6 433 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Bra bordssåg att finna i verktygsdjungeln
Sida 1 av 2
Jag och min far samt svärfar tänkte köpa oss en bordssåg ihop.
Vi har satt budgeten till kring max 4K, men då ska gärna ett bord/stativ finnas.
Dock är vi lite osäkra på vilken.
Vi är inne på Bosch PTS 10, kan det vara något?
Vi ska inte bygga ett hus med den, men den måste absolut klara och klyva fasadbrädor på några meter. Annars blir det kanske mest mindre snickeriarbeten.
Vi vill ha en bra och pålitlig såg och inget billigt skräp som håller 1 år.
Vad tror ni på boschen? Eller finns det något annat att satsa pengarna på? Lika bra men lägre pris kanske tillomed?
Vi har satt budgeten till kring max 4K, men då ska gärna ett bord/stativ finnas.
Dock är vi lite osäkra på vilken.
Vi är inne på Bosch PTS 10, kan det vara något?
Vi ska inte bygga ett hus med den, men den måste absolut klara och klyva fasadbrädor på några meter. Annars blir det kanske mest mindre snickeriarbeten.
Vi vill ha en bra och pålitlig såg och inget billigt skräp som håller 1 år.
Vad tror ni på boschen? Eller finns det något annat att satsa pengarna på? Lika bra men lägre pris kanske tillomed?
PTS 10 funkar men jag gillar inte anhållet på den då det känns klent.
Kvaliten är nog inget fel på och den håller garanterat mer än ett år med hobbyanvändning.
Jag gillar den mobila Metabon som har inbyggt ställ och väldigt stor kapacitet men den kostar nog mer än 4K ny. Kan du tänka dig begagnat?
Kvaliten är nog inget fel på och den håller garanterat mer än ett år med hobbyanvändning.
Jag gillar den mobila Metabon som har inbyggt ställ och väldigt stor kapacitet men den kostar nog mer än 4K ny. Kan du tänka dig begagnat?
Jag hade nog funderat på en Dewalt DW745 som finns på toolab för 5600kr, och sedan gå till hornbach och se om dom har denna model kvar för att få 10% rabat på det. så 5000pix blir det, och då har du en såg med överlägset anhåll till PTS10, men tyvärr 1000 pix över budget...
http://www.toolab.se/produkt/DW745-DeWalt-Klyvsag-250mm
http://www.toolab.se/produkt/DW745-DeWalt-Klyvsag-250mm
Kan tänka mig BEG!badtastex skrev:
http://www.bauhaus.se/aeg-ts-250-k-bordscirkelsag.html. Är denna bättre?
Jag undrar bara..."du vill ha en bra och pålitlig såg och inget billigt skräp som håller 1 år" men du vill bara betala max 4000 ink stativ. Sedan kan du eventuellt tänka dig höja med tusen spänn om den är "riktigt bra".
Jag gissar att du sonderat marknaden lite och sett att vissa sågar kostar närmare 10000 vilket du tycker är oförskämt mycket. men du vill ha en sådan men du vill "bara" betala 4000 och den måste vara bra.
Jag kan förstå att man bara vill lägga en vis summa på något. Men man kan inte kräva att den skall prestera som en dyrare.
I min värd går det inte ihop.
Pär
Jag gissar att du sonderat marknaden lite och sett att vissa sågar kostar närmare 10000 vilket du tycker är oförskämt mycket. men du vill ha en sådan men du vill "bara" betala 4000 och den måste vara bra.
Jag kan förstå att man bara vill lägga en vis summa på något. Men man kan inte kräva att den skall prestera som en dyrare.
I min värd går det inte ihop.
Pär
Om man är beredd att skanna begagnatmarknaden och verkligen läsa in sig på alla tänkbara begagnade sågmodeller, så borde väl ekvationen kunna gå ihop? Eller har jag fel? Jag är själv inte direkt Mr. Begagnat
Medlem
· Halland
· 4 513 inlägg
Om kraven inte är för höga vill jag minnas att Wolfcraft (och troligen andra) har sådana där bord där man sätter fast en uppochnervänd handcirkel. Primitivt men som sagt om det inte får kosta.....
Annars förekommer ju utförsäljningar att Kinamaskiner på Jula osv. Bauhaus har ofta demoex till bra priser. Tror demoex är ett bra val. Annars har jag pillat på PTS10 och den känns helt ok för inredningsdetaljer.
Sedan tycker jag ni skall gapa stort, bita rejält och svälja det sura äpplet och köpa en Bosch GTS10XC eller vad den nu heter, i slutändan blir man bara vansinnig på billiga verktyg. Varje gång jag köpt ett proffsverktyg ler jag efter en stund även om det svider vid inköpet. Beg till rätt pris är aldrig fel.
Byta fasad? Vad tjänar ni på att göra det själva? Kanske kan motivera en riktig såg.
Annars förekommer ju utförsäljningar att Kinamaskiner på Jula osv. Bauhaus har ofta demoex till bra priser. Tror demoex är ett bra val. Annars har jag pillat på PTS10 och den känns helt ok för inredningsdetaljer.
Sedan tycker jag ni skall gapa stort, bita rejält och svälja det sura äpplet och köpa en Bosch GTS10XC eller vad den nu heter, i slutändan blir man bara vansinnig på billiga verktyg. Varje gång jag köpt ett proffsverktyg ler jag efter en stund även om det svider vid inköpet. Beg till rätt pris är aldrig fel.
Byta fasad? Vad tjänar ni på att göra det själva? Kanske kan motivera en riktig såg.
Produkter som diskuteras: "Wolfcraft"
Wolfcraft
Smarta och innovativa verktyg från det tyska familjeföretaget Wolfcraft, grundat 1949 av Robert Wolff. Wolfcraft är en stor producent av verktyg, tillbehör och egenutvecklade produkter. I dagsläget har de mer än 550 patentskyddade produkter.
Läs mer
Denna kan vara ett riktigt fynd som bara kräver lätt service, eller så är den ett vrak, beror på vad man är villig att ta sig an:
http://www.blocket.se/goteborg/Cirkelsag_59275033.htm?ca=2&w=3
Ingen klyvkniv på sågen men en Wadkin borde ha stöd för montering av sådana, gissar den tidigare ägaren plockat av den. I en loppis nära där jag bor finns en Bosch GTS-10 med ett såntdär stöd med hjul för ca 2000:-, ser ut att vara i OK skick. Så det finns ju grejer.
http://www.blocket.se/goteborg/Cirkelsag_59275033.htm?ca=2&w=3
Ingen klyvkniv på sågen men en Wadkin borde ha stöd för montering av sådana, gissar den tidigare ägaren plockat av den. I en loppis nära där jag bor finns en Bosch GTS-10 med ett såntdär stöd med hjul för ca 2000:-, ser ut att vara i OK skick. Så det finns ju grejer.
Den där var ju riktigt fin, nästan så jag åker och kolla på den. Är det trefas på en sådan (gissar det)?DennisCA skrev:Denna kan vara ett riktigt fynd som bara kräver lätt service, eller så är den ett vrak, beror på vad man är villig att ta sig an:
[länk]