Så..

Jag är på jakt, efter ett verktyg för håltagning i MDF.

Det är en installation som redan är, så det går inte att sätta mallar osv.
Det skall även gå fort, så helst inte plugga igen hålet, för att sedan köra med en större hålsåg.

Det är som sagt en MDF, storlek 17 på hålen nu, skall upp till 22mm.

Det är _många_ hål, och det skall helst gå att sätta i en vanlig skruvdragare.

Tycker jag har letat som en tok men hittar inget bra.

ullberg
Två hålsågar (av typen man gängar ihop) monterade i varandra? kanske är de 5 mm skillnad för liten för att de ska gå att montera i varandra men kunde vara värt ett försök...

Om inte det funkar skulle jag övervägt en plywood med färdigt 22 hål för att styra, du skriver att mallar inte funkar men en välformad bit plyfa som hålls med handkraft kanske kan gå att hålla på plats?

/U

Stegborr? Går ju avsluta med ett annat borr om det är viktigt att hålet har samma dimension hela vägen.

Edit:
Jag menade alltså en sån här. Som dessutom råkar vara 22 mm, snabbare än så lär du inte kunna ta upp hålen :)

Redigerat:
S
Det brukar funkar bra att spänna eller klämma en bit som ullberg skriver som styr borret. Kör inte hålsåg utan använt ett borr med skär.

Strip Strip skrev:
Stegborr? Går ju avsluta med ett annat borr om det är viktigt att hålet har samma dimension hela vägen.

Edit:
Jag menade alltså en sån här. Som dessutom råkar vara 22 mm, snabbare än så lär du inte kunna ta upp hålen :)

Det där tänkte jag inte på, kör ju med såna hela tiden i garaget, hur kunde jag ha missat dem? :)

Jag skulle ha tillverkat en rund plastbit D=17, tjocklek lite mer än djupet på 22 mm hålsågen. Denna plastbit har ett hål i mitten och sitter fast på centrumborren. Den åker in i det begintliga hålet och styr så att hålsågen tar.

För att hindra att plastbiten åker in i hålet kan man göra en kant på 19mm så den stannar på rätt sida av mdfen.
Kräver ju dock en svarv men skulle fungera utmärkt :)

Jckssn Jckssn skrev:
Kräver ju dock en svarv
Eller så tar man en plastskiva eller träskiva och borrar med en mindre hålsåg så att innerbiten blir just 17 mm.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.