Hej,
jag kommer att flytta in i en lägenhet som har en 22 år gammal kamin i vardagsrummet, se bild. Kaminen är nog ganska sparsamt använd och används bara då och då för "trivsel-eldning". Är det något speciellt jag ska tänka på då jag tar över kaminen (tänker på att den är 22 år gammal) eller är det bara att börja elda enligt tillverkarens anvisningar? Är osäker på fabrikatet då jag ej fått tillträde till lägenheten än.

• Svart kamin i vardagsrum med glaslucka, förvaring av ved undertill och en dekorativ figur och lampa ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kontrollera så sotning och brandskyddskontroll är utfört enligt gällande regler.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
håller med att det inte ser speciellt använd ut.

Kolla med hyresvärden/fastighetsägaren i vad det har för status idag och elda inte i den innan du vet att brandskyddskontroll har gjorts inom de senaste 6 åren och sotaren har varit där inom senaste 3 åren, vilket brukar gälla för kaminer för trivseleldning. - kolla med kommunen vad som gäller just för dig och kolla med fastighetsägaren så att den inte är anmäld som icke använd eldstad för att spara på sotningskostnader...

• Gilla
Kungsholmen
  • Laddar…
Krilleman
Prio 1 är att kontrollera att det är godkänd för eldning över huvud taget.
Detta kan bara ägaren veta, då det är denna detta ligger på att följa.

Löpande sotning och brandskyddskontroll, som redan nämnts, går inte att undvika om man skall ha rätt att elda i eldstaden.

Låt oss säga att denna kamin aldrig är kontrollerad på något sätt, och du trivseleldar i denna... Men med som följd att huset tar eld. Det blir en svår uppförsbacke att ta sig ur rent ekonomiskt...

Själv bor jag i villa med flera eldstäder, men ägaren aldrig låtit sotaren kontrollerat på väldigt många år.
Eldningsförbud/nyttjandeförbud råder således.

Jag skulle aldrig tända en brasa i dessa, även fast det lockar ibland.
Och ja, jag har trots allt varmhyra i det boende jag hyr...

Kvällsläsning:
https://www.msb.se/sv/rad-till-priv...et-i-hemmet/elda-i-kamin-och-andra-eldstader/

Redigerat:
  • Gilla
Kungsholmen
  • Laddar…
K Kungsholmen skrev:
Hej,
jag kommer att flytta in i en lägenhet som har en 22 år gammal kamin i vardagsrummet, se bild. Kaminen är nog ganska sparsamt använd och används bara då och då för "trivsel-eldning". Är det något speciellt jag ska tänka på då jag tar över kaminen (tänker på att den är 22 år gammal) eller är det bara att börja elda enligt tillverkarens anvisningar? Är osäker på fabrikatet då jag ej fått tillträde till lägenheten än.
Veden i facket under kaminen har nog hunnit torka. 😉

• Haha
  • Gilla
Jakub Kollar och 1 till
  • Laddar…
K Kungsholmen skrev:
Hej,
Tack alla, ska kolla upp med fastighetsägaren och myndighetskrav... Det jag egentligen undrade var om det är något speciellt man ska tänka på när det gäller själva eldandet och tips på underhåll som ev. behöver göras på en gammal kamin. När man tänder i kaminen så har jag förstått att man ska se till att det blir ordentligt övertänt med tändveden och lågorna nästan försvunnit innan man går in och lägger in normala vedträn (så att man inte får en eld som sotar och stör grannarna). Något mer att tänka på? Eller tips på underhåll/bra-att-veta?

En sådan kamin 'åldras' inte nämnvärt av att bara vara stående, har det inte kommit vatten eller annat via skorstenen och fått saker att rosta så är det i stort sett samma skick som 3 månader efter när den installerades.

när det gäller eldningsteknik så är sporten att generera så lite rök som det bara går och det kan behövas ett antal varv innan man lärt sig hur kaminen fungerar.

Att tända uppifrån är att föredra då rökgaser som bildas av pyrolysen bränns då av med öppen låga och det går inte onödigtvis mycket oförbrända pyrolysgaser (vedrök...) vidare ut i skorsten.

en gasolbrännare som man blåser på uppifrån brukar vara bland det snabbaste sättet att få fyr och ger väldigt lite synlig rök - håll inte för kort tid bara utan det skall producera ganska duktigt med vedgaser i tändveden och börja gurgla ordentligt i brännaren av att den suger in redan förbrända gaser och tändveden direkt brinna efter när man tar bort gasollågan - det minskar lite kort efter men så börja det ta och brinna igen allt mer.

I början innan man känner kaminens egenheter kan det vara bra att ofta gå ut och titta hur det ser ut ur skorstenen - syns ingen eller bara värmedallring eller bara ånga som löses upp inom ett antal meter vid kallare väder så eldar du rätt medans blir det kvardröjande rök som driver iväg utan att lösa upp sig så finns det fins det förbättringspotential. - en liten kort stund eller puff med rök kan inte alltid undvikas som tex. vid vedinlägg och det börja pyrolysera på de nya veden, sporten är att hålla den synliga icke upplösande röken under så kort period som möjligt innan man fått det att brinna rent igen

När man lägger på ny ved på nästan utbrunnen glöd (enstaka lågor är ok, faktiskt bara bra så det kan tända på den snart bildade pyrolysröken från den inlagda veden) - får man inte öppen låga inom typ minuten från den nyinlagda veden och det börja ryka - öppna för askluckan rosten/dragluckan i botten som gör att glödande kolet får ordentlig fart och tämligen snabbt tänder på pyrolysröken (som dock kan vara osynlig i kaminen av hettan och syns först högre upp i skorstenen när det svalnar av och kondenserar) och typ halvminut till efter lågorna har slagit upp innan du stänger till dragluckan/luckan och tillbaka som innan och man ser att inlagda veden nu brinner säkert utan risk att slockna.

Dragspjällets pådrag via rosten bör vara så liten som möjligt för lagom eld medans sekundärluften skall blåsa in högre upp och syresätta vedgaslågorna så att de brinner igenom bra utan mörka sotiga toppar. - man bör eftersträva lagom lugnt och sävligt brinnande, lite långsammare i rörelserna än lågorna man ser i en öppen spis, typ lite i slowmotion vilket går bra för helt instängda eldstäder.

Elda aldrig plast, förpackningar som inte är uppenbart är i ren papper/trä utan laminering etc. i kaminen, den höga höga olje/fettandelen gör att det lätt blir mörk sotig rök och talar om för grannarna långväga i vad du håller på försöker elda...

• Älska
  • Gilla
Kungsholmen och 1 till
  • Laddar…
Grannens Häck
Om det är på Kungsholmen kan det vara rekvisita som mäklaren glömt kvar.

• Haha
Kungsholmen och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
En sådan kamin 'åldras' inte nämnvärt av att bara vara stående, har det inte kommit vatten eller annat via skorstenen och fått saker att rosta så är det i stort sett samma skick som 3 månader efter när den installerades.

när det gäller eldningsteknik så är sporten att generera så lite rök som det bara går och det kan behövas ett antal varv innan man lärt sig hur kaminen fungerar.

Att tända uppifrån är att föredra då rökgaser som bildas av pyrolysen bränns då av med öppen låga och det går inte onödigtvis mycket oförbrända pyrolysgaser (vedrök...) vidare ut i skorsten.

en gasolbrännare som man blåser på uppifrån brukar vara bland det snabbaste sättet att få fyr och ger väldigt lite synlig rök - håll inte för kort tid bara utan det skall producera ganska duktigt med vedgaser i tändveden och börja gurgla ordentligt i brännaren av att den suger in redan förbrända gaser och tändveden direkt brinna efter när man tar bort gasollågan - det minskar lite kort efter men så börja det ta och brinna igen allt mer.

I början innan man känner kaminens egenheter kan det vara bra att ofta gå ut och titta hur det ser ut ur skorstenen - syns ingen eller bara värmedallring eller bara ånga som löses upp inom ett antal meter vid kallare väder så eldar du rätt medans blir det kvardröjande rök som driver iväg utan att lösa upp sig så finns det fins det förbättringspotential. - en liten kort stund eller puff med rök kan inte alltid undvikas som tex. vid vedinlägg och det börja pyrolysera på de nya veden, sporten är att hålla den synliga icke upplösande röken under så kort period som möjligt innan man fått det att brinna rent igen

När man lägger på ny ved på nästan utbrunnen glöd (enstaka lågor är ok, faktiskt bara bra så det kan tända på den snart bildade pyrolysröken från den inlagda veden) - får man inte öppen låga inom typ minuten från den nyinlagda veden och det börja ryka - öppna för askluckan rosten/dragluckan i botten som gör att glödande kolet får ordentlig fart och tämligen snabbt tänder på pyrolysröken (som dock kan vara osynlig i kaminen av hettan och syns först högre upp i skorstenen när det svalnar av och kondenserar) och typ halvminut till efter lågorna har slagit upp innan du stänger till dragluckan/luckan och tillbaka som innan och man ser att inlagda veden nu brinner säkert utan risk att slockna.

Dragspjällets pådrag via rosten bör vara så liten som möjligt för lagom eld medans sekundärluften skall blåsa in högre upp och syresätta vedgaslågorna så att de brinner igenom bra utan mörka sotiga toppar. - man bör eftersträva lagom lugnt och sävligt brinnande, lite långsammare i rörelserna än lågorna man ser i en öppen spis, typ lite i slowmotion vilket går bra för helt instängda eldstäder.

Elda aldrig plast, förpackningar som inte är uppenbart är i ren papper/trä utan laminering etc. i kaminen, den höga höga olje/fettandelen gör att det lätt blir mörk sotig rök och talar om för grannarna långväga i vad du håller på försöker elda...
Stort tack för utförligt svar! Jag visste väl att det gick att djupdyka även i detta ämne. Ska läsa igenom ditt svar igen när jag har tillgång till kaminen. Det är en Scanspis 5 har jag fått reda på nu. Svårt att hitta en manual på nätet. Åter igen, tack för djupdykningen :-)

P
K Kungsholmen skrev:
Hej,
Märket är Scan och modellen ser ut att vara 5 eller 5-2.

• Gilla
Kungsholmen
  • Laddar…
Xxargs svar är väldigt bra och uttömmande men jag vill tillägga(om jag inte missat att någon redan nämnt det) att man INTE ska aska ur kaminen helt. Lämna ett asklager över rostertallriken så minskar risken att den deformeras. Har gjort det misstaget med min Andersen 4 i huset och en Handölkassett i fritidshuset.
/LOB

• Gilla
Kungsholmen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.