Dags att montera upp ljus i min verkstad/garage. Jag har tänkt mig tre rader med fyra 2x36 W armaturer i vardera rad. Att dra ut de yttersta raderna för långt känns spontant olämpligt, eftersom det riskerar att skapa mörker i hyllor, garderober o dylikt. Samma åt andra hållet, då skuggar man sig själv om man står vid en maskin, bänk eller letar efter något i nämnda hyllor. Å andra sidan vill man väl ändå ha punktbelysning vid en maskin eller över en bänk, vilket gör allmänbelysningen irrelevant...?
Lokalen är ungefär 6270x9270 mm invändigt, takhöjd c:a 2600. Jag har tänkt mig de yttersta raderna 890 mm från långsidorna och en rad i mitten.

Tankar, idéer?

Hej
Har inget råd att dela, däremot tänkte jag köra på samma setup som dig i mitt garage och har funderat lite på dessa placeringar jag med. Mitt garaget är 11500x8200, tror att belysningen kommer duga bra.
Just över min arbetsbänk kommer jag montera en vägghylla och under hyllan kommer jag sätta ett eget lysrör i en armatur som inte bländar, denna blir nära vägg för att inte skapa skuggor när man står vid bänken.

I övrig kommer jag följa tråden för att ta åt mig av samma tips som du kommer få gällande placeringar.

Står lite i valet och kvalet av att köra vanliga 2x36W lysrör eller satsa på led-lysrör från utlandet.. har dock ingen erfarenhet från led-lysrör så det är bara på tankeplanet än så länge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.