dra längre skruv än den klarade av.
Då knäcktes den..
Nästan så jag är sugen på att skaffa en sån här då den är liknande:
https://www.bauhaus.se/borrskruvdra...Dk1Y8gmXZcYgAb3O5Z3l0HYWbh_WYu_MaAiN_EALw_wcB
Tyvärr verkar den vara lite större och tyngre..
Den var fantastisk och med den skruvade jag flera altaner. Den var riktigt kraftfull och man kunde skruva trall i timmar utan avbrott.
Då knäcktes den..
https://www.bauhaus.se/borrskruvdra...Dk1Y8gmXZcYgAb3O5Z3l0HYWbh_WYu_MaAiN_EALw_wcB
Med två batterier till din Bosch GSR 12V-15 borde du kunna fortsätta skruva altaner i timmar.R RalleB skrev:Det fanns faktiskt ett meec verktyg som jag än idag saknar…
Då knäcktes den..
[länk]
Där batteri som inte används sitter i laddaren.
Såna här trådar blir lite som "jag ska köpa ny bil, vilken ska jag köpa". Man får troligtvis lika många svar som det finns modeller. Ett tips kan jag dock komma med, undvik det billigaste. Ska jag köpa en budgetpryl och jag kikar på dom 5 billigaste så väljer jag nummer två eller tre nedifrån. Den billigaste brukar alltid vara billigast av en anledning.
Denna tumregel är viktig! Verktyg handlar om att möjliggöra processer; att snabba upp, effektivisera eller göra helt nya arbetssätt möjliga.MathiasS skrev:
Därför funkar det inte att bara köpa allt på en gång, eller utan eftertanke, då själva verktygen bara är är ena halvan. Den andra och viktigaste halvan är användaren och dess kunskap och den behöver tid att utvecklas.
Eftersom marknaden består av bra verktyg, verktyg och verktygsliknande objekt, och många dessutom har potential att göra köttfärs av användaren, finns det all anledning att inte skippa kunskapsbiten och göra förhastade inköp
Jag håller med dig om vissa av Julas Mecc verktyg. Jag har en Meec hammarborrmaskin med sladd och SDs max fäste som har varit otroligt slitstark. Den kostade drygt 2 kkr för 10 till 15 år sedan. Med den borrar jag lätt 20 mm hål i granit, relativt bra 24 mm och nödtorftigt 30 mm. Det r svårt att uppskatta hur många meter jag har borrat med den, men jag uppskattar det till flera tiotals meter i granit. Jag använder den till hål från 18 cm och uppåt. För mindre hål använder jag billigare maskiner med SDs plus fäste. Mecc maskinen slår sönder sådana borr. En gång köpte jag en Biltema borrhammare. Den var helt värdelös. Jag använder den till att blanda expanderbetong. Jag har tidigare hyrt både Cobra borrhammare och tryckluftsdrivna med tillhörande kompressor men har inte gjort det på flera år för jag tycker det är mer praktiskt med Mecc maskinen. Nackdelen med Mecc maskinen är att hålen inte blåses när jag använder 100 cm borr. Man får dra upp borret ofta så att det inte fastnar. Min Mecc maskin sjunger nu på sista versen och den dyraste Mecc som Jula nu säljer verkar vara en mindre och billigare maskin än den jag köpte för flera år sedan.B ByggaByggahus skrev:
Världen är full av verktyg som man aldrig behöver. Jag tror att en del av dem helt saknar praktisk användning och är gjorda enbart för att säljas.
Fast de senate veckorna har jag faktiskt saknat ett ellverkyg. En elektrik gärna batteridrven borrmaskin som snurrar ett varv och tillbaka och ett varv och tillbaka. Att använda då man borrar spikhål i en klinkbyggd träbåt.
Någon sådan finns inte men jag hittade ett bra surrogat för 50 cent på skroten.
Fast de senate veckorna har jag faktiskt saknat ett ellverkyg. En elektrik gärna batteridrven borrmaskin som snurrar ett varv och tillbaka och ett varv och tillbaka. Att använda då man borrar spikhål i en klinkbyggd träbåt.
Det finns handhållna gängmaskiner, går kanske att få till den funktionen med en sådan?H heimlaga skrev:Världen är full av verktyg som man aldrig behöver. Jag tror att en del av dem helt saknar praktisk användning och är gjorda enbart för att säljas.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden