20 972 läst ·
89 svar
21k läst
89 svar
Verktyg som du blir GLAD av att använda!
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 295 inlägg
Idag blev jag glad av att använda Ansa slipplattan med slipnät istället för den gamla billiga (som gick sönder) och sandpapper. Vilken skillnad!
Medlem
· Västra götaland
· 16 inlägg
Imponeras varje gång jag använder min sänksåg från Festool, ren glädje. Samt Hultafors talmeter! den är guld!
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 579 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 579 inlägg
Permanent eller väldigt snabb att ta i bruk. Avsluta passet med att skärpa alla verktyg som använts. Det har också fördelen med sig att spån och damm (som binder fukt) lätt avlägsnas, lägg till lite olja och verktygen rostar inte lika lätt.Daniel_N skrev:
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 579 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 579 inlägg
Jag skulle kunna säga en mer än hundra år gammal hyvel som räddade/löste ett problem igår men i stort sett varje handverktyg jag använder skulle vara svåra eller irriterande att använda utan hyvelbänken. Den är absolut det bästa verktyg jag har och den är verkligen en glädje att använda.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Jag gjorde ju iordning lite fälgar häromdagen. Och eftersom jag hade lånat ut den sladdade borr/skruvmaskinen så körde jag batteridrivet. Först så körde jag med 18v DeWalt då den har lite högre varvtal men gick igenom tre batterier på en halv fälg. Och eftersom jag även har lånat ut mutterknacken och laddaren till grannen som skulle plocka isär sin rikthyvel så hade jag ingen laddare lättillgänglig. Så jag plockade fram min gamla AEG och tre extra batterier för att se hur långt jag skulle komma med det. När andra fälgen var klar så har jag bara använt två batterier...
Då mitt favoritverktyg är utan tvekan min fina orange AEG!
Då mitt favoritverktyg är utan tvekan min fina orange AEG!
Jag har många trevliga verktyg, men i dag blev jag extra glad. Först tillverkade jag verktyget av två spik och en två meter lång spillbit. Sedan fick jag den stora glädjen av att använda "pooldräparn". Nu ska äntligen både poolhärket och altanmonstret väck! 100 kvm stor och två meter hög altanlåda med inbyggd pool har inget på en mer än 200 år gammal husfasad att göra!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja.. Alltså.. den levererar lite dåligt med kräm (säkert 10% mindre, kanske 20%) och den kan uppföra sig lite svajigt vid högre uttag under lång tid, samt att man verkligen behöver köra den på 16A om man kör automatsäkring..Dan_Johansson skrev:
Inte någon vidare bra pinnsvets (SVÅRTÄND), men den funkar..
Plasmaskäraren funkar kanon upp till 3mm, har inte använt den något vidare över den tjockleken..
Har använt många olika tigsvetsar (både privat och inom produktion) alltifrån lågbudget till riktiga monster, och jag måste säga att jag är riktigt imponerad av denna.. framförallt till att svetsa aluminium med och särskilt i jämförelse med andra maskiner upp till iaf femdubbelt vad det gäller pris..
Ska man bara ha en DC TIG skulle jag nog rekommendera att satsa på en begagnad kemppi 220 mastertig istället, den är betydligt jämnare i karaktären vid högre uttag och framförallt så levererar den inställt värde, men den är ju å andra sidan en trefas-maskin så det borde man definitivt kunna räkna med..
Har svetsat mycket med parweld, fronius och esab caddy som också är enfas-maskiner och då måste jag säga att det nog bara var fronius som var bättre, men då pratar vi en helt annan maskin (vattenkyld och betydligt färre inställningsmöjligheter) och dessutom en (för mig som privatperson) alldeles för hög prissättning..
Kan inte annat än rekommendera denna maskin, såvida du inte har hundra tusen att lägga för då finns det betydligt bättre maskiner att köpa
Jag har ett femtio år gammalt spett jag tycker mycket om. Fungerar jämt och har aldrig gått sönder eller svikit mig i de arbeten vi gjort tillsammans.
Min nya Oregon motorsåg är annars mitt favoritverktyg just nu. En billig och bra maskin. Lättkörd. Blir glad när jag får dra på mig huggarbyxorna och stövlarna och ge mig ut och såga ved.
Min nya Oregon motorsåg är annars mitt favoritverktyg just nu. En billig och bra maskin. Lättkörd. Blir glad när jag får dra på mig huggarbyxorna och stövlarna och ge mig ut och såga ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Tack för inputen! Jag har en ok DC-TIG redan, men när (om?) den lämnar in så måste man ju fundera på om man ska uppgradera till en ny motsvarande DC, eller ta steget upp till AC/DC...Violina skrev:
Ja.. Alltså.. den levererar lite dåligt med kräm (säkert 10% mindre, kanske 20%) och den kan uppföra sig lite svajigt vid högre uttag under lång tid, samt att man verkligen behöver köra den på 16A om man kör automatsäkring..
Inte någon vidare bra pinnsvets (SVÅRTÄND), men den funkar..
Plasmaskäraren funkar kanon upp till 3mm, har inte använt den något vidare över den tjockleken..
Har använt många olika tigsvetsar (både privat och inom produktion) alltifrån lågbudget till riktiga monster, och jag måste säga att jag är riktigt imponerad av denna.. framförallt till att svetsa aluminium med och särskilt i jämförelse med andra maskiner upp till iaf femdubbelt vad det gäller pris..
Ska man bara ha en DC TIG skulle jag nog rekommendera att satsa på en begagnad kemppi 220 mastertig istället, den är betydligt jämnare i karaktären vid högre uttag och framförallt så levererar den inställt värde, men den är ju å andra sidan en trefas-maskin så det borde man definitivt kunna räkna med..
Har svetsat mycket med parweld, fronius och esab caddy som också är enfas-maskiner och då måste jag säga att det nog bara var fronius som var bättre, men då pratar vi en helt annan maskin (vattenkyld och betydligt färre inställningsmöjligheter) och dessutom en (för mig som privatperson) alldeles för hög prissättning..
Kan inte annat än rekommendera denna maskin, såvida du inte har hundra tusen att lägga för då finns det betydligt bättre maskiner att köpa![]()
Hilti SD5000 skruvautomat (sladdmaskin) med tillhörande SMD-57 bandskruvmatare när det ska till att skruvas gips och osb-skivor. En fröjd att köra med.
Makita handcirkelsåg DSS610Z kompakt och lättmanövrerad, tuggar i sig det mesta man kastar åt den.
Makita handcirkelsåg DSS610Z kompakt och lättmanövrerad, tuggar i sig det mesta man kastar åt den.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Norweld 182, en Lincolntillverkad sak, troligen från 80-talet nån gång... Tung, 3-fas, och enbart 180 A, men funkar ju utmärkt för stål och rostfritt...Violina skrev:
Edit: köpte den mest av känslomässiga skäl, det var en likadan jag lärde mig svetsa på för mer än 25 år sen...