Blir glad varje gång jag tar fram denna!
Den är tung, stadig och stabil, men även smidig, vid tex upp & ner kapning

• En robust Panasonic sticksåg av modell EY4541 på en vit bakgrund, använd för precisionskapning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Trunk skrev:
Nja mjo, njä.

För mina användningsområden är det inte så viktigt och jag skulle inte sakna funktionen om jag inte hade den. Jag brukar, likt du beskriver, lite snabbt dra den till rätt läge och låsa den där.

Jag har haft situationer när fininställningen varit till nytta men i ärlighetens namn hade det nog gått lita bra att använda den vanliga funktionen om man bara tagit sig lite mer tid.

Skulle jag köpa en ny idag och priset bara skiljer någon femtiolapp hade jag nog valt modellen med finjusteringen men om skillnaden ligger runt hundra kronor så vettefan om det är värt det.
Noterar att den senaste inkarnationen av verktyget har en annan lösning för fininställning.
Kanske blir smidigare? Eftersom det ser ut som att det går att ignorera fininställningsskruven och köra den som en utan fininställning om man vill?
Så kan man köra den som en "vanlig" med en låsskruv till vardags och hålla på och finlira med två skruvar på söndagar :) risk dock att den lösa innerhylsan kan bli sladdrig så man tappar precision?
Priset 500 mot 330 så 170kr eller 50% mer för finjustering.

Varje gång man får ta fram sin Makita DTW1002Z och byta däck så blir jag glad och imponerad utav kraften i den. Med 1000nm så lossnar det mesta.
Hade tidigare en tryckluft-mutterdragare och det var lika jobbigt att släpa ut kompressor och slang samt koppla ihop allt. Och om man skulle hjälpa en äldre släkting att byta däck så var det fälgkorset som gällde.
Sen är det ju ingen nackdel att man har övriga verktyg i samma Makita 18V-serie.

Fadai
Använd Bosch Uneo borr/skruvdragare på ett slitet fodral ligger på ett trägolv.
Skapa konto
Den här har hängt med i många år och gör mitt liv lättare. Älskar den!

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
R RickardAnso skrev:
Noterar att den senaste inkarnationen av verktyget har en annan lösning för fininställning.
[länk]
Kanske blir smidigare? Eftersom det ser ut som att det går att ignorera fininställningsskruven och köra den som en utan fininställning om man vill?
Så kan man köra den som en "vanlig" med en låsskruv till vardags och hålla på och finlira med två skruvar på söndagar :) risk dock att den lösa innerhylsan kan bli sladdrig så man tappar precision?
Priset 500 mot 330 så 170kr eller 50% mer för finjustering.
Där ser man, det verkar som en lite smidigare lösning. Men det jag tycker verkar bäst med den versionen är att ”pinnen” inte är centrerad på skivan vilket gör att man kan använda en större yta av skivan mot materialet om det tillåter. Jag har visserligen aldrig haft problem med att skivan är för liten på min modell men jag har haft tanken att den borde vara något större.

Även på min modell kan man låsa finjusteringsmöjligheten så att man helt kan ignorera finjusteringsmekanismen.

Om priset för finkustering är 170 kronor extra så hade jag utan tvekan hoppat över den funktionen. Vill minnas att jag betalade runt 300 kronor för min och nu när jag tittar runt lite så verkar det som att jag ska vara ganska nöjd med det priset, det kanske var på rea eller dyl. Jag köpte den från axminster.co.uk Tänk om man kunde ha en sådan fysisk butik i närheten.

Jag tycker överlag att det känns som att Sverige är ett lite tråkigt land när det kommer till finsnickeri, åtminstone om man vill ha andra material än furu och ek. Bor man utanför storstäderna är postorder ofta det enda valet. För att inte tala om priset, jag kollade lite på vad det skulle kosta att köpa valnötsfanerade skivor av plywood eller mdf. Låt oss säga att studentbudgeten snabbt gjorde att de projekten fick läggas på is.

Fairlane
Jag blir glad när jag kan använda detta gamla verktyg, vilket sker ganska ofta ändå.

Ett gammalt hörnverktyg med mätgraderingar för hantverk, märkt "SANDVIK OF SWEDEN 23".
Skapa konto

Måste ju ändå va migsvetsen , nästan så man saknar tiden man köpte dåliga bilar man va tvungen. Att laga med svetsen:cool::crysmile:

En hultafors huggyxa och en gränsfors klyvyxa som ligger på ett randigt tygunderlag.
Skapa konto

Hultafors huggyxa (nedre). Bara 500 kr på t.ex Jula. Ett sant nöje att använda till det allra mesta i skogen. Billig nog att verkligen bruka!

Ovanför en gränsfors klyvyxa, också mycket trevlig, men inte lika kul per krona.

• Gilla
hobbs
  • Laddar…
Jag blir glad när jag använder min Festool TS55, extra glad blir jag när jag får byta klinga till någon av de dyrare klingorna.
En annan maskin jag har är min Flex Supraflex SE14-125 där pirrar det till lite extra i belöningssystemet när den får jobba.
Sen är ju faktiskt kvasten det verktyg som jag gillar mest.

Redigerat:
  • Gilla
petrho
  • Laddar…
P
Jag blir glad av Dewalts 10,8v maskiner. Grymt fina i handen, och ngn gång var de tydligen billiga:crysmile: Rad med Dewalts 10,8v elverktyg uppradade på en hylla i en verkstad.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Maria T och 12 till
  • Laddar…
Putshyveln om den är vass och väl injusterad. Är den slö blir jag bara trött av att inse att jag måste ta fram skärpningsgrejerna. När de är framme brukar jag gå igenom alla hyvlarna. Då har man att göra en stund, sen blir det inte mycket kvar av inspirationen.

Tyckte länge att handhållen planslip inte var mycket att ha. Ägde bland annat en Biltemavariant med tung slipplatta. Maskinen skakade inte plattan. Köpte en blå Bosch excenterslip istället, var rätt nöjd med den. Handlade senare en fin begagnad Duri varmluftspistol med mattläggartillbehör av en verktygshandlare på bilmässa (ett mycket bra köp). Fick en beg Festool med utsliten slipplatta och spräckt påshållare nästan på köpet. Festoolen blev liggande något år innan jag köpte reservdelar. Nu används den väldigt mycket sedan ett antal år. Perfekt avvägd balans, avverkar bra, Suverän till finslipning. Till och med dammuppsamlaren fungerar hyfsat utan dammsugare. Använder bara originalpapper köpta i hundrapack från Rubart. Enda senare reparation är kolbyte.
Väldigt glad över Festoolen!
Använder knappt excenterslipen längre.

• Använd Festool excenterslipmaskin med slitage och dammpåse som ligger på ett arbetsbord.
    Skapa konto
  • Gilla
trojlee och 2 till
  • Laddar…
En person står framför en förteckning på "Institute of Philosophy" med texten "Why are you here?
Skapa konto

Svaret blir lite som denna bilden... :giggle: alla verktyg och inga verktyg. Men mest hyvlar :love::love:

Finns väldigt många verktyg som man är sjukt nöjd med att man köpt :) jag älskar min Bosch GLL3-80. Den kommer jag använda hela mitt liv känns det som. Sen min bordssåg från scheppac. Ruttet billig från Jula men fungerar väldigt fint till det jag har slängt på den under 5 år nu. Även handöverfräsen är ett kul verktyg. Det känns alltid lite mer proffsigt när man gjort någon skapelse och gjort lite faser eller avrundningar med den.

mattiasp mattiasp skrev:
Putshyveln om den är vass och väl injusterad. Är den slö blir jag bara trött av att inse att jag måste ta fram skärpningsgrejerna. När de är framme brukar jag gå igenom alla hyvlarna. Då har man att göra en stund, sen blir det inte mycket kvar av inspirationen.
Skaffa en permanent slipstation så att det går fort att bryna, lovar att allting blir mycket lättare och roligare då. Kasta något annat om du inte har plats:)

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.