D09 skrev:
Dom andra bilderna hade svarta handtag med pipa, denna är ljusvit utan pipa men bra att det är som det ska :)
Ja, det vill jag inte säga utan att vara expert på just den här svetsen. :) Det är klart att det kan fattas någon plastbit. Men även om det gör det så är det inte hela världen att köpa ett nytt. (Exempel: 69:- för en utgående ESAB elektrodhållare på Jula http://www.jula.se/elektrodhallare-comfort-212003)

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Vad ligger en vettig svetshjälm på?

Tusenlappar ?

Vet inte riktigt vad man ska leta efter, eller så lägger jag ett bud på något som ser ut som terminator style :)

800-1000 för en automathjälm av billigare modell. ca 2500 för vettig verkar det som.

Jag rekommenderar tvärtom en MIG/MAG svets som första maskin.
semiproffs fungerar upp till 4-5mm och bonnasvetsning, fördelen är att plåtarbete fungerar direkt.
Leta efter beg Kemppi/esab 3fas så har du en bra grund som duger till det mesta.

Stora MMA likritare finns det massor av billiga, så det kan man ta senare när behov av grovsvets kommer.

Oavsett vilken lösning du väljer så köp lite skrot på lokala skrotaren. lite balk och kraftigare plåtar och vinkeljärn att öva med. Akta dig för galvat dock (galvfrossa är inget skoj).
Då kan du öva upp både känsla och öra på hur det ska gå när allt fungerar.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
corre skrev:
800-1000 för en automathjälm av billigare modell. ca 2500 för vettig verkar det som.

Jag rekommenderar tvärtom en MIG/MAG svets som första maskin.
semiproffs fungerar upp till 4-5mm och bonnasvetsning, fördelen är att plåtarbete fungerar direkt.
Leta efter beg Kemppi/esab 3fas så har du en bra grund som duger till det mesta.

Stora MMA likritare finns det massor av billiga, så det kan man ta senare när behov av grovsvets kommer.

Oavsett vilken lösning du väljer så köp lite skrot på lokala skrotaren. lite balk och kraftigare plåtar och vinkeljärn att öva med. Akta dig för galvat dock (galvfrossa är inget skoj).
Då kan du öva upp både känsla och öra på hur det ska gå när allt fungerar.
Får jag tag på en svets så blir det och svetsa på allt som går :P

Vad är galvfrossa?

http://www.1177.se/Fraga-1177se/Fragor/Vad-ar-galvfrossa/
Med galvfrossa avses symtom som uppkommer av ångor från upphettning av galvaniserad plåt. Om man ska svetsa eller på annat sätt bearbeta sådan metall bör man arbeta i väl ventilerat utrymme, med skyddsutrustning.
Vilken typ av symtom som uppstår, och hur allvarligt det blir, beror på vilken typ av metall det rör sig om. Av ångan kan det exempelvis uppkomma skador på ögonen och irritationer i luftvägarnas slemhinnor. Symtom som illamående, kräkningar och huvudvärk förekommer också.
Det finns även kemiska föreningar som kan orsaka nervskador. Det här är alltså något att ta på allvar. Mer information om detta kan du bland annat få genom Miljö- och Hälsoskyddskontoret i din kommun.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Får jag tag på en svets så blir det och svetsa på allt som går :P

Vad är galvfrossa?
Kallas även zinkfeber: http://sv.wikipedia.org/wiki/Zinkfeber . Det är typiskt inte så farligt, men de som haft det säger att det känns så...

• Gilla
D09
  • Laddar…
corre skrev:
[länk]
bör man arbeta i väl ventilerat utrymme
Ja, kan man ordna sin svetsarbetsplats med någon form av ställbart punktutsug, så är det alldeles förträffligt. Med MMA så kan man ju också med fördel arbeta ute. Det är knepigare med MIG/MAG.

• Gilla
D09
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Med MMA så kan man ju också med fördel arbeta ute. Det är knepigare med MIG/MAG.
Absolut, arbete i gröna hallen är ju naturskönt såhärårs ;)

OT: Jag tog den lite längre resan och lärde mig svetsa plåt hjälpligt med MMA. Har väl klockat in 30-50h totalt på övning och skarpt läge. Ingen proffssvetsare, men det jag behöver svetsa brukar hålla ihop.
Krävdes investering av en Kemppi likriktare dock, få svetsar som håller spänning och ström stabil i 30A.
Hade gärna haft en 120A mig/mag, precis lagom till plåtsvets och snabbrep av smågrejer. Kemppin klarar 3.25or och 140A, så med lite tid så svetsar man grövre bitar utan problem.

corre skrev:
Absolut, arbete i gröna hallen är ju naturskönt såhärårs ;)
Glöm dock inte solskyddsfaktor overall (bomull). Ett av mina första minnen, jag var fem år tror jag, var att jag såg en "jättetjock" gubbe påläggssvetsa en grävskopa med bar överkropp mitt i (vad jag tyckte) ett månlandskap.

När jag i vuxen ålder själv jobbat som svetsare, och pratade med min pappa om det minnet, så gapskrattade han bara, talade om vad "gubben" hette och berättade att han lyckades bränna sig så illa på magen från UV-strålningen från ljusbågen att "hela magen ramlade av". ;) (När det händer någon annan...)

Så skydda ögonen är ett måste, men glöm inte resten av kroppen. Den klarar sig inte så många minuter innan huden skrumpnar och ramlar av. Man känner (e.g. kände) igen en svetsare på den lilla triangeln röd bränd hud mellan underkanten på svetshjälmen och glipan i skjort/overall kragen.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Såg en rymddräkt på auktionen, likabra o satsa där med :)

Svetsade i skolan ( lekhörnan ) med en gaslåga och ett stift man höll i o smälte in, vad kassas den metoden?

Gassvetsning... Ibland är det inte svårare. :) (Och "stiftet" heter "lod", svetslod närmare bestämt).

Redigerat:
D09
image.jpg Är det en sån dräkt man ska ha? :)

• Gilla
Montören
  • Laddar…
Hah :D
Spöka ut dig i den och gå över grannarna en kväll efter något åskväder...

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
corre skrev:
Hah :D
Spöka ut dig i den och gå över grannarna en kväll efter något åskväder...
Perfekt på halloween om inte annat ;)

Inte den med andra ord? Ha ha

• Gilla
corre
  • Laddar…
Du behöver normalt inte någon dräkt när svetsar. Långa byxor, tröja med långa armar, förkläde samt svetshandskar tycker jag fungerar utmärkt ;)

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.