9 755 läst ·
28 svar
10k läst
28 svar
Verisure eller Powermaster med väktartjänst?
Sida 1 av 2
Jag står i tankarna att införskaffa ett villalarm.
Har pratat med en säljare på Verisure som tänkte sig följande:
2 magnet
2 kameradetektor (inkl brandvarnare)
1 manöver
1 siren
1 central
1 magnetbricka
För det kalasen önskades 5260 kr för installation samt 295 kr/mån för fria utryckningar.
Tittar man på att köpa ett löst larm, typ Powermaster 10 G2 så går det på 9500 kr samt 200 kr/mån för fria utryckningar.
Med Powermaster har man möjlighet att själv se bilder från kameran vid larm, annars är det väl inte några direkta fördelar med Powermaster jämfört med Verisures larmpaket.
Men att köpa larmet i England har sina nackdelar även om inköpspriset är bättre.
Vad hade ni forumare kört på, och vad har ni för larmsystem hemma?
Ha en trevlig dag
Har pratat med en säljare på Verisure som tänkte sig följande:
2 magnet
2 kameradetektor (inkl brandvarnare)
1 manöver
1 siren
1 central
1 magnetbricka
För det kalasen önskades 5260 kr för installation samt 295 kr/mån för fria utryckningar.
Tittar man på att köpa ett löst larm, typ Powermaster 10 G2 så går det på 9500 kr samt 200 kr/mån för fria utryckningar.
Med Powermaster har man möjlighet att själv se bilder från kameran vid larm, annars är det väl inte några direkta fördelar med Powermaster jämfört med Verisures larmpaket.
Men att köpa larmet i England har sina nackdelar även om inköpspriset är bättre.
Vad hade ni forumare kört på, och vad har ni för larmsystem hemma?
Ha en trevlig dag
Kolla andra vaktolag också. G4s tex. tar 80kr/mån. + ev. (1-fri utryckning 55kr/mån, 3-fria utr. 140kr/mån)
Om du kollar med flera och ställer dem mot varandra så kan du säkert deala ner priset.
I längden blir det alltid billigast att köpa larmet utan abonnemang.
Jag har ett DSC SCW-9045 hemma.
Om du kollar med flera och ställer dem mot varandra så kan du säkert deala ner priset.
I längden blir det alltid billigast att köpa larmet utan abonnemang.
Jag har ett DSC SCW-9045 hemma.
Medlem
· Västra Götaland
· 659 inlägg
Jag kollade Verisures villkor för nåt år sen. Du är helt beroende av Verisure om du köper larmet från dom. Du "äger" enligt Verisure larmprylarna men när jag luskade lite visade det sig att du inte äger huvudenheten. Jag fick aldrig något svar på om och när jag kunde köpa ut denna. Så den dag du ev. bestämmer dig för att avsluta tjänsten kan du alltså stå där med prylar som du inte kan använda.
Mitt råd är att om man är någorlunda teknisk och kan tänka sig att mecka lite är ett egenköpt larm med tillköpt väktartjänst (ligger ~80 kr per mån utan utryckningar) att föredra.
Mitt råd är att om man är någorlunda teknisk och kan tänka sig att mecka lite är ett egenköpt larm med tillköpt väktartjänst (ligger ~80 kr per mån utan utryckningar) att föredra.
Kollade på larm för 3-4 år sedan och slutade med att jag köpte ett powermax via en firma på västkusten. Grymt bra service både innan, under och efter inköp.
Jag är starkt skeptisk till alla typer av abonemang, där man får ett rabatterat pris för att sen betala en månadskostnad på 2-3 hundra.
Vet att Falk hade ett erbjudande om att koppla upp sig mot dem. tror det var 80kr månad eller nått på den tiden. Man kunde välja en högre kostnad och då ingick utryckning. Annars kostade det en 800-1000 kr gång. Hade alla gånger valt att betala utryckning separat då det inte är direkt vardag att man behöver utryckning.
Har själv valt larm, med SMS till mig och min fru, och inget mer. Anser inte att väktarna kan tillföra nått av värde som jag inte kan lösa på annat håll. De kommer aldrig fånga några tjuvar. Deras funktion är att kontrollera ut och insida, och ev tejpa ett fönster som är sönderslaget. Detta är något som jag hellre överlåter åt vänner eller grannar. Dock behöver man ju en sådan relation att det fungerar.
250 kr månad, under 4 år = 12k.
Verkar som att mitt larm är en ren plusaffär nu
Att tillägga är att vi har markant fler detektorer och sirener än vad som ingår i erbjudande paketen.
Jag är starkt skeptisk till alla typer av abonemang, där man får ett rabatterat pris för att sen betala en månadskostnad på 2-3 hundra.
Vet att Falk hade ett erbjudande om att koppla upp sig mot dem. tror det var 80kr månad eller nått på den tiden. Man kunde välja en högre kostnad och då ingick utryckning. Annars kostade det en 800-1000 kr gång. Hade alla gånger valt att betala utryckning separat då det inte är direkt vardag att man behöver utryckning.
Har själv valt larm, med SMS till mig och min fru, och inget mer. Anser inte att väktarna kan tillföra nått av värde som jag inte kan lösa på annat håll. De kommer aldrig fånga några tjuvar. Deras funktion är att kontrollera ut och insida, och ev tejpa ett fönster som är sönderslaget. Detta är något som jag hellre överlåter åt vänner eller grannar. Dock behöver man ju en sådan relation att det fungerar.
250 kr månad, under 4 år = 12k.
Verkar som att mitt larm är en ren plusaffär nu
Att tillägga är att vi har markant fler detektorer och sirener än vad som ingår i erbjudande paketen.
Medlem
· Västra Götaland
· 659 inlägg
Kan bara hålla med dig, Felde. Enda orsaken för mig att välja vaktbolag skulle vara skyltarna isf.
Medlem
· Västra Götaland
· 659 inlägg
Bra upplägg.
Var det Protexus du handlade av? Beställde du väktartjänst via dom och fick på så sätt med skyltar?
jag var nöjd. Jepp, Jonas hos Protexus. Grymt bra support. Han confade systemet enl mina önskemål och jag meddelade att jag skulle koppla upp via Falk, han la in deras nr och skickade med skyltar. Ändrade mig i efterhand (dock ringer fortfarande larmet till Falk när nått går fel...har inte fått bort det)
Medlem
· Västra Götaland
· 659 inlägg
Har hört gott om Protexus, blir förmodligen en beställning därifrån för min del.
Har tittat på PowerMaster men detta har inte fullt support i Vera (hemautomatik). Det har däremot PowerMax, dock saknar ju detta möjlighet till proxy-brickor. PowerMaster har också en lite flashigare display. Så inget beslut taget ännu...
Har tittat på PowerMaster men detta har inte fullt support i Vera (hemautomatik). Det har däremot PowerMax, dock saknar ju detta möjlighet till proxy-brickor. PowerMaster har också en lite flashigare display. Så inget beslut taget ännu...
hehe, allt för avancerat för mig.
Kör en powermax Complete då jag ville ha gsm modulen. Display och konfigurering är helt horriblet om man inte är van
Men det gör sitt jobb 
Det kan inte gå fel med Protexus. Fick rabatterat pris när jag köpte kompletterande delar i efterhand.
Jonas hjälpde till att confa in en detektor över telefon direkt när jag ringde.
kan bara ge lovord till Protexus som företag
Kör en powermax Complete då jag ville ha gsm modulen. Display och konfigurering är helt horriblet om man inte är van
Det kan inte gå fel med Protexus. Fick rabatterat pris när jag köpte kompletterande delar i efterhand.
Jonas hjälpde till att confa in en detektor över telefon direkt när jag ringde.
kan bara ge lovord till Protexus som företag
Medlem
· Västmanland
· 304 inlägg
Lurigt det där med larmcentral och väktare om man bor i småorter där bolagen ibland har /inte har någon som helst närvaro vissa tider. Om man först löser vad som i verkligheten händer vid ev. larm blir det enklare att se vilka möjligheter man har. Och så kan man ju fundera på det där med fria utryckningar... Där finns pengar att spara. Som trådlösa larm rent tekniskt är nog alla de tre-fyra stora ungefär likvärdiga totalt sett.
Kan det vara som så att de flesta som har ett larm är nöjda, för alla larm fungerar när de väl är installerade.
Verisure körde ganska hårt på att man betalar månadsavgiften för att ha servicen att det fungerar hela tiden och självklart avrådde säljaren mig från att köpa ett separat larm och koppla till larmcentral (aningen partisk kanske?).
Visst är det väl bekvämt att ha ett Verisure, för då slipper man tänka på något mer än att se till så summan kommer iväg från kontot varje månad.
Verisure körde ganska hårt på att man betalar månadsavgiften för att ha servicen att det fungerar hela tiden och självklart avrådde säljaren mig från att köpa ett separat larm och koppla till larmcentral (aningen partisk kanske?).
Visst är det väl bekvämt att ha ett Verisure, för då slipper man tänka på något mer än att se till så summan kommer iväg från kontot varje månad.
Medlem
· Västmanland
· 304 inlägg
De flesta är nöjda bara inte larmet falsklarmar eller piper felmeddelanden mitt i natten. Hur det funkar i skarpt läge vet man ju inte förrän läget är just skarpt. Och det de flesta då blir missnöjda med är åtgärdsdelen.
Men visst har han en poäng där, verisuresäljaren. Allt beror på installatören om man köper av en fristående. Har man otur... tja, då kan vad som helst hända.
Men visst har han en poäng där, verisuresäljaren. Allt beror på installatören om man köper av en fristående. Har man otur... tja, då kan vad som helst hända.
Märkligt nog så fick jag inte upp era alla inlägg förrns innan idag..
Hur som helst så låter det nästan som att ni ovan föredrar ett larm utan väktartjänst, just med tanke på att väktarna inte kommer springa runt och gripa tjuvarna. Tar väl ändå en stund från det att larmet går tills väktaren anländer, och jag kan inte tänka mig att väktaren tar upp jakten och på med handbojor på plats utan som nämns ovan. Det blir en tejpad glasruta och inte mycket mer med det.
Då kan man istället satsa pengar på att ha kraftiga sirener på utsidan av huset så att grannarna vaknar, samtidigt som det larmas via SMS.
Har någon av er dåliga erfarenheter eller historier om väktaråtgärderna vid larm? För att betala 295 kr/mån är ändå en ganska så hög summa med tanke på att man lägger 5000 kr för ett larm som man halvt äger (äger inte huvudenheten).
Hur som helst så låter det nästan som att ni ovan föredrar ett larm utan väktartjänst, just med tanke på att väktarna inte kommer springa runt och gripa tjuvarna. Tar väl ändå en stund från det att larmet går tills väktaren anländer, och jag kan inte tänka mig att väktaren tar upp jakten och på med handbojor på plats utan som nämns ovan. Det blir en tejpad glasruta och inte mycket mer med det.
Då kan man istället satsa pengar på att ha kraftiga sirener på utsidan av huset så att grannarna vaknar, samtidigt som det larmas via SMS.
Har någon av er dåliga erfarenheter eller historier om väktaråtgärderna vid larm? För att betala 295 kr/mån är ändå en ganska så hög summa med tanke på att man lägger 5000 kr för ett larm som man halvt äger (äger inte huvudenheten).
Hur går dina tankar till väktartjänst eller inte väktartjänst? Och vad blir det för larm?Freddan101 skrev:Har hört gott om Protexus, blir förmodligen en beställning därifrån för min del.
Har tittat på PowerMaster men detta har inte fullt support i Vera (hemautomatik). Det har däremot PowerMax, dock saknar ju detta möjlighet till proxy-brickor. PowerMaster har också en lite flashigare display. Så inget beslut taget ännu...![]()