Sedan vi flyttat till hus så kommer jag behöva köpa in mer verktyg. Jag har sedan tidigare en skruvdragare på batteri ifrån Ryobi, en Dremmel och en slagborr ifrån Jula.

Jag vill som sagt köpa in mer verktyg från Ryobi, då skruvdragaren redan är därifrån. Men slår jag in den porten, då kommer det smitta av sig på krimskramset man redan har.

Hur resonerar ni kring val av märke? Ska det vara billigast? Ska man välja samma serie för att återanvända batteri (i mitt fall blir det isf Ryobi)? Går ni bara in och plockar första bästa som ser bra ut och kör mixxat?

B ByggaByggahus skrev:
Sedan vi flyttat till hus så kommer jag behöva köpa in mer verktyg. Jag har sedan tidigare en skruvdragare på batteri ifrån Ryobi, en Dremmel och en slagborr ifrån Jula.

Jag vill som sagt köpa in mer verktyg från Ryobi, då skruvdragaren redan är därifrån. Men slår jag in den porten, då kommer det smitta av sig på krimskramset man redan har.

Hur resonerar ni kring val av märke? Ska det vara billigast? Ska man välja samma serie för att återanvända batteri (i mitt fall blir det isf Ryobi)? Går ni bara in och plockar första bästa som ser bra ut och kör mixxat?
Batterimaskiner försöker jag hålla mig till ett märke (i praktiken två märken och tre olika batterier just nu..).

Men jag är ju envis så försöker hålla mig till sladdmaskiner så långt det går. Köper man en vettig maskin med sladd så håller de ens livslängd. Batterimaskiner klarar sällan mer än tio år (med fullgod kapacitet).

• Gilla
  • Wow
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
Jag försöker hålla mig till ett fåtal batteriserier, nu började jag för 12år sedan så det har ändrats en del.

Jag började i lägenhet med en 12V serie (blå Bosch) för att känna att den inte räckte till i hus och köpte då 18V blå Bosch.
Van nen Husqvarna trädgårdsmaskin med batteri och laddare. Och sedan vann jag även en Ryobi.

Hade jag börjat om från noll hade jag siktat på en lätt (12V) och en tung (18V) serie.
Den tunga serien kombineras med fördel med trädgårdsmaskiner, Makita och Ryobi är stora på det, men blå Bosch verkar haka på trenden.

Min erfarenhet av Ryobi är att de känns smäckiga och klumpiga, samt att de inte är speciellt mycket billigare.
Det finns också adaptrar att köpa så du kan köra andra batterier i Ryobi-maskiner, kallas Badapter tror jag, har en sån för att driva en Ryobi med Boschbatterier.

• Gilla
perror och 7 till
  • Laddar…
Som husägare kommer du ev att ha mycket nytta av dina verktyg, så billigast är kanske inte bästa policyn.
Som jag ser det är det en mix av aspekterna (i oprioriterad ordning) sortiment/system, kvalitet, pris, ergonomi, tillgänglighet och hur och till vad de ska användas.

Sortiment handlar om hur många verktyg och varianter på dem som erbjuds inom en ”batteriklass”.

kvalitet är såklart frågan om funktion och hållbarhet.

Prisfrågan är ju viktig ur ett budgetperspektiv baserat på behov i första hand.

Ergonomi är ju viktigt; verktyg ska ju funka bra att hålla i och att jobba med.

Tillgänglighet kan ju vara viktigt om man behöver skaffa ett verktyg akut, säljs mitt märke någorlunda lokalt?

Användningen styr ju val av typ av maskiner — köksmontörer har andra behov än byggnadsarbetare.

I övrigt är det ju skönt att slippa ett myller av battertyper, laddare och annat.

Mina tio cents! ;)
//Ronnie

P
Jag resonerar som så att de verktyg man använder mer sällan har man samma batterier till (18V)
tigersåg, sticksåg, multiverktyg, dammsugare, borrhammare, bandsåg,

Men ibland så behöver man ett bättre fabrikat till tex skruvdragare och det kan innebära ett annat batteri.

mycket tycke o smak

Jag gillar dewalt till det mesta. kan man fördel köpa på bauhaus, mycket fina 18V-produkter
blå bosch är oxå rätt tryggt
Milwaukee kan vara det man tycker om.

Jag är ingen fan av ryobi gillar inte deras ergonomi eller ljud eller smidighet. prova en dewalt 18V skruvdragare med metallchuck så förstår du vad jag menar.

• Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Jag resonerar som så att de verktyg man använder mer sällan har man samma batterier till (18V)
tigersåg, sticksåg, multiverktyg, dammsugare, borrhammare, bandsåg,

Men ibland så behöver man ett bättre fabrikat till tex skruvdragare och det kan innebära ett annat batteri.

mycket tycke o smak

Jag gillar dewalt till det mesta. kan man fördel köpa på bauhaus, mycket fina 18V-produkter
blå bosch är oxå rätt tryggt
Milwaukee kan vara det man tycker om.

Jag är ingen fan av ryobi gillar inte deras ergonomi eller ljud eller smidighet. prova en dewalt 18V skruvdragare med metallchuck så förstår du vad jag menar.
Dewalt verkar dock stan dubbelt så dyrt som Ryobi.

kanske bara ska gå efter plånboken… men då står man väl där med bara verktyg från Biltema

engs
B ByggaByggahus skrev:

Batterierna är så dyra så försöker köra ganska renodlat. Makita på 18V och Bosch på 12V har det blivit för mig. Ibland ångrar jag att jag inte gick all in på Bosch då de har en "öppen" batteristandard som delas med fler tillverkare, om än övriga är mer nischade tillverkare än Bosch så gillar jag idén och försöket.
https://www.ampshare.com/se/sv/

Edit: Nu sökte jag lite på det med Bosch, har de två standarder? En för gröna som delas med mer trädgårdsverktyg och en för blå mot mer professionella? Det var ju kasst ändå om det stämmer, antar de flesta här helst kör blå, men vill kunna använda samma till häcksax eller lövblåsen.
https://www.powerforall-alliance.com/ enbart gröna?
https://www.ampshare.com/se/sv/ enbart blå?

Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
Handyman 2.0 och 1 till
  • Laddar…
K
B ByggaByggahus skrev:

kanske bara ska gå efter plånboken… men då står man väl där med bara verktyg från Biltema
Jag hade för allt i världen undvikit elmaskiner från Biltema. Skruvmejslar, ringnycklar och skiftnyckel osv från Biltema funkar ok, men inte elmaskiner!

• Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
B ByggaByggahus skrev:

Plånboken måste i slutänden bestämma så klart. Men med planering kan kvalitet/”dyrt” bli det billigaste totalt sett.
Om du har intresse och vilja samt en plan att bygga och renovera är min och mångas erfarenhet att billigt kan bli dyrt. Det riskerar i vissa fall ta längre tid och framförallt döda entusiasmen med oergonomiska skräpverktyg. Har själv varit i situationen att svurit och köpt bättre verktyg när 80 % av jobbet var gjort. Med planering och kunskap går det att över tid bygga upp en bra verktygspark som höjer din förmåga och gör att du dels spar in på att inte köpa tjänst och dels kan förverkliga fler ideér. Om det bara är möjligt så skaffa aldrig verktyg när det är bråttom utan ligg steget före med att identifiera behovet och titta efter erbjudanden och begagnat långt i förväg.

De flesta större tillverkarna har alla i dag mycket dugliga produktserier för både trädgård/bygg/verkstad på samma batterier. Flera undantag och nischer finns och det kan blir tvunget att komplettera med annan batteriserie senare om du upplever att du behöver(villhöver) vissa mer nischade maskiner. Sladdverktyg fungerar ju faktiskt fortfarande bra i de flesta fall så det kan vara en lösning om något inte finns i just din valda batteriplattform.

• Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
B ByggaByggahus skrev:
Hur resonerar ni kring val av märke?
Man får hitta en nivå som passar plånboken och som man trivs med.

B ByggaByggahus skrev:
Ska det vara billigast?
Jag ligger 20 år före dig i husägandet och hade från början strategin att sällanverktyg skulle vara billiga märken och det jag använder ofta lite mer påkostat. Med tiden har den strategin fungerat sämre. Billiga verktyg som inte är kul att använda blir inte använda heller. När man istället skaffar bättre varianter av verktyget hittar man också nya användningsområden och sällanverktyg blir sådant man använder ofta.

Började jag om från början nu skulle jag helt skippa jula-prylarna och köpa rätt saker från början, men det bygger ju också på att man har budget till det. Hellre ett begagnat verktyg i bra skick än ett nytt lågprismärke.

B ByggaByggahus skrev:
Ska man välja samma serie för att återanvända batteri (i mitt fall blir det isf Ryobi)?
Ja, det är en bra plan. Batterier är dyrt och när man väl hittat sitt märke är det rätt behagligt att ha maskiner ur samma serie.

B ByggaByggahus skrev:
Går ni bara in och plockar första bästa som ser bra ut och kör mixxat?
Verktyg ska hedras med en noggrann urvalsprocess och att köpa verktyg är inget man gör utan föregående noggrann analys av funktioner, pris och inköpsställen. Går det snabbare än ett par månader att hitta rätt verktyg är något fel.

I praktiken tycker jag att en mix av fabrikat är naturligt, även om jag håller batterimaskinerna till samma märke. Alla fabrikat är inte bra på allt alternativt ligger inte bra till sett till pris/prestanda.

• Gilla
båtsnickarn och 10 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Går det snabbare än ett par månader att hitta rätt verktyg är något fel
Precis så det är hemma..oftast 6månader innan jag hittar vart jag lagt det..

• Gilla
  • Haha
JosefineB och 7 till
  • Laddar…
R
Alltid lättare/roligare att ha ordentliga saker när man ska göra saker.

Dock hamnar man ju ändå där för eller senare med olika märkes maskiner.
Har själv ett antal olika märken som är bra på olika saker.

Det du ska undvika är att köpa på dig massor av maskiner som du tror du kommer behöva.

Bättre att anpassa behovet när du väl behöver nått specifikt.

T.ex. så ville jag inte använda min blåa Bosch vinkelslip när jag skulle kapa marksten pga att stendammet kan förstöra en vinkelslip på nolltid.

Så då köpte jag mig en billig parkside 230mm vinkelslip med sladd, den håller så länge den håller till stenkapning.
Eller ta tigersågen som kanske används i en miljö där den riskerar att utsättas för vatten, tappas etc.
Där har jag hellre en billigare ”skitmaskin”

Och sista rådet, den skruvdragare som används till 75% hemma till vardags är min Blåa Bosch GSR 12v-15.
Den är fantastisk smidig och framförallt lätt.

Behöver jag borra eller kraftfullare skruvdragare så plockar jag fram 18v lxt makitan eller milwaukee maskinerna.
Men de är mycket osmidigare till vardags.

• Ledsen
  • Gilla
Handyman 2.0 och 1 till
  • Laddar…
P
B ByggaByggahus skrev:

Som jag skrev, de verktyg du använder mycket får kosta mer, de du använder en gång om året spelar mindre roll.
Jag vet inte vad en ryobi kostar men vet att en dewalt är värd peningarna.
Jag använder två av mina tre skruvdragare i stort sätt varje dag, en 18V och två 12V, de är mycket mindre och betydligt smidigare än ryobis.
min 18V cirkelsåg (dewalt) är fruktansvärd bra att använda faktiskt den bästa jag haft, den använder jag kanske en gång om året men skulle aldrig byta ut den mot någon billigare eller dyrare för den delen.

Summa summarum om du har kvalitetsverktyg så kommer du att använda dessa oftare, för att det är roligare får bättre resultat mm. då blir dessa även billigare per gång så att säga.
En ryobi precis som reklamen kan du låna ut till din granne men det kommer du aldrig göra med tex en Dewalt.

• Gilla
Handyman 2.0 och 2 till
  • Laddar…
P
engs engs skrev:
Batterierna är så dyra så försöker köra ganska renodlat. Makita på 18V och Bosch på 12V har det blivit för mig. Ibland ångrar jag att jag inte gick all in på Bosch då de har en "öppen" batteristandard som delas med fler tillverkare, om än övriga är mer nischade tillverkare än Bosch så gillar jag idén och försöket.
[länk]

Edit: Nu sökte jag lite på det med Bosch, har de två standarder? En för gröna som delas med mer trädgårdsverktyg och en för blå mot mer professionella? Det var ju kasst ändå om det stämmer, antar de flesta här helst kör blå, men vill kunna använda samma till häcksax eller lövblåsen.
[länk] enbart gröna?
[länk] enbart blå?
Det kan ju finnas undantag men jag kör mina i både gröna och blå så länge de gröna funkar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.