107 220 läst ·
224 svar
107k läst
224 svar
Verkligt pris för 1 kWh
Nu handlar tråden om verkligt pris på elen, så att kommentera varför detta diskuteras är ju konstig retorik.
Naturligtvis inser jag att förbrukning och vilken säkringsnivå man har har betydelse. Marginalkostnaden och snittkostnad skiljer sig åt.
Anser att det ändå finns skäl att redovisa kostnaderna per kWh, alltid öppnar det ögon på någon. Vill ni andra diskutera annat så får ni väl ta att skapa en annan tråd.
Naturligtvis inser jag att förbrukning och vilken säkringsnivå man har har betydelse. Marginalkostnaden och snittkostnad skiljer sig åt.
Anser att det ändå finns skäl att redovisa kostnaderna per kWh, alltid öppnar det ögon på någon. Vill ni andra diskutera annat så får ni väl ta att skapa en annan tråd.
Tråden handlar om verkligt pris på en kWh. Men vad är verkligt pris? Man kan räkna med avskrivning på sin egen fasta installation också om man vill att det skall vara heltäckande.
Visst kan det vara en intressant uppgift att dela den fasta kostnaden på förbrukningen. Men om siffrorna skall vara användbara till något vettigt måste man dela upp rörliga och fasta kostnader. Förutom i specialfallet att man överväger en off grid-lösning.
Visst kan det vara en intressant uppgift att dela den fasta kostnaden på förbrukningen. Men om siffrorna skall vara användbara till något vettigt måste man dela upp rörliga och fasta kostnader. Förutom i specialfallet att man överväger en off grid-lösning.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Det var billigt, Vattenfall debiterar mig 7570 kr/året i bara abonnemangsavgift sedan tillkommer överföringsavgiften påH Husqvarna220Ac skrev:
det a 34 öre kWh plus energiskatten till staten.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vänta nu, efter årsskiftet så debiterar nätbolaget för nätavgift mm, vi har ej Vattenfall som nätägare som tur är..!
Nätbolaget har debiterat för nätavgiften länge. Det är elskatten man flyttat.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Nätägaren har alltid fakturerat för nätavgiften, men skulle inte det bli ändring på detta nu i årsskiftet? Så att elhandlaren fakturerar alla elkostnader, så slipper man få 2st räkningar..
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Som sagt, visst får man även nätavgiften från elhandlaren nu?
Läste du inte länken jag postade?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Ja! Men där står det inget om nätavgiften!
Nej det gör det inte. Men det skulle vara väldigt konstigt att flytta över debiteringen av skatten till nätbolaget om man samtidigt flyttar över nötbolagets avgifter till elhandlaren. Jag har inte hittat någon information om att nätavgiften har flyttats. Men jag vet att det varit uppe till diskussion.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Ger mig tror jag, fick räkningen från vattenfall, som är elhandlare, sen kommer väl elskatten och nätavgiften från nätbolaget.
Anledning till detta? Var väl bättre att flytta över elnätsavgiten till elhandlaren, så man får allt på en räkning...
Anledning till detta? Var väl bättre att flytta över elnätsavgiten till elhandlaren, så man får allt på en räkning...
Visst, varför inte låta dem debitera för bensinen också när man ändå är igång. *Ironi*
Det är bättre att avgifterna debiteras av det bolag som man har avtalet med.
Det är bättre att avgifterna debiteras av det bolag som man har avtalet med.
2017 var priset 1,40 kr per kilowattimme
(20 A säkring och 8200 kwh årlig förbrukning)
Stockholm med Tälje Nät som leverantör.
(20 A säkring och 8200 kwh årlig förbrukning)
Stockholm med Tälje Nät som leverantör.
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Dags att summera 2017, med 7282 kWh i årsförbrukning.
Totalt 15.490 kr eller 2,13 kr / kWh.
Av totalen stod nätavgiften med 20 A huvudsäkring för 7.550 kr. Ser att från årsskiftet är det höjt till 8.080 kr .
Sladdar och innehåll från Mellanskånes Kraft ekonomiska förening.
Hade det inte varit för den "lilla" detaljen med säsongsvariationen på solinstrålningen hade det absolut lönat sig att kasta loss sladden från elnätet. En 10 kW anläggning hade räckt för årsproduktionen och med batterilager för natten hade det säkert gått att få för runt 120.000 kr om man räknar med bidraget som finns (för solanläggning, batterilagring får man inte bidrag för om man inte är nätansluten).
Totalt 15.490 kr eller 2,13 kr / kWh.
Av totalen stod nätavgiften med 20 A huvudsäkring för 7.550 kr. Ser att från årsskiftet är det höjt till 8.080 kr .
Sladdar och innehåll från Mellanskånes Kraft ekonomiska förening.
Hade det inte varit för den "lilla" detaljen med säsongsvariationen på solinstrålningen hade det absolut lönat sig att kasta loss sladden från elnätet. En 10 kW anläggning hade räckt för årsproduktionen och med batterilager för natten hade det säkert gått att få för runt 120.000 kr om man räknar med bidraget som finns (för solanläggning, batterilagring får man inte bidrag för om man inte är nätansluten).