Ingen elbil, men kommer att skaffa inom ca 3 år. Har bott 19 år i huset, bor realistiskt sett kvar minst 15 år till, troligen mer.
Vi har bestämt oss för att inte använda optimerare.
Om vi räknar lite... ni förbrukar 24.000kwh/år. Av dessa skulle jag tro 15.000kwh/år är uppvärmning med då direktverkande el. Hade man installerat två luft/luftvärmepumpar (en i varje vinkel av huset) så hade man helt säkert sparat utan vidare hälften av uppvärmnignskostnaden, räkna 7500kwh/år och då kring 10.000kr/år. 2st installerade luftvärmepumpar till en kostnad av totalt max 50.000kr högt räknat. Under dessa 19 år hade ni då sparat ca 200.000-50.000kr=150.000kr. Ni hade nästan fått era solceller "gratis" idag
Litet sidospår kanske.
Optimerare ser inte jag heller att ni behöver.
Hur har ni det med smartmätare i offerterna ?
Vad ni bör välja för storlek på anläggning utgår ju från hur ni tänker kring er elförbrukning, om ni är i ålder att skaffa barn som ofta föranleder högre elförbrukning, om ni behöver kyla huset på sommaren, om ni har pool och då även era tankar kring elbil.
Lagom stor utan att vara för liten är ofta bra mått på storleken på anläggningen.
5år garanti på växelrikare är för kort tid enligt mig då anläggningen ofta avskrivs/återbetalas på ca 8-10år och då är det bra att ha garanti under den perioden så man inte får en onödig kostnad den tiden.
Ofta är det dessutom bra att välja en leverantör som har egen personal ur många aspekter.
Nu var ursprungsfrågan dock om priserna var vettiga. Du verkar ha fått likvärdiga priser från alla med troligen små skillnader. Så det är egentligen bara att läsa offert för offert, rad för rad. Kolla även allabolag.se samt ställ även frågan till ARN. Av dessa två bolag du skriver om så vill jag minnas det såg ok ut hos allabolag.se när jag tittade på de för en tid sedan.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.