8 191 läst ·
29 svar
8k läst
29 svar
Verktyg inför altanbygge
Sida 1 av 2
Äntligen en anledning att inhandla lite nya leksaker jag länge suktat efter 
Det första jag tänkt mig är en kap och gersåg men bord.
Bosch GCM 8 SJL för 3620:- kändes överkomligt, tror det är rätt såg för mig efter att läst runt på forumet.
Bosch GTA 3800 för 1870:-
En sänksåg har jag saknat många gånger och kommer säkert behöver längskapa någon bräda
Snubblade över ett paket med Makita SP6000 och Sticksågen 4351 för 564 inkl frakt, förvisso bara en skena men tror jag kommer inhandla en 3m ändå. Kändes rätt prisvärt? Har läst att många rekommenderar Festool på detta område men vill minnas att Makitan inte alls är dålig men det var en tid sedan jag forskade i ämnet sänksåg.
Då jag nu bara har ett fungerande 18V batteri till min skruvdragare, som dessutom visat tecken på att den börjar vara trött, (rasslade till när jag pressade med en platt 14mm träborr) tänkte jag först köpa 2 nya 3.0A men blir nog en helt nytt sett. Makita DDF480RMJ för 334$ inkl frakt såg trevlig ut med 2x4.0A batterier, DF459RFJ som är något mindre och inte lika kraftig lockade inte lika mycket, marginellt billigare och bara 3.0A batterier.
Verkar val av maskiner vettig och ligger prisbilden rätt? Har snokat runt ikväll men dom källor jag känner till. Totalt 14030:- klarade målet på 15k men med en 3m skena skiter det sig som vanligt
Det första jag tänkt mig är en kap och gersåg men bord.
Bosch GCM 8 SJL för 3620:- kändes överkomligt, tror det är rätt såg för mig efter att läst runt på forumet.
Bosch GTA 3800 för 1870:-
En sänksåg har jag saknat många gånger och kommer säkert behöver längskapa någon bräda
Snubblade över ett paket med Makita SP6000 och Sticksågen 4351 för 564 inkl frakt, förvisso bara en skena men tror jag kommer inhandla en 3m ändå. Kändes rätt prisvärt? Har läst att många rekommenderar Festool på detta område men vill minnas att Makitan inte alls är dålig men det var en tid sedan jag forskade i ämnet sänksåg.
Då jag nu bara har ett fungerande 18V batteri till min skruvdragare, som dessutom visat tecken på att den börjar vara trött, (rasslade till när jag pressade med en platt 14mm träborr) tänkte jag först köpa 2 nya 3.0A men blir nog en helt nytt sett. Makita DDF480RMJ för 334$ inkl frakt såg trevlig ut med 2x4.0A batterier, DF459RFJ som är något mindre och inte lika kraftig lockade inte lika mycket, marginellt billigare och bara 3.0A batterier.
Verkar val av maskiner vettig och ligger prisbilden rätt? Har snokat runt ikväll men dom källor jag känner till. Totalt 14030:- klarade målet på 15k men med en 3m skena skiter det sig som vanligt
Toolab och Lindarn har paket för 5590:-, vilket är typ samma som du redan hittat, ev kanske du sparar nån krona på frakten genom att handla både såg och stativ från samma ställe.
Har för mig de brukar gå att paketet för 5000:- + frakt.
Har för mig de brukar gå att paketet för 5000:- + frakt.
Du bränner ju pengarna på helt fel grejer. Istället för 15 k kr maskiner köp bra trall istället, typ ek är ju nice.Segge skrev:
Om du nu redan har budgeterat för ek trall eller något annat trevligt är det helt fel maskiner. Du bygger altan lika snabbt med en kap-ger för 1500 kr, och om skruvdragaren kostar 1000 kr.
Det du ska lägga pengarna på är ju så klart en skruvautomat.
Om jag förstått TS rätt så var ju inte riktigt frågan vilka verktyg som verkligen behövs till att bygga en altan. Utan vilka verktyg kan jag köpa med förevändningen att en altan ska byggas.ribbones skrev:
Dock har jag faktiskt några gång använt just sänksågen till altanbygget. Även om det säkert gått minst lika bra med en cirkel från biltema och en rak 2x4" som mothåll. Men hur skoj hade det varit
Om du nu faktiskt har för avsikt att klyva trallbrädor med sänksågen så hade iaf jag hellre gått på festoolen. Den har klyvkniv, vilket är något makita valt bort. Använder man sågen till mdf och plywood kanske det inte spelar så stor roll, men i riktigt virke, med mer inbyggda spänningar hade jag känt mig tryggare med.
Jag har en makita sänksåg, och den är bra, visst är den det, men just avsaknaden av klyvkniv retar mig och en festool står på önskelistan.
Jag kör oftast skivmaterial med den, men vid ett tillfälle när jag klöv en bänkskiva i helstav fick jag några otäcka nyp trots en helt ny klyvklinga av bra sort.
En klyvklinga är för övrigt något du bör investera i oavsett vilket märke på såg du väljer om du med någon framgång vill lyckas klyva dina trallbrädor.
Jag har en makita sänksåg, och den är bra, visst är den det, men just avsaknaden av klyvkniv retar mig och en festool står på önskelistan.
Jag kör oftast skivmaterial med den, men vid ett tillfälle när jag klöv en bänkskiva i helstav fick jag några otäcka nyp trots en helt ny klyvklinga av bra sort.
En klyvklinga är för övrigt något du bör investera i oavsett vilket märke på såg du väljer om du med någon framgång vill lyckas klyva dina trallbrädor.
Precis! Nog får jag ihop den med dom grejer jag nu har men blir så mycket roligare med bra verktyg. Byggde för några veckor sedan ett lektorn åt barnen, använde svärfars slitna/tröga dewalt kap/gersåg utan bord. Visst, det gick att stå i brädhögen och kapa men hur kul var detpiglet skrev:Om jag förstått TS rätt så var ju inte riktigt frågan vilka verktyg som verkligen behövs till att bygga en altan. Utan vilka verktyg kan jag köpa med förevändningen att en altan ska byggas.![]()
Dock har jag faktiskt några gång använt just sänksågen till altanbygget. Även om det säkert gått minst lika bra med en cirkel från biltema och en rak 2x4" som mothåll. Men hur skoj hade det varit![]()
Ajdå, klyvkniven behövs ändå. Och jag som nästan bestämt mig för SP6000 då det blev riktigt bra pris på sticksågen. Hade varit kul att testa en bättre limp-sticksåg, har bara kört "no-name" handväskor.pyro skrev:Om du nu faktiskt har för avsikt att klyva trallbrädor med sänksågen så hade iaf jag hellre gått på festoolen. Den har klyvkniv, vilket är något makita valt bort. Använder man sågen till mdf och plywood kanske det inte spelar så stor roll, men i riktigt virke, med mer inbyggda spänningar hade jag känt mig tryggare med.
Förhoppningen är ju att den inte ska behövas, men när den gör det vill man inte vara utan den. I mitt fall blev det bara lite fula märken på trät som gick att kapa bort sen, men har man otur kan det sluta sämre. Jag menar mest att jag tycker det är ett dumt val av makita och har man möjlighet att välja en med kniv istället så skulle iaf jag väga in det som en faktor.
Vill bara säga
på valet av verktygen! Jag har i princip samma uppsättning (Och en massa till) men riktigt bra maskiner.
- Skrotat mina två festool skruvdragare till fördel för Makita 18V
- Älskar min gamla GCM8 med GTA 3700, bra bord, smidig såg.
- Sticksåg med limpa så anser jag att Makitas är likvärdig Festools PS300 (Är inne på min 2'a PS300 nu)
- Sänksåg - Makitan är prisvärd men klyvkniven kan vara ett problem, tar man det med ro och verkligen håller i grejerna så torde det gå bra med en skena men olyckan kan vara framme när som helst. Använder alltid sänksågen på altanbyggen då jag fotas väljer att tralla på för att sedan kapa av trallen - Samma med räcken och annat smått och gott.
Dessutom verktyg som håller! Citerar min gamle far "Ska du göra ett bra jobb så måste du ha bra grejer!"
- Skrotat mina två festool skruvdragare till fördel för Makita 18V
- Älskar min gamla GCM8 med GTA 3700, bra bord, smidig såg.
- Sticksåg med limpa så anser jag att Makitas är likvärdig Festools PS300 (Är inne på min 2'a PS300 nu)
- Sänksåg - Makitan är prisvärd men klyvkniven kan vara ett problem, tar man det med ro och verkligen håller i grejerna så torde det gå bra med en skena men olyckan kan vara framme när som helst. Använder alltid sänksågen på altanbyggen då jag fotas väljer att tralla på för att sedan kapa av trallen - Samma med räcken och annat smått och gott.
Dessutom verktyg som håller! Citerar min gamle far "Ska du göra ett bra jobb så måste du ha bra grejer!"
Det är väl inte allmänt vedertaget, men jag är ganska nöjd att jag hade en slipmus inkopplad vid kap/gersågen.
Jag slipade kanterna på alla snitt jag gjorde så att skarvarna blev sköna att gå på där virket torkat lite olika.
Säkert inte nödvändigt, men letar man efter anledningar att köpa verktyg, så...
Jag såg förresten i ögonvrån sist jag var där att k-rauta hade dewalt dw770 (777?) inkl stativ för strax över 3000, en såg som jag själv är mycket nöjd med(kanske för att jag inte testat gcm8sjl?).
Jag slipade kanterna på alla snitt jag gjorde så att skarvarna blev sköna att gå på där virket torkat lite olika.
Säkert inte nödvändigt, men letar man efter anledningar att köpa verktyg, så...
Jag såg förresten i ögonvrån sist jag var där att k-rauta hade dewalt dw770 (777?) inkl stativ för strax över 3000, en såg som jag själv är mycket nöjd med(kanske för att jag inte testat gcm8sjl?).
Jag såg förresten i ögonvrån sist jag var där att k-rauta hade dewalt dw770 (777?) inkl stativ för strax över 3000, en såg som jag själv är mycket nöjd med(kanske för att jag inte testat gcm8sjl?).[/QUOTE]
Samma maskin, tror de skiljer 100 w på motorn mellan 770 o 777, dock en gedigen o bra såg
Samma maskin, tror de skiljer 100 w på motorn mellan 770 o 777, dock en gedigen o bra såg