8 191 läst ·
29 svar
8k läst
29 svar
Verktyg inför altanbygge
Jag har gått i samma funderingar som TS. Jag behöver något med styrka och därför funderar jag på en 18V borrskruvdragare av något slag, jag har lite snöat in mig på en blå Makita. Läser mycket bra om just dom, samt att jag läste dom har delar som t.ex. kugghjul i metall och inte plast (läste det nånstans på byggahus).
Kom dock på ett Makita dubbelkitt med 10.8v skrudragare och borrskruvdragare för 169 euros i en lokal affär, ser ganska lockande ut men frågan är om det är värt det att satsa på 10.8V när jag har en billig lidl parkside skruvdragare som just och just orkar med det mesta, men det är på gränsen. Den är endast 3.6V, fast det är ett li-ion batteri.
De där 10.8v versionerna kändes mycket starkare och gedignare och inte förvånande med tanke på voltskillnaden. Jag börjar undra ifall kanske dom kunde möjligen räcka till det jag behöver dom till (montera altan, skruvas i trä och tegelväggar då jag ska montera dörrramar i WC/bastu)?
Eller borde jag satsa på en riktig 18 voltare och kombinera den med min Lidl dragare så det inte blir lite tårta på tårta? Jag har börjat med hobbysnickeri också och då känns det som de där mindre 10.8v versionerna kan komma att passa bättre i vardagen.
Detta var kittet i den lokala affären:
http://www.toolstop.co.uk/makita-lct204-10.8v-li-ion-2-piece-cordless-kit-2-x-1.3ah-batteries-p13929
Denna tror jag jag skulle välja om jag gick för en 18v istället:
http://www.screwfix.com/p/makita-dh...dless-combi-drill-w-101pc-accessory-kit/20547
Det är min budget ungefär, har inte råd med 4000:- som många av 18v modellerna kostar.
Kom dock på ett Makita dubbelkitt med 10.8v skrudragare och borrskruvdragare för 169 euros i en lokal affär, ser ganska lockande ut men frågan är om det är värt det att satsa på 10.8V när jag har en billig lidl parkside skruvdragare som just och just orkar med det mesta, men det är på gränsen. Den är endast 3.6V, fast det är ett li-ion batteri.
De där 10.8v versionerna kändes mycket starkare och gedignare och inte förvånande med tanke på voltskillnaden. Jag börjar undra ifall kanske dom kunde möjligen räcka till det jag behöver dom till (montera altan, skruvas i trä och tegelväggar då jag ska montera dörrramar i WC/bastu)?
Eller borde jag satsa på en riktig 18 voltare och kombinera den med min Lidl dragare så det inte blir lite tårta på tårta? Jag har börjat med hobbysnickeri också och då känns det som de där mindre 10.8v versionerna kan komma att passa bättre i vardagen.
Detta var kittet i den lokala affären:
http://www.toolstop.co.uk/makita-lct204-10.8v-li-ion-2-piece-cordless-kit-2-x-1.3ah-batteries-p13929
Denna tror jag jag skulle välja om jag gick för en 18v istället:
http://www.screwfix.com/p/makita-dh...dless-combi-drill-w-101pc-accessory-kit/20547
Det är min budget ungefär, har inte råd med 4000:- som många av 18v modellerna kostar.
Redigerat:
Har själv kikat lite på 10.8V men inte inhandlat något än, mest kikat på Bosch då dom har ett brett utbud av maskiner. Hade tänkt det som komplement till 18 voltarna, förmodligen ha alla 18V grejerna i garaget och 10.8 i huset för mindre arbeten. Byggde som jag skrev tidigare ett lektorn till ungarna för några veckor sedan, och där tror jag 10.8V hade blivit i klenaste laget, inte ens min 18V borrskruvdragare orkade dra allt, slagskruvdragaren fixade det men det lät så illa så jag efterdrog för hand istället. Anledningen till att jag gick på makita 18V var deras utbud, vill man ha olika sågar, trädgårdsredskap osv så finns det lite att välja bland.
Kanske 18v är bättre då, hittade ett kit med 18v modeller som kunde vara intressant.
http://www.screwfix.com/p/makita-dl...d=243673#product_additional_details_container
http://www.screwfix.com/p/makita-dl...d=243673#product_additional_details_container
Nu har jag nog bestämt mig för maskinerna, velar lite på sänksågen men lutar mot makitan när jag hittade det där paketet.
MEN, då behöver jag ju blad och klingor. Vad är passande att börja med för sågklingor till kap/gersågen samt sänksågen. Sänksågen har jag fått råd om en klyvklinga, men det är inte bara att den ska ha få tänder, typ 18st, utan den är typen av klinga också? Verkar ju finnas hur mycket klingor som helst och olika märken/kvalité, vad ska man satsa på? Känner mig helt vilsen.
Blad till sticksågen, är det bara leta upp ett sett med lite olika och köra på?
Köper någon bits och borrsats också, min nuvarande bitssats går på övertid, och borrsatsen med bitsfäste jag köpte på jula var ju rena skämtet. Tog för givet att en ny borr är rak oavsett prisklass men så är det tydligen inte. Tar gärna emot tips på vilka satser som är värda att köpa, Wera Impaktor 50 mm verkar populär så en sån blir det, men behöver nog även en större sats så man har bits för alla tillfällen.
MEN, då behöver jag ju blad och klingor. Vad är passande att börja med för sågklingor till kap/gersågen samt sänksågen. Sänksågen har jag fått råd om en klyvklinga, men det är inte bara att den ska ha få tänder, typ 18st, utan den är typen av klinga också? Verkar ju finnas hur mycket klingor som helst och olika märken/kvalité, vad ska man satsa på? Känner mig helt vilsen.
Köper någon bits och borrsats också, min nuvarande bitssats går på övertid, och borrsatsen med bitsfäste jag köpte på jula var ju rena skämtet. Tog för givet att en ny borr är rak oavsett prisklass men så är det tydligen inte. Tar gärna emot tips på vilka satser som är värda att köpa, Wera Impaktor 50 mm verkar populär så en sån blir det, men behöver nog även en större sats så man har bits för alla tillfällen.
Produkter som diskuteras: "bitssats"
Bitssats 19 delar FAST
Ett urval av bits
425 kr inkl moms
Läs mer
Jag skulle tro att kapen levereras med en helt OK klinga, så där hade jag bara kört på inledningsvis. Kanske satsa på en finare länge fram om det blir mer finlir eller om du tänker såga aluminium. Tänk då bara på att en kapsågsklinga ska ha negativ tandvinkel för bästa säkerhet.Segge skrev:Nu har jag nog bestämt mig för maskinerna, velar lite på sänksågen men lutar mot makitan när jag hittade det där paketet.
Till sänksågen är festools 12-tandade panther-klinga ett alternativ. Det är en riktigt bra klinga. Dock är den 5 mm mindre i diameter än makitas orginalklinga så höjdskalan stämmer inte riktigt. Jag tycker dock skalan känns lite grov ändå så jag brukar mäta hur mycket klingan faktiskt går ner ändå, iaf om djupet är viktigt.
Sticksågsblad tycker jag boschs är bra. Jag köpte ett set med några blandade sorter som går till det mesta och har sen kompletterat eget behov. Även här finns det hur mycket som helst att välja på.
Impactor är bra, men de bör stanna i slagskruvdragaren. De är lite mjukare i stålet för att kunna flexa lite i slagen och därför överleva längre. Det här gör dock att de blir lite lättare att dra av om kraften är konstant som i en vanlig skruvdragare. Jag har med min vanliga 18V skruvdragare lyckats dra av två stycken T25 impactor bits. De enda andra bits jag någonsin lyckats döda på de sättet är billiga bits i ett stort set från biltema. Så ska du ha till den vanliga dragaren rekommenderat jag istället weras andra serier, av vilka deras diamond bitorsion (tror jag de heter) nog är de som räknas som starkast. Jag tycker dessa är bra, men alla bits slits ut för ellet senare.
Ja gillar www.toolab.se bra service och snabba leveranser
Nu har jag velat färdig, får bli klyvkniven som avgör därmed blev det ingen stickståg denna gång.
Men blir inte riktigt klok på festools modellbeteckningar.
Skillnaden mellan TS 55 RQ-Plus och TS 55 REBQ-Plus är klingan, W28 och REBQ har W48. -FS då verkar det följa med skena.
Bästa pris jag hittat, förutom en hög med ebay handlare som inte skickar till Sverige är http://www.aw-tools.de/Festool-561579-Tauchsaege-TS-55-RQ-Plus
Festool 561579 Tauchsäge TS 55 RQ-Plus - 328
Festool 491498 Führungsschiene FS 1400/2 - 2x73,5
Festool 482107 Verbindungsstück FSV - 10,3
Festool 489570 Schraubzwinge Ganzstahl FSZ 120mm (2Stück) - 21,8
Festool 496301 Panther-Sägeblatt 160x2,2x20 PW12 - 25
Festool 491952 Feinzahn-Sägeblatt 160x2,2x20 W48 - 27
Total 559 = 5200 SEK
Något mer som är bra att ha till sänksågen? Splitterskydd, siktskydd och systainer verkar följa med. Tar nog förmodligen en Makita DDF 480, och Makita P-44046 bits och borrset, blev sugen på ett hålsågsset också men vet inte hur prisvärt det är.
Tänkte få iväg beställningen i helgen så det skickas i början på veckan. Borde anlända lagom till bygget startar då.
Skillnaden mellan TS 55 RQ-Plus och TS 55 REBQ-Plus är klingan, W28 och REBQ har W48. -FS då verkar det följa med skena.
Bästa pris jag hittat, förutom en hög med ebay handlare som inte skickar till Sverige är http://www.aw-tools.de/Festool-561579-Tauchsaege-TS-55-RQ-Plus
Total 559 = 5200 SEK
Något mer som är bra att ha till sänksågen? Splitterskydd, siktskydd och systainer verkar följa med. Tar nog förmodligen en Makita DDF 480, och Makita P-44046 bits och borrset, blev sugen på ett hålsågsset också men vet inte hur prisvärt det är.
Tänkte få iväg beställningen i helgen så det skickas i början på veckan. Borde anlända lagom till bygget startar då.
Köpte GCM8SJL + GTA3800 inför mitt altanbygge. Sågen är jag nöjd med med två undantag:
* mjukstarten gör att sågen låter som den är riktigt ordentligt dålig i magen.
* klingskyddet hakar gärna upp sig vid kapning av grövre ämnen med vinkel i vertikalplanet (vad heter det egentligen?). Det sitter bara rulle på ena sidan av skyddet, hade det varit en rulle på var sida så tror jag det funkat betydligt bättre. Funderar på att pimpa min såg där....
* Utan dammsugare inkopplad så beckar lasern ihop
Orginalklingan duger gott för att kapa trall. :up:
GTA3800 tycker jag är är lite dåligt genomtänkt. Låsvreden/rattarna sitter så tight att inte ens mina kontorsfingrar nåt in att vrida dem i vissa lägen. Rullarna har också en jäkla förmåga att sitta lösa (och är svåra att skruva åt hårt med de små plastvreden...) Men det är stabilt och fint i övrigt.
* mjukstarten gör att sågen låter som den är riktigt ordentligt dålig i magen.
* klingskyddet hakar gärna upp sig vid kapning av grövre ämnen med vinkel i vertikalplanet (vad heter det egentligen?). Det sitter bara rulle på ena sidan av skyddet, hade det varit en rulle på var sida så tror jag det funkat betydligt bättre. Funderar på att pimpa min såg där....
* Utan dammsugare inkopplad så beckar lasern ihop
Orginalklingan duger gott för att kapa trall. :up:
GTA3800 tycker jag är är lite dåligt genomtänkt. Låsvreden/rattarna sitter så tight att inte ens mina kontorsfingrar nåt in att vrida dem i vissa lägen. Rullarna har också en jäkla förmåga att sitta lösa (och är svåra att skruva åt hårt med de små plastvreden...) Men det är stabilt och fint i övrigt.
Redigerat:
RQ saknar motorbroms och elektronisk varvtalsreglering.Segge skrev:Nu har jag velat färdig, får bli klyvkniven som avgör därmed blev det ingen stickståg denna gång.
Bästa pris jag hittat, förutom en hög med ebay handlare som inte skickar till Sverige är [länk]
Total 559 = 5200 SEK
E= Elektronisk varvtalsreglering
B= Motorbroms
Q= PlugIt kabel
Borde väl gå att hitta REBQ + 2skenor i paket, har funnits iaf.
Skarvstycke för skenorna vill du ha två stycken. Vill minnas att det säljs i enpack, men det går att sätta två i skenorna och det vill man göra.Segge skrev:Nu har jag velat färdig, får bli klyvkniven som avgör därmed blev det ingen stickståg denna gång.
Bästa pris jag hittat, förutom en hög med ebay handlare som inte skickar till Sverige är [länk]
Total 559 = 5200 SEK
Köper du den dyrare sågen (REBQ) ingår det en 48 tandad klinga så då behöver du inte köpa den lös. Det är den kombinationen jag hade gått på.
Jag tycker man klarar sig bra med 48-tandaren och klyvklingan, så jag tror inte du behöver någon annan. (Fast med det priset på den klingan borde man nästan köpa en extra för att det kan vara bra att ha)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden