harry73
Kan man inte använda den för att konventera en elbil till pelletsdrift? den borde producera 120kWh el per dygn, och det borde räcka 80 till 100 mil. Har man desutom garanterat en varm bil på morgonen.

useless useless skrev:
Jo förvisso, men det blir ganska dyr el när man inte har något värmebehov, så de flesta kommer nog bara att ha den som värmekälla med elproduktionen som bonus?
Dessutom har den ju ett batteri, så även om man använder den för elproduktion året om så borde den inte behöva gå hela tiden.
Du specar bristerna med systemet väl. Det blir svårt att räkna hem den om du ändå måste vara ansluten mot nätet. Glöm inte att batteriet kommer inte att hålla i 10år, så även batteribyte måste in i den totala kostnadskalkylen.

Priset per kWh blir radikalt högre om du slår ut de fasta avgifterna på en bråkdel av antalet kWh i förhållande till servissäkringen. Även det får man ha i åtanke i den totala kalkylen.

Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp......... var en visa som spelades i min barndom

Det finns alldeles säkert en marknad för den typen av produkter. Största problemet är väl att vi har så billig el i Sverige.

Och inte kan väl vårt låga elpris vara ett problem ;) jo det är klart att ska man kränga "onödiga" prylar så hjälper det ju till om elpriset är så högt att man kan "räkna hem" prylen.

P Pelle.th skrev:
tar reda på svaren på dina frågor imorgon
Be dem även förklara för dig hur de tänkt koppla den mot ett modernt hus. Du har 3-fas 16A ut ur den. Hur skall den orka när man vid jul drar igång hällen, ugnen, tvättmaskinen, lyset är på i hela huset och elbilen står på laddning?

Eller är tanken att den skall vara kopplad som en solcellsinverter eller vindkraftverk? Isf måste de kunna visa ett intyg på skyddsinställningar som visar att den uppfyller de SS-EN kraven, ex mot ö-drift. Utan det kommer inget nätbolag att tillåta att du kopplar in den mot deras nät.

Tråden är fö ett illa dolt reklaminlägg av en projektledare på Striveenergy.

Det har jag svårt att tro.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
K
Jag har faktiskt ingen aning om vad elen egentligen kostar. Har haft en kostnad på 1700 kr nov-dec så det var klart under vad jag förväntat.

Pelle.th det krävs nästan en säljare för att svara så undvikande och strategiskt.

Det finns en uppgift i tråden vad apparaten kostar inklusive installation. Men ingenting om vad som ingår i installationen. Då är ju uppgiften helt oanvändbar.

När du pratar om energipris så verkar du förutsätta att man har avsättning för all värme. Skall den kunna ersätta en anslutning till elnätet så är det även intressant vad den drar i standby. Och vad energipriset blir när enda belastningen är en tv och en lampa som tillsammans drar 50 W och inget värmebehov finns.

Jag tvivlar inte på att det tekniskt fungerar att använda en stirlingmotor till att ge både värme och el till ett hus. Men jag tvivlar på att man kan sänka sin energikostnad på det viset jämfört med att vara ansluten till elnätet.

• Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
P Pelle.th skrev:
Ny sida med nya specifikationer har kommit upp idag
[länk]
Fast inte så mycket användbart.

Går den att köpa? Vad kostar den i så fall?

P Pelle.th skrev:
Ny sida med nya specifikationer har kommit upp idag
[länk]
Ursäkta, men varför/hur skulle man driva en Sterlingmotor med vindkraft?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.