Skall förbereda för kablar genom innervägg i ett verkstadsbygge.
Kablar kommer att ligga på kabel/trådstege längs tak på vardera sida av innerväggen.
Innerväggen är ca 20cm.
Vet ej idag exakt antal kablar som ska genom så tänkte förbereda för det jag idag vet + lite extra.
Vad är bästa lösning?
Ett gäng VP-rör?
Eller hur är det smartast att göra?
Kablar kommer att ligga på kabel/trådstege längs tak på vardera sida av innerväggen.
Innerväggen är ca 20cm.
Vet ej idag exakt antal kablar som ska genom så tänkte förbereda för det jag idag vet + lite extra.
Vad är bästa lösning?
Ett gäng VP-rör?
Eller hur är det smartast att göra?
Nästa bra fråga är då om det ska vara någon brandcell med i det hela. Troligtvis inte då det verkar vara plyfa på väggarna. Kan gå med att spika igen och sedan borra hål för VP, alteftersom det kommer fler kablar.
Eller sätta dit ett antal VP från början, glöm inte att få dit ett par VP 25 mm för grövre kablar, annars räcker det 20 mm till dom flesta objekt upp till 16 amp.
Eller sätta dit ett antal VP från början, glöm inte att få dit ett par VP 25 mm för grövre kablar, annars räcker det 20 mm till dom flesta objekt upp till 16 amp.
Kommer gips på plyfan senare, men måste finna en bra lösning på kabelgenomföringen först.
Snickrade ihop en liten dummyvägg.
Hade ingen gips till dummyväggen så man får tänka sig gips utanpå plyfan.
+ att det skall vara fler rader med rör, tror jag behöver 12stk och det är då inkluderat några tomma extra rör inför framtiden.
Men nåt sånt, kan det fungera och vara enligt konstens alla regler?
Tänker att utrymmet med rören blir lite svårisolerat, kan man helt sonika fylla det med byggskum efter att rören är på plats?
Snickrade ihop en liten dummyvägg.
Hade ingen gips till dummyväggen så man får tänka sig gips utanpå plyfan.
Men nåt sånt, kan det fungera och vara enligt konstens alla regler?
Tänker att utrymmet med rören blir lite svårisolerat, kan man helt sonika fylla det med byggskum efter att rören är på plats?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Du behöver inte detta mellanrum mellan rören, om du nu inte tänkt belasta flera kablar till max samtidigt under en längre tid.
M en att borra upp nya hål tätt intill befintliga kablar är ett riskabelt äventyr så du får försöka bedöma det i förväg.
M en att borra upp nya hål tätt intill befintliga kablar är ett riskabelt äventyr så du får försöka bedöma det i förväg.
Medlem
· Blekinge
· 11 700 inlägg
Ok, men jag planerar att lägga in alla rör jag behöver nu och i framtiden med en gång så det inte behövs borras i närheten av dragna kablar å senare tidpunkt.
Men det låter ju bra, då blir det nog en lösning åt det hållet, så då är det bara att måtta ut var kabelstegen ska sitta och börja borra hål.
Brattbergare kör vi på jobbet men det känns som rejält överkurs här, fast snyggt hade det vart! 😁
Men det låter ju bra, då blir det nog en lösning åt det hållet, så då är det bara att måtta ut var kabelstegen ska sitta och börja borra hål.
Brattbergare kör vi på jobbet men det känns som rejält överkurs här, fast snyggt hade det vart! 😁
Isolera kan du göra med vad som helst, minneralull. Men ta något fogskum som kommer att exspanderaE Ed Studge skrev:Ok, men jag planerar att lägga in alla rör jag behöver nu och i framtiden med en gång så det inte behövs borras i närheten av dragna kablar å senare tidpunkt.
( kanske häftigt ) skulle inte jag göra, då det ska sprutas in i ett hålrum.
Se vad nisse123 skriver i #9 det är den självklara lösningen.E Ed Studge skrev:Ok, men jag planerar att lägga in alla rör jag behöver nu och i framtiden med en gång så det inte behövs borras i närheten av dragna kablar å senare tidpunkt.
Det skulle kunna vara en självklar lösning men rummet på ena sidan väggen ska hållas varmt vintertid medans det andra rummet skall värmas upp vid behov.
Så då är det opraktiskt med ett hål i väggen 😉
Kabelstege på båda sidor om väggen ja.
Så då är det opraktiskt med ett hål i väggen 😉
Kabelstege på båda sidor om väggen ja.
Du ska ju täta med isolering.Ingen skillnad om väggen vore helt orörd det är ju bara några dm2 stort.E Ed Studge skrev:
Klicka här för att svara