Byggde för 11 år sen ett Hus med snickarglädje på veranda och balkong. Virket jag använde var av för dålig kvalité och har börjat ruttna på balkongräcket och måste göras om.
Då använde jag mig av borr och en sticksåg av bra modell. Jag tycker dock att resultaten inte blev så jämnt och symmetriskt som jag ville pga att det är svårt att få precision när man använder elsticksåg på fri hand.
Någon som har tips om bra verktyg för detta arbete och var man hittar bra virke.
Thord
Huset.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.

Åk till Norrland och handla virket :).

Norrland ar ju en bra bit av Sverige men lite långt för mig att åka för att hämta brädor. Någon som har koll på en bra handlare i Stockholmsområdet.

Ta med fuktmätare, kolla täta årsringarna, välj varje bräda individuellt. Välj bort lågprisbrädgårdar direkt. Slösa inte tid där.
Verktyg? Kanske handöverfräs med kopieringsfunktion. Min son lägger 80 % av tiden på att tillverka bra mallar/stödribbor/förlagor innan han tar fram fräsen på riktigt.

Tack för tipsen. Ska kolla det där med handöverfräs.:)

T Thofri01 skrev:
Tack för tipsen. Ska kolla det där med handöverfräs.:)
Mäktigt att göra det på fri hand med borr och såg! Jag har en CNC-maskin och har funderat på att göra snickarglädje med den, lite fusk kanske men det blir garanterat likadant varje gång i alla fall!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.