20 892 läst ·
53 svar
21k läst
53 svar
Verkstadsport Krokom 80
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 843 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 843 inlägg
Lyckades göra kväll och landa i soffan innan jag kom på att det var lite mätning som stod på schemat... Bara bege sig ut igen!bomm skrev:Hej har beställt en Krokom 60 port och håller på förbereda i garaget (nybygge) för montering av denna.
Manualen till krokomportarna är juh inte de mest tydliga kan vi alla hålla med om....
En fråga till er som har monterat en krokom 60 hur långt avstånd är det från väggen som garageporten sitter på till bak-kant portmotor. I portmotorns manual hittar jag att avståndet (mest troligt bara måttet på skenan) är 3200mm
I krokoms manual är måttet 3500mm vilket jag tycker verkar väl långt ifall skenan är 3200...
Detta för att få till eluttag och övrig kabeldragning på rätt placering.
Sedan finns det en textrad i portöppnarens manual som jag har lite svårt att tolka..
Det är punkt 13:
Montera överstyckets fäste
OBSERVERA: Avståndet mellan den högsta punkten över portramen och
skenan får vara maximalt 50 mm. Beroende på porttyp höjs portramen
några cm när när porten öppnas.
A. Väggmontering:
Placera överstyckets fäste (1) mitt på den lodrätta mittlinjen (2) så att den
undre kanten ligger på den horisontala linjen. Markera alla hål för överstyckets
fäste. Förborra hål med 4,5 mm diameter och fäst överstyckets fäste
med träskruvar (3).
OBSERVERA: Vid montering i ett betongtak / ett betongöverstycke ska de
medlevererade betongpluggarna (4) och skruvarna (3) användas.
Borrhålsstorlek vid betong: 8 mm.
B. Takmontering:
Fortsätt dra den lodräta mittlinjen (2) till taket och ca 200 mm längs med
taket. Placera överstyckets fäste (1) mitt på den lodräta markeringen fram
till 150 mm före väggen. Markera alla hål för överstyckets fäste. Borra hål
med 4,5 mm diameter och fäst överstyckets fäste med träskruvar (3).
Betyder detta att motorskenan maximalt får vara 50mm ovanför portskenorna ?
Och sista frågan är det någon som har en port som är 223cm hög och har 2.5m i takhöjd och kan berätta hur stort avstånd det är mellan portbladet och taket ( så jag vet hur pass slimmade armaturer som måste inhandlas).
/Martin
Måttet från vägg till bakkant motor är 320cm, jag hade önskat att skenan var längre för att motorn skulle hamna helt bakom den bakre skenan för porten. (lite temporär kabeldragning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt tak är 252, överkant skena till tak är knappt 21cm.
Logga in
Skapa konto
Valde att sätta överkant motorskenan ca 7cm från taket, då hamnar motorn precis ovanför den bakre portskenen.
Logga in
Skapa konto
Ska man hålla måttet (50mm) som de anger i beskrivningen så måste den bakre skenan bort för att kunna få motorn lägre. Jag googlade en del och hittade en video på Youtube från motortillverkaren och där satt motorn betydligt högre enligt ögonmåttet. Gissningsvis så kommer bakre skenan monteras ner senare.
Ett par punkter som skapade grubblerier vid montering av port:
- Skarven mellan vägg- och takskena ska enligt beskrivningen fixeras med en liten plåtbit som man viker runt de båda delarna och sedan skruvar fast. Den fick inte plats då det var popnitat en plåt på väggskenen som skulle skruvas fast i takskenan. Efter samtal fick jag rådet att skippa de lösa plåtbitarna.
- Gummi listen I botten visade sig vara nästan 10cm längre än portbladen, noterade det vid montering och fortsatte. När motorn till sist skulle testas och justeras så gick det inte få det tätt nertill. Visade sig att plåtarna som håller vajrarna i nedre bladet hade pressat ur gummilisten ur sitt läge på en sidan ca 20cm,övriga porten hade då en glipa på ca 1cm.
Fick lossa motorn, spänna lös fjädrarna, lyfta upp hela porten för hand och låsa den rätt långt upp. Kunde då lossa fästena till nedersta hjulen, vika ut den delen av portbladet och efter några svordomar få in listen i sitt spår igen. Skar bort överflödet av bottenlisten och monterade tillbaka allt igen.
Fast 50mm är inget spikat mått, det står bara att det är den minsta rekommenderade frigången mellan portens översta del och motorskenans nedsida.breakman skrev:Lyckades göra kväll och landa i soffan innan jag kom på att det var lite mätning som stod på schemat... Bara bege sig ut igen!
Måttet från vägg till bakkant motor är 320cm, jag hade önskat att skenan var längre för att motorn skulle hamna helt bakom den bakre skenan för porten. (lite temporär kabeldragning)
[bild]
Mitt tak är 252, överkant skena till tak är knappt 21cm.
[bild]
Valde att sätta överkant motorskenan ca 7cm från taket, då hamnar motorn precis ovanför den bakre portskenen.
[bild]
Ska man hålla måttet (50mm) som de anger i beskrivningen så måste den bakre skenan bort för att kunna få motorn lägre. Jag googlade en del och hittade en video på Youtube från motortillverkaren och där satt motorn betydligt högre enligt ögonmåttet. Gissningsvis så kommer bakre skenan monteras ner senare.
Ett par punkter som skapade grubblerier vid montering av port:
- Skarven mellan vägg- och takskena ska enligt beskrivningen fixeras med en liten plåtbit som man viker runt de båda delarna och sedan skruvar fast. Den fick inte plats då det var popnitat en plåt på väggskenen som skulle skruvas fast i takskenan. Efter samtal fick jag rådet att skippa de lösa plåtbitarna.
- Gummi listen I botten visade sig vara nästan 10cm längre än portbladen, noterade det vid montering och fortsatte. När motorn till sist skulle testas och justeras så gick det inte få det tätt nertill. Visade sig att plåtarna som håller vajrarna i nedre bladet hade pressat ur gummilisten ur sitt läge på en sidan ca 20cm,övriga porten hade då en glipa på ca 1cm.
Fick lossa motorn, spänna lös fjädrarna, lyfta upp hela porten för hand och låsa den rätt långt upp. Kunde då lossa fästena till nedersta hjulen, vika ut den delen av portbladet och efter några svordomar få in listen i sitt spår igen. Skar bort överflödet av bottenlisten och monterade tillbaka allt igen.
Skarven mellan tak- och väggskena ska mycket riktigt fixeras med en plåtbit, dock gäller detta bara modellen med 40mm isolering. Det är dock inte helt klarlagt i manualen.
Gummilisten i bottnen ska skäras av antingen kant i kant eller strax utanför portbladets kant, men det har inte så stor betydelse så länge som det får plats. Anledningen är att det finns risk att listen kryper ihop vid transport, och därför tar dom till lite extra när den monteras i fabriken.
I övrigt ser det ut som ett bra montage!
Kan för övrigt tillägga att de gånger möjligheten finns så försöker jag alltid montera motorskenan dikt an mot taket, det ger en stabilare känsla och jag tycker det är snyggare (är ju dock i högsta grad en smaksak).
Redigerat:
Tackar för mätning, bilder och svar!
Okej då är nog punkt 13. Väldigt dåligt översatt till svenska bara.... inte helt ovanligt vid multinationella anvisningar. Får kolla sedan vad som står i de tyska och engelska manualerna.
Jag kommer nog då sätta motorskenan direkt mot taket. Blir nog stadigast, snyggast samt sprids ljuset från motorn liiite bättre då det kommer upp från portbladens bakkants-skena.
Känns redan som att denna tråd är bättre monteringsanvisning än de officiella anvisningarna 😃
Någon som vet ifall man kan koppla in en vanlig återfjädrande brytare som portöppnare/stängare? Eller krävs det speciell trådad knapp för detta. (Styrning via olika spänning eller pulser tex.)
Samt ifall det går att koppla in motorn mot larmet (en utgång på motorn som skickar ut 12/24 volt eller bryter spänning då man kör motorn.)
Är rätt smidigt att larmet kopplas från då man kör portmotorn....
/Martin
Okej då är nog punkt 13. Väldigt dåligt översatt till svenska bara.... inte helt ovanligt vid multinationella anvisningar. Får kolla sedan vad som står i de tyska och engelska manualerna.
Jag kommer nog då sätta motorskenan direkt mot taket. Blir nog stadigast, snyggast samt sprids ljuset från motorn liiite bättre då det kommer upp från portbladens bakkants-skena.
Känns redan som att denna tråd är bättre monteringsanvisning än de officiella anvisningarna 😃
Någon som vet ifall man kan koppla in en vanlig återfjädrande brytare som portöppnare/stängare? Eller krävs det speciell trådad knapp för detta. (Styrning via olika spänning eller pulser tex.)
Samt ifall det går att koppla in motorn mot larmet (en utgång på motorn som skickar ut 12/24 volt eller bryter spänning då man kör motorn.)
/Martin
Det är 24V i motorn, utgång 1 och 2 (röd och vit) är där man kopplar in tryckknappar. Det medföljer tryckknapp för invändigt montage, men det funkar med vilken som.bomm skrev:Tackar för mätning, bilder och svar!
Känns redan som att denna tråd är bättre monteringsanvisning än de officiella anvisningarna
/Martin
Det går att ställa in att motorn ska ge ut konstant spänning på någon av utgångarna (för larmet alltså, menar jag), men vilken det är minns jag inte i nuläget. Inte varje dag man gör sånt.
Edit: troligtvis är det utgång 1 (röd) som är aktiv hela tiden, men jag vågar inte svära på det (det krävs dock en inställning, har för mig att man håller in fyrkantiga knappen och uppåtknappen samtidigt som man pluggar in strömmen, håller så i 10 sekunder och då blinkar motorn frenetiskt för att bekräfta att den mottagit kommandot. Men DUBBELKOLLA detta, jag är inte helt hundra!)
Redigerat:
Tänkte det blir snyggare med en återfjädrande knapp i flerfacksram tillsammans övriga brytare än en separat knapp på väggen.... smidigt och enkelt nu vid nybyggnation att stoppa in en dosa till vid brytarna och dra rör upp under innertak....
Får kolla igenom manualen om jag hittar något om hur jag skall koppla in larmet.
Får kolla igenom manualen om jag hittar något om hur jag skall koppla in larmet.
Redigerat:
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 843 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 843 inlägg
I den svenska delen står det också att motor eller om det var motorskena _ska_ monteras på 210s höjd, kollar man sedan engelska så är det _minst_ 210...bomm skrev:Tackar för mätning, bilder och svar!
...
/Martin
Som vanligt blir det galet när översättare får sätta tänderna i saker och ting. Jag har helt slutat läsa översatta manualer.breakman skrev:
Motorskenan monterar man sist, och då monterar man den antingen ända upp mot taket (förutsatt att motorskenans dragarm når ner till fästet som monteras på porten) eller så monterar man den där man tycker att det ser bra ut, och säkerställer att porten går att öppna bra innan man slutgiltigt skruvar fast skenan.
För övrigt såg jag nu att du har monterat dragarmens portfäste ganska långt ner på översta portbladet... Det funkar säkert, men det är bättre att skruva så högt upp som möjligt eftersom man då får de två övre skruvarna i portbladets dubbelplåt (det är enkelplåt några cm under kanten där portbladets insida börjar). Värt att tänka på för nästa montering.
Konstruktionen är mer eller mindre självbärande vid ett korrekt montage, så att lossa allt som sitter i taket är inget problem, det är bara 4-6 skruvar. Porten går fortfarande att öppna utan någon större risk, man ska dock vara försiktig och öppna lugnt för hand (EJ motordrift). Största risken är att takskenorna viker av åt sidan, och att översta hjulet ramlar ur på en sida.Norrhyttan skrev:
Själv slarvade jag lite en gång (hade inte monterat den bakersta skenan som håller takskenorna parallellt med varandra) och skjutsade upp porten lite fort... De två översta portbladen ramlade ur, men jag lyckades hålla upp dom och stänga porten, så jag kunde återmontera hjulen. Det blev inga skador, men nog lärde man sig att alltid montera skenan där bak så snabbt som möjligt, innan man slänger upp porten.
oas skrev:För övrigt såg jag nu att du har monterat dragarmens portfäste ganska långt ner på översta portbladet... Det funkar säkert, men det är bättre att skruva så högt upp som möjligt eftersom man då får de två övre skruvarna i portbladets dubbelplåt (det är enkelplåt några cm under kanten där portbladets insida börjar). Värt att tänka på för nästa montering.![]()
I manualen (som man kanske inte bör läsa
Klippt från en manual jag hittat på nätet:
Punkt 16: Montera portens fäste
Inmontering för sektionsportar eller portar som består av en del:
Portens fäste (1) har flera fastsättningshål. Placera portens fäste mitt uppe
på portens insida så som visas i figuren. Markera hålen och skruva fast
portens fäste.
Monteringshöjder:
1. Port bestående av en del eller sektionsport med en styrskena:
avstånd till portens överkant 0-100 mm.
2. Sektionsport med två styrskenor:
avstånd till portens överkant 100-130 mm.
OBSERVERA:
Fästpunkten på porten måste vara ramen eller ett stabilt ställe på
dörrpanelen. Vid behov ska man borra igenom och skruva fast så som
visas i figur B (ingår ej).
Jo, jag vet...det är skitdumt. Antar att du syftar på motorns manual? Ur motorns synpunkt är nog 100-130 mm ner en optimal placering då det ger bra tryck mot porten, men med tanke på portbladens konstruktion är det rekorddumt eftersom det blir i en typ 0,3 mm tunn galvaniserad stålplåt då...bomm skrev:I manualen (som man kanske inte bör läsa) Står det klart som korvspad att det skall fästas 100-130mm ner på portbladet... Men som du säger så blir infästningen bättre i kanten.
Klippt från en manual jag hittat på nätet:
Punkt 16: Montera portens fäste
Inmontering för sektionsportar eller portar som består av en del:
Portens fäste (1) har flera fastsättningshål. Placera portens fäste mitt uppe
på portens insida så som visas i figuren. Markera hålen och skruva fast
portens fäste.
Monteringshöjder:
1. Port bestående av en del eller sektionsport med en styrskena:
avstånd till portens överkant 0-100 mm.
2. Sektionsport med två styrskenor:
avstånd till portens överkant 100-130 mm.
OBSERVERA:
Fästpunkten på porten måste vara ramen eller ett stabilt ställe på
dörrpanelen. Vid behov ska man borra igenom och skruva fast så som
visas i figur B (ingår ej).
Manualen till motorn ska man inte lyssna så mycket på (förutom delen angående programmering, inkoppling och skötsel), det är ju en generell anvisning som passar till "alla portar"... Det funkar dock inte bra på den här typen av paneler.
Jag har påpekat många gånger att dom borde bättra manualerna och göra en hel produktmanual istället, som behandlar hela portinstallationen med motor och allt, så att allt överensstämmer...men nä.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 843 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 843 inlägg
En fråga till alla berörda här, kanske mest till oas som verkar ha gedigen erfarenhet av Krokom. Hur uppfattar du/ni kvalitén? Jag har precis fått offertpå 2st Krokom portar och tyckte det var ett helt OK pris. Jag kommer inte använda portarna 10ggr om dagen, snarare 1 gång i veckan, men jag köper portarna för att dom ska sitta där i typ 30 år, och inte bli fula i färgen, flaga, börja rosta, kärva osv. Betalar man för svensk kvalité, eller bara för svenska löner? Att dom inte tar en dags arbete för att förbättra manualen låter i mina öron oseriöst, om det är ett känt problem. Därmed inte sagt att portarna är sämre för det. Så är kvalitén likvärdig med Crawford typ? Förstod det var samma skenor och styrningar i? Eller hörmann?
Att montaget kan vara stökigt kan jag leva med, det görs en gång. Men efter det vill jag ha en port som inte kräver mer än lite snöröjning då och då.
Btw, går det programmera fjärrkontrollerna för att styra 2 portar? Känns dumt att ha 2 fjädrar med sig beroende på vilken port jag vill öppna.
Nån som kännt o använt dessa portar utan motor? Dvs manuell hantering upp o ner?
Mvh Henke
Att montaget kan vara stökigt kan jag leva med, det görs en gång. Men efter det vill jag ha en port som inte kräver mer än lite snöröjning då och då.
Btw, går det programmera fjärrkontrollerna för att styra 2 portar? Känns dumt att ha 2 fjädrar med sig beroende på vilken port jag vill öppna.
Nån som kännt o använt dessa portar utan motor? Dvs manuell hantering upp o ner?
Mvh Henke