9 755 läst ·
28 svar
10k läst
28 svar
Verisure eller Powermaster med väktartjänst?
Medlem
· Västra Götaland
· 659 inlägg
Det blir förmodligen ett Powermaster 10 eller 30. Ett modernt, trådlöst larm med snygg LCD och proxytaggar.TuXy skrev:
Jag behöver dock först gräva lite till i gränssnittet mellan larmet och min hemautomatik så att det går att utnyttja så många larmkomponenter som möjligt tillsammans med min Vera.
Lutar åt att välja ett väktarbolag, framför allt för att abonnera på skyltarna. 80 kr tar ex. Falck utan fria utryckningar.
Det låter vettigt jag har också kollat på Powermaster 10 en del och det verkar grymt bra.Freddan101 skrev:Det blir förmodligen ett Powermaster 10 eller 30. Ett modernt, trådlöst larm med snygg LCD och proxytaggar.
Jag behöver dock först gräva lite till i gränssnittet mellan larmet och min hemautomatik så att det går att utnyttja så många larmkomponenter som möjligt tillsammans med min Vera.
Lutar åt att välja ett väktarbolag, framför allt för att abonnera på skyltarna. 80 kr tar ex. Falck utan fria utryckningar.
Kommer du köra med eller utan kamera?
Kan verkligen rekommendera Powermaster 10 och som nämnts ovan så är Jonas på Protexus förmodligen Sveriges bästa supportperson. Löser allt och är alltid lika trevlig! Helt grym! Väktare är bara slöseri med pengar, välj utomhussiren istället!
Tack för feedback. Det är just väktartjänsten jag mer och mer har börjat tvivlat på.Hifi skrev:
Du verkar ha bra koll på Powermaster. Kan man få bilder till sin dator utan väktartjänst? För det har diskuterats mycket om det i andra trådar. Eller du hade rekommenderat att hoppa kameran rent av?
Jag har kamera till mitt powermaster 10 men utan väktare. Får bilder på mejl, mms och i appen. Inte superhög upplösning direkt men fullt tillräckligt! Går även att tvinga fram bild utan larm via appen om man bara vill "kolla lite" när man är bortrest.
Det låter väldigt bra. Tack för tipsen!Hifi skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 4 inlägg
Anledningen till att Verisure kan ringa brandkår är för att man har rök-detektor och en rörelsedetektor med inbyggdkamera vilket gör att det kan verifiera brandlarm med både rök och visuellt.
Jag kan rekomendera Visonic Powermaster.. kört det en del och det är en enkel och trevlig central med troligen marknades bästa batteritid på 6-8år på Rörelsedetektorerna...
De har för övrigt kommit med en ny.. Som heter Powermaster-33 G2. Med möjlighet till både gsm och nätverk samtidigt samt att centralskåp och knapsats är separata...
Jag kan rekomendera Visonic Powermaster.. kört det en del och det är en enkel och trevlig central med troligen marknades bästa batteritid på 6-8år på Rörelsedetektorerna...
De har för övrigt kommit med en ny.. Som heter Powermaster-33 G2. Med möjlighet till både gsm och nätverk samtidigt samt att centralskåp och knapsats är separata...
"De har för övrigt kommit med en ny.. Som heter Powermaster-33 G2. Med möjlighet till både gsm och nätverk samtidigt samt att centralskåp och knapsats är separata..."
Vad innebär det i praktiken att kunna köra både gsm och ip samtidigt. Vad kan man göra som man inte kunde på PM-10?
Kan nämligen, för 2000 kr extra, få en 33:a med den nya knappsatsen istället för 10:an.
Vad innebär det i praktiken att kunna köra både gsm och ip samtidigt. Vad kan man göra som man inte kunde på PM-10?
Kan nämligen, för 2000 kr extra, få en 33:a med den nya knappsatsen istället för 10:an.
Jag skulle i dagsläget köpa 33:an före 10:an just av den anledningen att den använder IP som förstaval och GSM som backup. Då räcker det inte för en inbrottstjuv att klippa strömmen och därmed slå ut IP utan måste också störa ut alla frekvenser vilket ökar chansen för att tjuven misslyckas. Om inte detta är av intresse (för du kanske har exempelvis larmet kombinerat med z-wave och får notifiering över IP den vägen) så räcker det med 10:an.
En UPS är heller aldrig fel, som täcker tex router + fiberkonverter (eller hur man nu är ansluten). Då hjälper det inte att gör huset strömlöst för att slå ut bredbandet.
När jag själv insåg hur lätt det skulle vara att göra mitt hus strömlöst så köpte jag en liten UPS. Huvudsäkringarna sitter ju ett säkringsskåp som nås på utsidan. Och även utan det är det ju bara att orsaka ett jordfel på ngt utomhusuttag för att JFB ska slå till och göra huset strömlöst.
När jag själv insåg hur lätt det skulle vara att göra mitt hus strömlöst så köpte jag en liten UPS. Huvudsäkringarna sitter ju ett säkringsskåp som nås på utsidan. Och även utan det är det ju bara att orsaka ett jordfel på ngt utomhusuttag för att JFB ska slå till och göra huset strömlöst.
Jag kör bara en liten variant, upphängd på väggen, ngn föregångare till denna:
https://www.dustinhome.se/product/5010447903/back-ups-es-700
Men den klarar väl bara runt 70 minuter. Men det anser jag fullt tillräckligt för mina behov.
https://www.dustinhome.se/product/5010447903/back-ups-es-700
Men den klarar väl bara runt 70 minuter. Men det anser jag fullt tillräckligt för mina behov.
Klicka här för att svara