Som djurbonde, så jobbar jag en hel del med stängsel. "Ingen" gör nya taggtrådsstängsel, men att hitta gammal taggtråd här, där det varit betesmark en gång i världen är vanligt.

Taggtråden samlar vi upp rullar ihop och kapar för att göra den hanterlig. Det som inte fungerar att ta med direkt, lägger vi på ett "bra ställe", t.ex. stenröse, och hämtar senare. Stället märker vi med ett skogsband (papper) i närliggande buske eller träd.

Sidavbitare, najtänger m.m. i all ära, men rostig, och trasslig, ståltråd gör man sig väldigt lätt illa på om man inte kan kapa med ett enkelt "snipp", och måste böja tråden fram- och tillbaka och ha sig.
Ovannämnda typer av tänger kanske funkar 5 gånger av 10, men de 5 övriga gångerna slutar det med böja och ha sig.

Vi har några sådana här (finns lite olika storlekar/utföranden):https://www.clasohlson.com/se/Kraft...MIovDCwea8hgMV6hCiAx3KDgo7EAQYByABEgIQW_D_BwE

Alltså Knipex kraftavbitare, ryms i fickan. Det enda som verkligen funkar.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K
S skogaliten skrev:
Som djurbonde, så jobbar jag en hel del med stängsel. "Ingen" gör nya taggtrådsstängsel, men att hitta gammal taggtråd här, där det varit betesmark en gång i världen är vanligt.

Taggtråden samlar vi upp rullar ihop och kapar för att göra den hanterlig. Det som inte fungerar att ta med direkt, lägger vi på ett "bra ställe", t.ex. stenröse, och hämtar senare. Stället märker vi med ett skogsband (papper) i närliggande buske eller träd.

Sidavbitare, najtänger m.m. i all ära, men rostig, och trasslig, ståltråd gör man sig väldigt lätt illa på om man inte kan kapa med ett enkelt "snipp", och måste böja tråden fram- och tillbaka och ha sig.
Ovannämnda typer av tänger kanske funkar 5 gånger av 10, men de 5 övriga gångerna slutar det med böja och ha sig.

Vi har några sådana här (finns lite olika storlekar/utföranden):[länk]

Alltså Knipex kraftavbitare, ryms i fickan. Det enda som verkligen funkar.
Det blev en sån!

På ett ställe här kom det upp ett helt nytt taggtrådsstängsel (delar en tidigare större hage i två dalar) ca 2020.
 
Magnus E K
Liten uppföljning är att jag nu insett att det finns olika typer av taggtråd. Den jag stötte på nu idag fungerade kanon att klippa i bitar med 20 cm knipextången, som att skära i smör nästan. Den i somras var tydligen betydligt grövre och/eller hårdare för även om jag fick jobbet gjort även då så fick jag ta i en hel del, med båda händerna på slutet när jag började bli trött. Håller tummarna att nästa omgång jag hittar är av den tunna sorten...
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Liten uppföljning är att jag nu insett att det finns olika typer av taggtråd. Den jag stötte på nu idag fungerade kanon att klippa i bitar med 20 cm knipextången, som att skära i smör nästan. Den i somras var tydligen betydligt grövre och/eller hårdare för även om jag fick jobbet gjort även då så fick jag ta i en hel del, med båda händerna på slutet när jag började bli trött. Håller tummarna att nästa omgång jag hittar är av den tunna sorten...
Är det den här tången du använder?

 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.