29 337 läst ·
40 svar
29k läst
40 svar
Verktyg att dra ur hundratals spik ur tunn masonite?
Vinkelslip kan vara snabbt och effektivt till sånt här, beakta dock brandrisken.
Annars kan det vara ett alternativ att sadla på i taket med lite läkt om du inte tycker ett par cm lägre takhöjd är ett problem.
Annars kan det vara ett alternativ att sadla på i taket med lite läkt om du inte tycker ett par cm lägre takhöjd är ett problem.
Jag har varit i din situation.
Classe har en liten "kofot" ca 25-30cm lång.
http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8873679159326.jpg
Använd den platta sidan som huggmejsel/stämjärn och hugg av spikarna under huvudet, endera går dom av, då tar du bort masoniten och slår in stumpen eller så börjar dom krypa ut, och då tar du dom med den andra änden.
Tålamodsprövande jobb dock
Classe har en liten "kofot" ca 25-30cm lång.
http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8873679159326.jpg
Använd den platta sidan som huggmejsel/stämjärn och hugg av spikarna under huvudet, endera går dom av, då tar du bort masoniten och slår in stumpen eller så börjar dom krypa ut, och då tar du dom med den andra änden.
Tålamodsprövande jobb dock
Produkter som diskuteras: "Spikutdragaren"
Spikutdragare
Spikutdragare är praktiska verktyg när det kommer till att ta bort spikar. De ger användaren ett starkt grepp och en tillräcklig hävstångseffekt för att göra uppgiften enkel. Vi har ett varierat utbud av spikutdragare för att passa alla
Läs mer
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Ah, missförstod "tunn skalle" men tunn är ju faktiskt tunn och inte hmm liten diameter. Nåja.RoTe skrev:Du hänger med på hur pappspik ser ut va? Gigantisk skalle och kort spik. Dessa går inte att slå igenom materialet det håller fast, totalt omöjligt! Att pilla bort masonitpappen runt varje spik är lika mycket jobb som att ta bort spiken.
Bästa tipset hittills tror jag. Går det inte med våld, använd mer våld! Planktaket är ju inte så noga med då det ska gipsas över.
Spikutdragare med glidhammare har jag tagit bort asfaboard som spikats med tusentals pappspikar med, samma problem där det bara smular och spiken sitter kvar med lite skräp under/runtomkring.
Testa, dom är grymma med papegojliknande "näbb" man lätt trycker ner i trät runt spiken. Men tennisarmen plågar mig fortfarande och du ska dessutom göra det upp i taket...
Jag tycker tigersågsvarianten låter bra! multiverktyg är ofta för långsamma tycker jag.
När jag rensar yttertak från pappspik brukar jag köra med en skyffel, går ganska lätt, de som man inte får med sig tar man och finlirar med kofot.
Men spiken kanske sitter hårdare i ditt innertak, så skyffeln kanske inte får med sig så många.
Men spiken kanske sitter hårdare i ditt innertak, så skyffeln kanske inte får med sig så många.
Hultafors bräckjärn 180 brukar vara väldigt bra för att dra ut vanliga pappspik. Styrkan ligger i att det är klös i även i "fel" ände, dvs den raka. Järnet är tunt och klösen får lätt fatt runt spik även om de bara sticker ut lite grann. Gissar att det skulle fungera utmärkt på dina mystika spik trots omgivande Masonite.
Bara för att poängtera skillnaden mellan Hultafors och budget om du går för den lösningen, så att du inte gör misstaget som jag verkar ha gjort då jag har båda ...
Dom ser relativt lika ut, Hultafors och Jula
Detta är spetsen ...
Dom ser relativt lika ut, Hultafors och Jula
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är spetsen ...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ett feltemabräckjärn som är 30cm och inte längre finns i sortimentet, men det har aldrig krånglat. Funkar perfekt till mindre brytjobb. Jag fick dock bläddra igenom alla i lådan innan jag hittade ett med hygglig finish. Sedan slipade jag spetsarna flytt bästa åtkomst. Man ska dock undvika de där märkliga kofötterna som är fulgjutna. Kan man inte slå in kofoten från sidan på de remsorna spikarna sitter i?
Har rivit ner masonit från taket i hela huset. Metoden har varit en kombination av bärsärk och finlir.
Bärsärk: Lossa en hörna med kofot (Använd en kvalitetsfot) och sedan går det att riva ner hela skivan i ett stycke, eller några stora stycken. Många spik följer med ner.
Finlir: De spik som inte följer med ner tar man med kofot och hovtång.
Bärsärk: Lossa en hörna med kofot (Använd en kvalitetsfot) och sedan går det att riva ner hela skivan i ett stycke, eller några stora stycken. Många spik följer med ner.
Finlir: De spik som inte följer med ner tar man med kofot och hovtång.
Produkter som diskuteras: "hovtång"
Hovtänger
Hovtänger är specialverktyg som används av hovslagare och djurägare för att trimma och underhålla hovar på hästar och andra hovbärande djur. De är utformade för att klippa genom den hårda keratin som hovarna består av, vilket kräver en
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Men hultafors är ju billig på under 100-lappen
108 är förvånadsvärt billig. Tyvärr är inte dom andra det :/ Hade gärna haft en 36" och en 20", lagom kombination.
Nu råkade det bli en 25" och en 28".
28" fick jag för 50:- på en utförsäljning, annars hade jag inte köpt den.
Nu råkade det bli en 25" och en 28".
28" fick jag för 50:- på en utförsäljning, annars hade jag inte köpt den.