8 818 läst ·
18 svar
9k läst
18 svar
Verktyg för att markera vinkel?
Tänk på att momentet blir rätt stort, så om du inte drar åt REJÄLT så är risken stor att vinkeln ändras när du bär omkring på den. En förflyttning på enstaka mm kan innebära rejält felkapad skiva..jonmo skrev:Detta är ett av de tips jag funnit mest användbart i mitt (förvisso relativt begränsade) liv som hobbysnickare. Jag syftar alltså på tipset att inte mäta om man verkligen inte behöver. Att sätta upp en jigg för repeterbara snitt på bords- eller kapsågen har exempelvis många gånger visat sig mycket bättre än att försöka måtta. En stor smygvinkel låter ju som den rätta vägen att gå i detta fall.
Klippet från hultafors om gipsvinkeln förklarar lite bättre hur man använder vinkelskalan. http://www.youtube.com/watch?v=p7P3EgwDdr8
Dessutom kan man markera ut den vinkel man vill ha själv PÅ skalan..
Man kan dessutom tekniskt sett använda den som en stor smygvinkel, men då är risken större för det jag beskrev ovan eftersom den inte kuggar i..
Helt rätt, men problemet kan mildras med enkla medel genom att klistra en bit sandpapper på ena "armen" (inuti "leden" så att det blir större friktion och därmed mindre risk för ofrivillig vridning).barrmarr skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden