hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Behöver mäta tjockleken på en yttervägg utan att ta sönder nåt, kommer bara åt via fönstret. Vill helst mäta med nån form av nån enkel krumpassare el liknande lösning se bild:
Man flyttar "gripklorna" utmed den högra svarta "stången" och genom att mäta X' när man griper om väggen kan man räkna ut X eftersom man vet verktygets mått.
Är det någon som sett eller byggt nåt sånt verktyg? En fundering jag har är hur man skulle få den tillräckligt stabil för en noggrannhet på nån cm när?
Man flyttar "gripklorna" utmed den högra svarta "stången" och genom att mäta X' när man griper om väggen kan man räkna ut X eftersom man vet verktygets mått.
Är det någon som sett eller byggt nåt sånt verktyg? En fundering jag har är hur man skulle få den tillräckligt stabil för en noggrannhet på nån cm när?
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Kanske inte så krånglig, men
Nu gick det väldigt fort i Sketchup (och jag är inte så hemma i det heller) men jag hoppas du förstår min tanke. Skulle gjort den i plywood
Om man gör en tight passning i hålet så ska den nog inte slå på så värst mycket
Annars kan man ju skala upp och tillverka en Double ended caliper i plywood.
Nu gick det väldigt fort i Sketchup (och jag är inte så hemma i det heller) men jag hoppas du förstår min tanke. Skulle gjort den i plywood
Om man gör en tight passning i hålet så ska den nog inte slå på så värst mycket
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Annars kan man ju skala upp och tillverka en Double ended caliper i plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade nog gjort ett U med två parallella raka bitar skruvade på en liten skiva. Sen mäta båda sidorna. Är det fler än en gång hade jag satt på en bit på ena änden av U:et så jag bara behövde mäta ena sidan. Ungefär som beskrivet ovan fast utan rörliga delar som ökar osäkerhetsfaktorer. Borde inte vara några problem att uppnå +_ 2 mm.
Klicka här för att svara